ORGANIZATION OF PRACTICE OF APPLICANTS FOR EDUCATIONAL AND PROFESSIONAL PROGRAMS OF THE FIRST (BACHELOR) LEVEL OF HIGHER EDUCATION, SPECIALTY 231 SOCIAL WORK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.2

Keywords:

social work, social pedagogy, social advocacy, educational practice, industrial practice, industrial (trainee) practice, recipients of social services.

Abstract

Analysis of modern trends in the development of the specialty 231 Social work, the needs of the labor market and the specifics of the provision of social services in connection with the COVID-19 pandemic and the state of war in the country, led to the need to review and update the substantive component of the practice of applicants, mastering them with new skills and technologies. The purpose of the article is to characterize the peculiarities of the organization of the practice of applicants in the educational programs of the first (bachelor) level of higher education, specialty 231 Social work the Borys Grinchenko Kyiv University. The parties responsible for the organization and conduct of the practice of the acquirers and the forms of their interaction have been determined. The types of practice are characterized according to the educational programs "Social Work", "Social Pedagogy" and "Social Advocacy": educational, production, production (trainee) practices. The organizational algorithm, conditions of practice, duration, evaluation criteria are described. According to the authors of the article, during the training of future social workers, it is important to shift the emphasis from the accumulation of knowledge to the formation of a baggage of skills to act in practice, using the acquired theoretical knowledge. This is possible due to the solution of specific tasks of practice by students in the process of studying educational disciplines, which contributes to the formation of the system of professional skills of future specialists, a holistic idea of the peculiarities of social work with various recipients of social services.

References

Голубенко, Т. О. Формальна та неформальна освіта майбутніх соціальних працівників. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 11: Соціальна робота. Соціальна педагогіка. 2017. № 23. С. 153–158.

Горішна Н. Cучасні тенденції розвитку соціальної роботи та підготовки соціальних працівників. Social Work and Education. 2017. Т. 4. № 2. С. 8–22

Дудус Т.В. Інноваційні підходи до практичної підготовки студентів у закладі освіти. АгроТерра. 2020. № 1(8). С. 4–10.

Кузьміна М. Проблеми формування професійної компетентності соціальних працівників: зарубіжний та вітчизняний досвід. Ввічливість. Humanitas. 2022. № 1. С. 50–60. doi: https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.8

Петрочко Ж. Організація і здійснення регіональними центрами соціальних служб навчальної діяльності. Ввічливість. Humanitas. 2022. № 3. С. 69–77. doi: https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.3.10 (дата звернення: 21.08.2023).

Рідкодубська Г. Підготовка майбутніх соціальних працівників на засадах компетентнісного підходу. Інновації в освіті: перспективи розвитку: матеріали І Міжнар. наук.-практ. конф. (Тернопіль, 20 трав. 2021 р.). Тернопіль: ЗУНУ, 2021. С. 288–290.

Савельчук І. Б. Інноваційний підхід до організації практики студентів за спеціальністю «Соціальна робота». Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2013. № 1. С. 207–210. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpkhist_2013_1_49 (дата звернення 15.08.2023).

Семигіна Т. В. Глобальні стандарти підготовки соціальних працівників як ідеалістичне бачення розвитку освіти із соціальної роботи. Репрезентація освітніх досягнень, мас-медіа та роль філології у сучасній системі наук. 2020. С. 75–84.

Семигіна Т. В. Міжнародна соціальна робота: глобальні пріоритети соціального розвитку і нове визначення соціальної роботи. Вісник Академії праці і соціальних відносин Федерації профспілок України. 2015. № 1-2. С. 6–11. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VAPSV_2015_1-2_3.

Чернета C. Зміст та структура формування соціальної відповідальності майбутніх соціальних працівників. Social Work and Education. 2019. № 6(3). С. 330–338.

Чернета C. Компетентнісний підхід у підготовці майбутніх фахівців із соціальної роботи до надання соціальних послуг. Social Work and Education. 2021. № 8(1). С. 77–89.

Published

2023-10-10

How to Cite

ДЕНИСЮК, О., ЛЕХОЛЕТОВА, М., & САПІГА, С. (2023). ORGANIZATION OF PRACTICE OF APPLICANTS FOR EDUCATIONAL AND PROFESSIONAL PROGRAMS OF THE FIRST (BACHELOR) LEVEL OF HIGHER EDUCATION, SPECIALTY 231 SOCIAL WORK. Humanitas, (3), 8–14. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.2

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK