ОРГАНІЗАЦІЯ ПРАКТИКИ ЗДОБУВАЧІВ ЗА ОСВІТНЬО-ПРОФЕСІЙНИМИ ПРОГРАМАМИ ПЕРШОГО (БАКАЛАВРСЬКОГО) РІВНЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 231 СОЦІАЛЬНА РОБОТА
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.2Ключові слова:
соціальна робота, соціальна педагогіка, соціальна адвокація, навчальна практика, виробнича практика, виробнича (стажерська) практика, отримувачі соціальних послуг.Анотація
Аналіз сучасних тенденцій розвитку спеціальності 231 Соціальна робота, потреб ринку праці та особливостей надання соціальних послуг у зв’язку з пандемією COVID-19 та воєнним станом в країні, зумовили до необхідності перегляду та оновлення змістової складової практики здобувачів, опанування ними новими навичками, технологіями. Метою статті є схарактеризувати особливості організації практики здобувачів за освітньо-професійними програмами першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 231 Соціальна робота в Київському університеті імені Бориса Грінченка. У статті визначено відповідальність сторін за організацію та проведення практики здобувачів і форми їх взаємодії. Схарактеризовано види практики відповідно до освітніх програм «Соціальна робота», «Соціальна педагогіка» та «Соціальна адвокація»: навчальна, виробнича, виробнича (стажерська) практики. Описано алгоритм організації, умови проведення практики, тривалість, критерії оцінки. На думку авторів статті, під час підготовки майбутніх соціальних працівників важливо змістити акцент з накопичення знань до формування умінь діяти на практиці, використовуючи набуті теоретичні знання. Це можливо за рахунок розв’язання конкретних завдань практики здобувачами у процесі вивчення навчальних дисциплін, що сприяє формуванню системи професійних умінь майбутніх фахівців, цілісному уявленню про особливості соціальної роботи з різними отримувачами соціальних послуг.
Посилання
Голубенко, Т. О. Формальна та неформальна освіта майбутніх соціальних працівників. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 11: Соціальна робота. Соціальна педагогіка. 2017. № 23. С. 153–158.
Горішна Н. Cучасні тенденції розвитку соціальної роботи та підготовки соціальних працівників. Social Work and Education. 2017. Т. 4. № 2. С. 8–22
Дудус Т.В. Інноваційні підходи до практичної підготовки студентів у закладі освіти. АгроТерра. 2020. № 1(8). С. 4–10.
Кузьміна М. Проблеми формування професійної компетентності соціальних працівників: зарубіжний та вітчизняний досвід. Ввічливість. Humanitas. 2022. № 1. С. 50–60. doi: https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.8
Петрочко Ж. Організація і здійснення регіональними центрами соціальних служб навчальної діяльності. Ввічливість. Humanitas. 2022. № 3. С. 69–77. doi: https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.3.10 (дата звернення: 21.08.2023).
Рідкодубська Г. Підготовка майбутніх соціальних працівників на засадах компетентнісного підходу. Інновації в освіті: перспективи розвитку: матеріали І Міжнар. наук.-практ. конф. (Тернопіль, 20 трав. 2021 р.). Тернопіль: ЗУНУ, 2021. С. 288–290.
Савельчук І. Б. Інноваційний підхід до організації практики студентів за спеціальністю «Соціальна робота». Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2013. № 1. С. 207–210. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpkhist_2013_1_49 (дата звернення 15.08.2023).
Семигіна Т. В. Глобальні стандарти підготовки соціальних працівників як ідеалістичне бачення розвитку освіти із соціальної роботи. Репрезентація освітніх досягнень, мас-медіа та роль філології у сучасній системі наук. 2020. С. 75–84.
Семигіна Т. В. Міжнародна соціальна робота: глобальні пріоритети соціального розвитку і нове визначення соціальної роботи. Вісник Академії праці і соціальних відносин Федерації профспілок України. 2015. № 1-2. С. 6–11. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VAPSV_2015_1-2_3.
Чернета C. Зміст та структура формування соціальної відповідальності майбутніх соціальних працівників. Social Work and Education. 2019. № 6(3). С. 330–338.
Чернета C. Компетентнісний підхід у підготовці майбутніх фахівців із соціальної роботи до надання соціальних послуг. Social Work and Education. 2021. № 8(1). С. 77–89.