МОДЕЛЮВАННЯ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ ДО ЗАСТОСУВАННЯ АДАПТИВНИХ СИСТЕМ
DOI:
https://doi.org/10.32782/pcsd-2025-1-16Ключові слова:
професійна компетентність, фахівці цифрових технологій, адаптивна система, моделювання, модель, інноваційні методи, вища освіта, професійна компетентністьАнотація
Мета роботи. Дослідження методологічних та організаційних аспектів підготовки фахівців у галузі цифрових технологій актуалізується на тлі загальної трансформації середовища вищої освіти. Метою статті є розробка моделі підготовки майбутніх фахівців у галузі інформаційних технологій у закладах вищої освіти до застосування адаптивних систем. Моделювання дозволяє розробити унаочнену схему практичного забезпечення ефективності освітньої діяльності у встановленому напрямку. Методологія. У процесі дослідження використано методи: теоретичний – для вивчення науково-методичних матеріалів, узагальнення інформації; метод педагогічного моделювання – з метою дослідження педагогічних об’єктів за допомогою моделювання структурно-змістовних, процесуальних та концептуальних характеристик освітнього процесу. Наукова новизна. Проаналізовано основні напрями вдосконалення системи підготовки майбутніх фахівців цифрових технологій, у тому числі – використання інтерактивних та імерсивних методів навчання. Виокремлено основні компетентності фахівців у галузі інформаційних технологій, що повинні бути сформовані в процесі вищої освіти. Закцентовано на концепції формування міжпредметних зв’язків у межах запропонованої моделі. У межах запропонованої моделі виокремлено цільовий, змістовний, процесуальний, навчально-технологічний та результативно-діагностичний компоненти. Висновки. Встановлено взаємодоповнюваність та взаємозалежність окремих компонентів запропонованої моделі. Доведено, що моделювання є ефективним методом організаційного забезпечення процесу підготовки майбутніх фахівців цифрових технологій у закладах вищої освіти до застосування адаптивних систем.
Посилання
Di Vaio A. The role of digital innovation in knowledge management systems: A systematic literature review. Journal of business research. 2021. № 123. Р. 220–231. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.09.042
Moeini M. Theory borrowing in IT-rich contexts: Lessons from IS strategy research. Journal of Information Technology. 2020. № 35(3). Р. 270–282. https://doi.org/10.1177/0268396220912745
Caro M. F., Josyula D. P., Jiménez J. A. Multi-level pedagogical model for the personalization of pedagogical strategies in intelligent tutoring systems. Dyna. 2015. № 82(194). Рр. 185–193.
Casey A., Bjørke L. Teachers’ experiences of enacting pedagogical models and models-based practice: a systematic mixed study review. Physical Education and Sport Pedagogy. 2024. Рр. 1–17.
Tangirov E. S. Mechanisms of educational study of students on the basis of modern pedagogical technologies. Spectrum Journal of Innovation, Reforms and Development. 2022. № 4. Рр. 247–250. URL: https://sjird.journalspark.org/index.php/sjird/article/view/108
Ментинська І. Етапи становлення комп’ютерної термінології на тлі розвитку інформаційних технологій в Україні. Теорія і практика викладання української мови як іноземної. 2023. № 17. С. 181–190. URL: https://openarchive.nure.ua/handle/document/25274
Castro M., Tumibay G. A literature review: efficacy of online learning courses for higher education institution using meta-analysis. Education and Information Technologies. 2021. № 26(2). Рp. 1367–1385. doi: https://doi.org/10.1007/s10639-019-10027-z
Haleem A., Javaid M., Qadri M., Suman R. Understanding the role of digital technologies in education: A review. Sustainable Operations and Computers. 2022. № 3. Рp. 275–285. doi: https://doi.org/10.1016/j.susoc.2022.05.004
Reis D., Fleury А., Carvalho М. Consolidating core entrepreneurial competencies: Toward a meta-competence framework. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research. 2021. № 27(1). doi: https://doi.org/10.1108/IJEBR-02-2020-0079
Sinambela Е., Mardikaningsih R., Arifin S., Ayu H. Development of self-competence and supervision to achieve professionalism. Journal of Islamic Economics Perspectives. 2020. № 1(2). doi: https://doi.org/10.35719/jiep.v1i2.13
Dzwigol Н., Dzwigol-Barosz М., Miśkiewicz R., Kwilinski А. Manager competency assessment model in the conditions of industry 4.0. Entrepreneurship and Sustainability Issues. 2020. № 7(4). doi: https://doi.org/10.9770/jesi.2020.7.4(5)
Mitschek М., Sanares R., del Rosario М., Doctor Jr. Effectiveness and stakeholders of the student information system integration in higher education institutions. Journal of Innovations in Business and Industry. 2024. № 2(4). Рp. 199–206. doi: https://doi.org/10.61552/JIBI.2024.04.002
Gorski А., Ranf Е., Badea D., Halmaghi Е., Gorski Н. Education for Sustainability – Some Bibliometric Insights. Sustainability. 2023. № 15(20). doi: 10.3390/su152014916
Baird А., Parayitam S. Employers’ ratings of the importance of skills and competencies college graduates need to get hired: Evidence from the New England region of USA. Education + Training. 2019. № 61(5). Рp. 622–634. doi: https://doi.org/10.1108/ET-12-2018-0250
Hernandez-de-Menendez М., Morales-Menendez R. Escobar Competencies for Industry 4.0. Int J Interact Des Manuf. 2020. № 14. Рp. 1511–1524. doi: https://doi.org/10.1007/s12008-020-00716-2