FORMATION OF THE BASIS OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF STUDENTS IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF PROFESSIONAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/pcsd-2022-3-10

Keywords:

Algorithm, algorithmization, algorithmic instruction, practical skill

Abstract

The goal of the work. To popularize algorithmization as one of the promising directions of intensification of educational and professional training ofт students in professional education institutions and to inform about the state of implementation of the specified technology in the educational process of the Rivne Medical Academy. Methodological basis. In the communal institution of the Rivne Medical College of the Rivne Medical Academy, at the «Nursing» department, a pedagogical experiment was conducted on the subject «Nursing in surgery» to determine the difference in the professional practical training of students of the experimental groups, who studied according to the algorithmic and control – according to the usual learning technologies. Determination of the level of practical training was carried out at the last lesson, by visual observation of the quality of performance of practical skills according to the established evaluation criteria. Scientific novelty. All available information on the algorithmization of practical training was analyzed, algorithmic instructions for the subjects «Nursing in surgery» were developed for students of the department «Nursing», on the basis of which a pedagogical experiment was conducted. Conclusions. A pedagogical experiment was conducted, which revealed higher professional practical competence among students of experimental groups, namely: the level of assimilation of professional skills is higher in the range of 4.47%-9.26%; the average score is higher in the range of 0.36-0.45; qualitative success rate is 20-24.6% higher than groups of students who mastered the material using traditional learning technologies.

References

Герасимова И. В. Использование алгоритмического подхода в обучении химии при решении задач интеллектуального развития учащихся: дис. …канд. пед. наук : 13.00.02. Омск, 1999. 216 с.

Ланда Л. Н. Алгоритмизация в обучении : монографія. Москва : Просвещение, 1966. 523 с.

Маркович О. В. Формування професійних умінь майбутніх медичних сестер хірургічного профілю засобами алгоритмізації : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2009. 284 с.

Маркович Олексій, Коробко Лариса, Чижишин Борис. Удосконалення алгоритмічного підходу до формування фахових умінь майбутніх медичних працівників в умовах дистанційного навчання : Технології дистанційного навчання: впровадження, розвиток, удосконалення: Матеріали міжнародної дистанційної науково-практичної конференції. Харків, 2021. 23-24 березня. С. 477 – 483.

Маркович О. В., Коробко Л. Р., Чижишин Б. З. Алгоритмізація, як форма оптимізації структури і змісту навчально-виховного процесу : Наука, освіта та виробництво: виклики сьогодення : зб. Матеріалів II Всеукраїнської мультидисциплінарної науково-практичної Інтернет конференції. Полтава, 2021. 12 трав. 2021. С. 82 – 88.

Маркович О. В., Коробко Л. Р., Чижишин Б. З. Теоретичне обґрунтування доцільності використання алгоритмічних технологій при підготовці майбутніх медиків : Пріоритетні напрями досліджень у науковій та освітній діяльності: проблеми та перспективи: зб. тез II Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю. Рівне, 2022. 12 – 13 жовтня. С 277 – 281.

Маркович О.В., Коробко Л.Р., Чижишин Б.З. Формування фахової компетентностіза триетапною технологією алгоритмічного засвоєння основ професійної майстерності : навч.-метод. посіб. Рівне : КЗВО «Рівненська медична академія, 2022. 44 с.

Мумряева С.М. Алгоритмический подход к изучению математического анализа в педвузе в условиях дифференцированного обучения: дис… канд. пед. наук : 13.00.02. Саранск, 2001. 159 с.

Русанова О. О. Алгоритмічний підхід у навчанні майбутніх інженерів-гірників вищих технічних навчальних закладів: дис. … канд. пед. наук. : 13.00.04. Донецьк, 2006. 218 с.

Медсестринство в хірургії : практикум / Сабадишин Р. О., та ін Вінниця : Нова книга, 2017. 360 с.

Published

2022-12-02

How to Cite

МАРКОВИЧ, О., КОРОБКО, Л., & ЧИЖИШИН, Б. (2022). FORMATION OF THE BASIS OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF STUDENTS IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF PROFESSIONAL EDUCATION. Problems of Chemistry and Sustainable Development, (3), 75–83. https://doi.org/10.32782/pcsd-2022-3-10