ПРИНЦИПИ МІЖДИСЦИПЛІНАРНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ФАХІВЦІВ КОМАНДИ СУПРОВОДУ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.6Ключові слова:
міждисциплінарна взаємодія, педагогіка партнерства, інклюзивна освіта, соціально-педагогічний супровід, діти з особливими освітніми потребамиАнотація
У статті висвітлено особливості Концепції Нової української школи на основі педагогіки партнерства з точки зору міждисциплінарної взаємодії між фахівцями команди супроводу молодших школярів з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої освіти. Схарактеризовано сутність поняття взаємодії на основі принципів партнерства. Проаналізовано принципи педагогіки партнерства і взаємодії фахівців, що здійснюють психолого – педагогічний супровід молодших школярів з особливими освітніми потребами. Визначено, що засади педагогіки партнерства хоча і є тотожними до основ міждисциплінарної взаємодії у соціально-педагогічній роботі з молодшими школярами з особливими освітніми потребами, але потребують певних змін у формуванні своїх вимог до її учасників. Визначено завдання для команди супроводу молодших школярів з особливими освітніми потребами. Обґрунтовано, що модель міждисциплінарної взаємодії фахівців під час супроводу молодших школярів з особливими освітніми потребами через організацію спільної роботи команди різних спеціалістів закладу освіти є дієвою та ефективною. Визначено, що категорія міждисциплінарної взаємодії фахівців команди супроводу молодших школярів з особливими освітніми потребами виявляється не лише у внутрішніх зв’язках організації діяльності між членами команди, але й у зовнішніх структурних зв’язках міждисциплінарної команди і є суб’єкт – суб’єктною. З’ясовано етапи ефективної комунікації під час міждисциплінарної взаємодії в команді супроводу. Проаналізовано особливості, основні принципи та умови ефективної міждисциплінарної взаємодії команди психолого-педагогічного супроводу молодших школярів з особливими освітніми потребами. Визначено, що умовою ефективного використання принципів міждисциплінарної взаємодії між фахівцями, що здійснюють супровід, є створення єдиного простору співпраці в команді на засадах партнерства.
Посилання
Барабаш О. Педагогіка партнерства – сучасний тип взаємодії між учасниками освітнього процесу. Учитель початкової школи. 2018. № 8. C. 3–7.
Волкова І. Реалізація партнерської взаємодії учасників освітнього процесу засобами рухової (фізичної) активності. Джерело педагогічних інновацій № 2 (34)/2021. Харків. С. 55–59
Дікова-Фаворська О. Педагогіка партнерства як передумова успішної реалізації концепції інклюзії. Педагогіка партнерства як основа розвитку суб'єктів освітньої діяльності в умовах НУШ : збірник матеріалів наук. конф., 22.04.2019. URL: https://conf.zippo.net.ua/?p=263
Про освіту: Закон України редакція від 01.01.2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 25.03.2023).
Колісник О. Партнерство як умова ефективності діяльності команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої освіти. Джерело педагогічних інновацій. 2021. № 2(34). С. 66–82.
Концепція Нової української школи [Електронний ресурс]. Режим доступу : www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 25.03.2023).
Кравчук Н., Денисюк О. Оцінювання соціально-педагогічної роботи з дітьми молодшого шкільного віку в умовах закладів загальної середньої освіти. Молодий вчений. 2021. № 11(99) листопад. С. 47–49.
Лях Т., Спіріна Т., Рогожинська В. Принципи міждисциплінарної взаємодії у соціальній роботі. Педагогiка. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип 27, том 3. С. 224–228. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/31430/1/T_SPIRINA_T_LIAKH_V_ROHOZHYNSKA_%D0%90PGN_KSP%26SR_IL.pdf (дата звернення: 25.03.2023).
Михайловська О. Наукові підходи до розуміння сутності поняття «взаємодія» в системі «влада-громадськість». Публічне управління та адміністрування. Проблеми сучасних трансформацій. Серія : Право, публічне управління та адміністрування. 2021. № 2. С. 71–74
Посібник з методики міждисциплінарного ведення випадку при роботі з безпритульними, бездоглядними неповнолітніми дітьми / авт. кол. : Бєлякова А. В., Боголюбова О. М., Воробйовський О. А. та ін. Київ : ТОВ «Стар-98», 2010. 68 с.
Примірне положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти. Наказ МОН № 609 від 08.06.2018 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0609729-18#Text (дата звернення: 20.03.2023).
Про роботу інклюзивно-ресурсних центрів та організацію освітнього процесу для осіб з особливими освітніми потребами у період воєнного стану: Лист МОН України № 1/3710-22 від 28.03.2022 року. URL: https://kristti.com.ua/wpcontent/uploads/2022/03/Rekomendatsiyi_voyennyj_stan_red-1.pdf (дата звернення: 20.03.2023).
Скиба М. Краще разом. Що таке педагогіка партнертсва і навіщо вона в НУШ. Цифрова платформа: НУШ Нова українська школа. 2019. URL: https://nus.org.ua/articles/pedagogika-partnerstva-shho-tse-take-ta-yak-zrozumitychy-vona-ye-u-shkoli/ (дата звернення: 20.03.2023).