СЕКСУАЛЬНА ОСВІТА ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ У КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА В УМОВАХ ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.3.11

Ключові слова:

сексуальна освіта, деструктивна поведінка, партнерська взаємодія, вразливі групи населення, здоров’язбережувальне середовище, профілактика, заклад загальної середньої освіти, діти, підлітки, батьки

Анотація

У статті розглядаються особливості розвитку здоров’язбережувального середовища в закладах загальної середньої освіти та наголошено на важливості впровадження сексуальної освіти дітей та підлітків, що, сприятиме формуванню свідомого ставлення до здоров’я й статевих відносин, профілактиці ризикованої поведінки, підвищить фізичне, емоційне та психологічне благополуччя.Метою дослідження є визначення методологічних підходів розвитку здоров’язбережувального середовища в закладах загальної середньої освіти та виокремлення умов, що забезпечать успішне впровадження сексуальної освіти дітей та підлітків в умовах закладу загальної середньої освіти.Завданнями дослідження є виявлення та узагальнення проблем розвитку здоров’язбережувального середовища в соціальному та освітньому середовищі. Крім того, необхідно дослідити необхідність впровадження сексуальної освіти дітей та підлітків в умовах закладу загальної середньої освіти, скільки, у цьому контексті, вони є найбільш вразливими групами населення.У статті визначено методологічні підходи розвитку здоров’язбережувального середовища в закладах загальної середньої освіти (аксіологічний, валеологічний, діяльнісний, особистісно-орієнтований).Наведено важливі аспекти тем з сексуальної освіти дітей та підлітків, які варто охопити батькам в умовах сім’ї та педагогам в умовах закладу загальної середньої освіти відповідно до вікового періоду.До умов, що забезпечують успішне впровадження сексуальної освіти дітей та підлітків в умовах закладу загальної середньої освіти віднесено: спрямованість змісту навчання та навчально-методичного забезпечення на впровадження сексуальної освіти дітей та підлітків в контексті розвитку здоров‘язбережувального середовища; передача знань та вмінь від педагогів до учнів; налагодження партнерської взаємодії педагогів та батьків у процесі впровадження сексуальної освіти дітей та підлітків в закладах загальної середньої освіти; проведення моніторингу впливу сексуальної освіти дітей та підлітків на рівень розвитку здоров‘язбережувального середовища. Результати узагальненого аналізу дають можливість зробити висновки щодо власного бачення досліджуваної проблеми та дозволяє окреслити особливості розвитку здоров’язбережувального середовища в закладах загальної середньої освіти. Зокрема, до методологічних підходів розвитку здоров’язбережувального середовища в закладах загальної середньої освіти віднесено: аксіологічний, валеологічний, діяльнісний, особистісно-орієнтований. На перспективу необхідно спроектувати низку заходів, які б допомогли об’єднати у співпраці педагогів, учнів та батьків щодо забезпечення можливості розвитку здоров’язбережувального середовища в закладах загальної середньої освіти.

Посилання

Журавель Т. та ін. Профілактика деструктивної поведінки підлітків: навчальн-метод. посіб.; ред. : Т. Журавель, Ю. Удовенко. Київ : Вид-во ФО-П Буря О.Д., 2022. 144 с.

Карпенко О. Г., Спіріна Т. П., Лехолетова М. М. Міждисциплінарна взаємодія у наданні соціальних послуг вразливим групам населення. Соціальна педагогіка: теорія та практика. 2025. №1. С. 42–50. URL: http://socped.luguniv.edu.ua/index.php/socped/article/view/86.

Кравець В., Кравець С. Проблеми сексуальної соціалізації учнівської молоді України в світлі «стандартів сексуальної освіти в Європі». Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. 2021. 1(2). С. 161–170. URL: https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.21

Лехолетова М. Сучасні підходи до формування здоров’язберігальної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери: теоретичний аспект. Витоки педагогічної майстерності : зб. наук. праць. Серія: Педагогічні науки. 2017. Вип. 19. С. 207–214.

Лехолетова М.М. Формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх соціальних педагогів у процесі професійної підготовки : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.05 / Київський університет імені Бориса Грінченка. Київ, 2018. 270 c.

Молотокас А.А., Проскурня А.С. Сексуальна освіта в Україні: сучасний стан та перспективи розвитку. Науковий вісник ХДУ. Серія «Психологічні науки». 2024. (1). С. 5–9. URL: https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2024-1-1.

Обізнаність та ставлення спільноти вчителів до комплексної сексуальної освіти / UNFPA-CEDOS, 2020. 128 с. URL: https://cedos.org.ua/system/articles/pdfvs/000/000/446/original/sexual_education_ua_0.pdf?1606145254. (дата звернення: 28.06.2025).

Отрошко О., Юденко О., Клішевич Н., Лях Т. Сформованість здоров’язбережувальної компетенції бакалаврів гуманітарно-педагогічних спеціальностей через використання педагогічних технологій в освітньому просторі університету: сучасний стан. Innovative ways of improving medicine, psychology and biology : monograph. Boston, 2023. С. 72–94. URL: https://doi.org/10.46299/isg.2023.mono.ped.2.1.5.

Пилюк Н. В. Підготовка майбутніх соціальних педагогів до реалізації здоров’язберігаючих технологій у спеціальних загальноосвітніх закладах : дис. Рівненський державний гуманітарний університет, 2021. URL: https://www.rshu.edu.ua/images/afto/disert_piluk_nv.pdf.

Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII (редакція від 02.07.2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 20.11.2023).

Рогожина О. Сексуальна освіта школярів як наукова проблема. Acta Paedagogica Volynienses. 2021. № 3. С. 241–247.

Руденко Л. А. Актуалізація здоров’язбережувального аспекту освітнього процесу. Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки. 2019. (5). С. 218–223.

Спіріна Т., Даниленко А. Сексуальна освіта як складова здорового способу життя підлітків. Ввічливість. Humanitas. 2023. № 1. С. 104–109. URL: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.1.15

Швед О. Сексуальне виховання дітей та підлітків. Коли починати? Соціальна педагогіка: теорія і практика. 2024. № 4. С. 43–50.

Швед О., Спіріна Т. Роль міжнародних та українських неурядових організацій у протидії сексуальному насильству стосовно дітей. Ввічливість. Humanitas. 2023. (1). С. 144–151. URL: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.1.21.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-08

Як цитувати

КАРПЕНКО, О., ПЕТРОЧКО, Ж., & ДУЛЯ, А. (2025). СЕКСУАЛЬНА ОСВІТА ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ У КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА В УМОВАХ ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. Ввічливість. Humanitas, (3), 80–87. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.3.11

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 3 > >>