PRINCIPLES OF INTERDISCIPLINARY INTERACTION OF SPECIALISTS` SUPPORT TEAM FOR PRIMARY SCHOOL STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.6

Keywords:

partnership pedagogy, interdisciplinary interaction, social and pedagogical support, children with special educational needs, inclusive education

Abstract

The article speaks about specific features of the New Ukrainian School Concept on the basis of partnership pedagogy from the point of view of interdisciplinary interaction between specialists of support team for primary school students with special educational needs in the institution of general secondary education. The peculiarities of cooperation concept on the base of the partnership principles have been analysed. The principles of pedagogy of partnership and specialists’ cooperation, who create a psychological and pedagogical support of primary school students with special educational needs, have been analysed. It has been determined that the establishment of pedagogical partnerships should be the same to the basics of interdisciplinary cooperation in social and pedagogical work with primary school students with special educational needs, but also require major changes in the requirements formation of their members. Task for the support team for primary school students with special educational needs during the providing of support has been defined. It has been grounded that model of interdisciplinary interdependence of specialists during the providing of support of primary school students with special educational needs, through the organization of joint effective work of various specialists’ team is the most reliable and effective. The stages of effective communication during the interdisciplinary interaction in the support team have been described. Features, the main principles and conditions of effective interdisciplinary cooperation in the support team for social and pedagogical work with primary school students with special educational needs have been described. The condition of the effective usage of interdisciplinary interrelationship principles between specialists, who create a common space for the cooperation in the team on the basics of partnership has been determined.

References

Барабаш О. Педагогіка партнерства – сучасний тип взаємодії між учасниками освітнього процесу. Учитель початкової школи. 2018. № 8. C. 3–7.

Волкова І. Реалізація партнерської взаємодії учасників освітнього процесу засобами рухової (фізичної) активності. Джерело педагогічних інновацій № 2 (34)/2021. Харків. С. 55–59

Дікова-Фаворська О. Педагогіка партнерства як передумова успішної реалізації концепції інклюзії. Педагогіка партнерства як основа розвитку суб'єктів освітньої діяльності в умовах НУШ : збірник матеріалів наук. конф., 22.04.2019. URL: https://conf.zippo.net.ua/?p=263

Про освіту: Закон України редакція від 01.01.2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 25.03.2023).

Колісник О. Партнерство як умова ефективності діяльності команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої освіти. Джерело педагогічних інновацій. 2021. № 2(34). С. 66–82.

Концепція Нової української школи [Електронний ресурс]. Режим доступу : www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 25.03.2023).

Кравчук Н., Денисюк О. Оцінювання соціально-педагогічної роботи з дітьми молодшого шкільного віку в умовах закладів загальної середньої освіти. Молодий вчений. 2021. № 11(99) листопад. С. 47–49.

Лях Т., Спіріна Т., Рогожинська В. Принципи міждисциплінарної взаємодії у соціальній роботі. Педагогiка. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип 27, том 3. С. 224–228. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/31430/1/T_SPIRINA_T_LIAKH_V_ROHOZHYNSKA_%D0%90PGN_KSP%26SR_IL.pdf (дата звернення: 25.03.2023).

Михайловська О. Наукові підходи до розуміння сутності поняття «взаємодія» в системі «влада-громадськість». Публічне управління та адміністрування. Проблеми сучасних трансформацій. Серія : Право, публічне управління та адміністрування. 2021. № 2. С. 71–74

Посібник з методики міждисциплінарного ведення випадку при роботі з безпритульними, бездоглядними неповнолітніми дітьми / авт. кол. : Бєлякова А. В., Боголюбова О. М., Воробйовський О. А. та ін. Київ : ТОВ «Стар-98», 2010. 68 с.

Примірне положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти. Наказ МОН № 609 від 08.06.2018 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0609729-18#Text (дата звернення: 20.03.2023).

Про роботу інклюзивно-ресурсних центрів та організацію освітнього процесу для осіб з особливими освітніми потребами у період воєнного стану: Лист МОН України № 1/3710-22 від 28.03.2022 року. URL: https://kristti.com.ua/wpcontent/uploads/2022/03/Rekomendatsiyi_voyennyj_stan_red-1.pdf (дата звернення: 20.03.2023).

Скиба М. Краще разом. Що таке педагогіка партнертсва і навіщо вона в НУШ. Цифрова платформа: НУШ Нова українська школа. 2019. URL: https://nus.org.ua/articles/pedagogika-partnerstva-shho-tse-take-ta-yak-zrozumitychy-vona-ye-u-shkoli/ (дата звернення: 20.03.2023).

Published

2023-08-15

How to Cite

ЗАГУТІНА-ВІЗЕР, Я., & ДЕНИСЮК, О. (2023). PRINCIPLES OF INTERDISCIPLINARY INTERACTION OF SPECIALISTS` SUPPORT TEAM FOR PRIMARY SCHOOL STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS. Humanitas, (2), 38–44. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.6

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK