ІННОВАЦІЇ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ ЩОДО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВА ДИТИНИ НА СІМ’Ю: СУПРОВІД СІМЕЙ ІЗ ЧАТ-БОТУ «ДИТИНА НЕ САМА»
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.10Ключові слова:
дитина, сім’я, право на сім’ю, сімейні форми виховання, супровід, модератор, чат-бот, телеграм група.Анотація
У статті подано матеріал щодо апробації та впровадження інновації в соціальній роботі, яка створює сприятливі умови для відповідального ухвалення особами/сім’ями рішення прийняти у своїй родині дитину-сироту, дитину, позбавлену батьківського піклування, чи дитину, яка перебуває у складних життєвих обставинах. Мета статті: розкрити значення функціонування чат-боту «Дитина не сама», схарактеризувати сутність та основні етапи супроводу осіб/сімей, які зареєструвалися у чат-боті і виявили бажання прийняти у свою сім’ю дитину. Зроблено екскурс щодо історії та завдань чат-боту «Дитина не сама». Розкрито основні етапи супроводу сімей, які зареєструвалися в чат-боті і заповнили відповідну заяву: інформаційно-організаційний (повідомлення осіб/сімей про початок навчання, запрошення на навчання, уточнення списків учасників навчання, реєстрація і організаційний супровід під час навчання); навчально-мотиваційний (проведення онлайн-навчання за програмою експрес курсу, базова підготовка сімей до прийняття дитини під час онлайн занять, приєднання до регіональних телеграм груп); нормативно-консультативний (підтримка осіб/сімей у їхньому рішенні прийняти дитину, створити будь-яку сімейну форму виховання, допомога у подальших діях); узагальнювально-моніторинговий (моніторинг підготовлених сімей та допомога у подальших діях). Визначено послуги, які надає сім’ям модератор регіональної телеграм групи «Дитина не сама», зокрема послуги з вирішення організаційних питань щодо створення та функціонування навчальної групи; послуги з підбору та розміщення інформаційних й методичних матеріалів для учасників групи; послуги з надання консультацій, порад, проведення опитувань/досліджень тощо. Подано статистичну інформацію щодо кількості сімей, які пройшли навчання, та діяльності модераторів регіональних телеграм груп.
Посилання
Бичук І. Проблема соціального сирітства в сучасному українському суспільстві. Ввічливість. 2021. Вип.1 С. 54–59.
Діти і війна в Україні. URL: https://www.unicef.org/ukraine/documents/02-06-2022-CiAC-monitoring-report
Лемко Г. І., Дідух І. Я. Значення сім ҆ ї у формування самооцінки дитини. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2022. Вип. 87. С. 45–48.
Лютий В.П., Гаврилюк К. О. Критерії оцінювання якості соціального супроводу сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2020. Вип. 75. С. 115–120.
Марчук В. Прийомна сім’я як унікальний об’єкт соціально-педагогічного супроводу. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2021. Вип. 80. Т.2. С. 34–38.
Петрочко Ж.В. Модератор регіональної телеграм групи «Дитина не сама» як нова роль спеціаліста обласного центру соціальних служб. Формування професіоналізму фахівця: виклики сьогодення: збірник наукових статей за матеріалами XIII Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Переяслав, 21-22 квітня 2023 р.) за заг. ред. Н.А. Перхайло. Переяслав: Університет Григорія Сковороди в Переяславі. 2023. 206 с. (Електронний збірник). С. 18–22.
Петрочко Ж.В. Тимчасове влаштування дітей, які залишилися без батьківського піклування, у сім'ї громадян в умовах війни: інноваційний підхід. Соціальна підтримка сім’ї та дитини у соціокультурному просторі громади: матеріали ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції (09 червня 2022 року, м. Суми). Суми: СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2022. 326 с. С. 305–308.
Питання діяльності органів опіки та піклування, пов’язаної із захистом прав дитини. Постанова Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 р. No 866. Останні зміни 01.06.2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/866-2008-%D0%BF#Text (дата звернення: 15.08.2023).
Підвальна Ю. Соціальна робота та соціальна допомога сиротам в Україні в умовах війни. Ввічливість, 2023. №1. С. 92–97/ DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.1.13
Програма «Дитина не сама»: понад 1 000 українців пройшли навчання та готові прийняти у свою сім’ю дитину під час війни. веб-сайт. URL: https://www.unicef.org/ukraine/press-releases/dytyna-ne-sama-trained-1000- ukrainians (дата звернення: 12.09.2022). 11. Суліменко О. Соціальна робота з дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування, в умовах воєнного стану. Ввічливість, 2022. Вип. 4. С. 68–75.
Тюріна Т., Кінаш О. Стан та перспективи розвитку сімейних форм опіки в сучасній Україні. Social Work and Education, 2022. Вип. 9 (4). С. 500–507. DOI: 10.25128/2520-6230.22.4.5
Швалб Ю. Соціальне благополуччя як мета діяльності фахівця соціальної роботи у громаді. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Соціальна робота. 2022. № 1(8). С. 62–66.