ФОРМУВАННЯ ФІЛОСОФСЬКОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ В УМОВАХ СУЧАСНОГО ВІТЧИЗНЯНОГО ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.3.7Ключові слова:
філософська культура, здобувач вищої освіти, соціальний працівник, система освіти, заклад вищої освіти, світогляд, цінності, навчальні дисципліни, методологія пізнання, професійна підготовкаАнотація
Метою статті є аналіз процесу формування філософської культури майбутніх соціальних працівників в умовах сучасного українського закладу вищої освіти. Акцент робиться на тому, що філософська культура виявляє інди- відуальність людини, унікальні риси її особистості, рівень потреб та джерела їх задоволення, формує та сприяє розвитку здатності переживати глибокі почуття, що викликають дивовижні явища природи, а також безсмертні творіння людського розуму різних часів та різних цивілізацій. Методологія дослідження визначається підходом, що спирається на принципи об’єктивності та цілісності, а також комплекс загальнофілософських, загальнонаукових та спеціальних методів дослідження, що дало змогу забезпечити обґрунтованість і достовірність наукових резуль- татів. Наукова новизна полягає у теоретичному обґрунтуванні ефективних шляхів формування філософської куль- тури майбутніх соціальних працівників педагогічними засобами викладання філософських і соціально-гуманітарних дисциплін. Установлено, що наявною є смислова й змістовна демаркація двох основних підходів до використання поняття «філософська культура» в освітніх стратегіях сучасної системи освіти: ціннісно-емоціонального, що виражається формуванням гуманістичного начала людини, та прагматично-раціонального, згідно з яким зміст філософської «озброєності» людини, її світоглядна орієнтованість визначаються суто прагматичними цілями. Висвітлено загальний стан викладання філософських і соціально-гуманітарних дисциплін з урахуванням того, що сьогодні у вітчизняних закладах вищої освіти філософські та соціально-гуманітарні дисципліни нерідко стають вибірковими освітніми компонентами, що матиме в майбутньому негативні наслідки не лише для якогось конкрет- ного напряму професійної підготовки, а й для всієї системи вищої освіти. Автори роблять висновок, що філософ- ська культура потребує певного філософського досвіду осягнення світу, без якого процес формування філософської культури стає нонсенсом, перетворюється на нісенітницю, її призначення стає незрозумілим, а отже, безглуздим. Наголошено на тому, що підвищення значущості філософської культури значно підсилюється не лише вітчизня- ними контекстами, а й світовими інтеграційними процесами, які зумовлюють більш високі вимоги до професійної комунікації, а також нові запити, теоретичні знання та практичні навички; це слугуватиме запорукою досягнення успіху в подальшій професійної діяльності соціального працівника.
Посилання
Бурдейна Л.І. Формування моральної культури студентів вищих навчальних закладів торговельно-економічного профілю : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.07. Тернопіль, 2005. 20 с.
Вернадский В.И. О научном мировоззрении. На переломе. Философские дискуссии 20-х годов. Философия и мировоззрение. Москва, 1990. С. 180–203.
Гриб В.І. Освіта і філософська культура: практика відчуження. Знання. Освіта. Освіченість : тези ІІІ мжнар. наук.-практ. конф., м. Вінниця, 28–29 вересня 2016 р. Вінниця, 2016. С. 58–59.
Зик О.І., Костючков С.К. Філософська культура студента сучасного українського вишу. Філософські обрії сьогодення : тези VII міжнар. наук.-практ. конф., м. Херсон, 21–22 листопада 2019 р. Херсон : ХДАУ, 2019. С. 63–66.
Климова О.В. Освіта і філософська культура суспільства. Мультиверсум. Філософський альманах. 2007. Вип. 62. С. 120–128.
Костючков С.К. Біополітичне підґрунтя філософсько-освітньої концепції в умовах громадянського суспільства : монографія. Херсон : Айлант, 2015. 320 с.
Наконечна О.П. Філософська культура та її роль у формуванні синергетичного мислення сучасної людини.
Perspectives of world science and education : materials the 2nd International scientific and practical conference, Osaka, October 30–31, 2019. CPN Publishing Group, Osaka, Japan, 2019. Р. 343–348.
Наконечна О. Філософська культура у вимірі ідентичності. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філософія». 2015. Вип. 17. С. 56–60.
Ящук Т. «Європейський вибір» у викладанні філософії у виші. Філософія освіти. 2005. № 1. С. 184–192.