SEXUAL EDUCATION OF CHILDREN AND ADOLESCENTS IN THE CONTEXT OF THE DEVELOPMENT OF A HEALTH-PROTECTING ENVIRONMENT IN THE CONDITIONS OF A GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.3.11

Keywords:

sexual education, destructive behavior, partner interaction, vulnerable population groups, health- preserving environment, prevention, general secondary education institution, children, adolescents, parents

Abstract

The article examines the features of the development of a health-preserving environment in secondary education institutions and emphasizes the importance of implementing sexual education for children and adolescents, which will contribute to the formation of a conscious attitude towards health and sexual relations, the prevention of risky behavior, and increase physical, emotional, and psychological well-being.The purpose of the study is to determine methodological approaches to the development of a health-preserving environment in secondary education institutions and to identify conditions that will ensure the successful implementation of sexual education for children and adolescents in a secondary education institution.The objectives of the study are to identify and generalize the problems of developing a health-preserving environment in the social and educational environment. In addition, it is necessary to investigate the need for the implementation of sexual education for children and adolescents in the conditions of a general secondary education institution, since, in this context, they are the most vulnerable groups of the population. The article identifies methodological approaches to the development of a health-preserving environment in general secondary education institutions (axiological, valeological, activity-based, personality-oriented). Important aspects of topics on sexual education of children and adolescents are presented, which should be covered by parents in the family and by teachers in the general secondary education institution according to the age period.The conditions that ensure the successful implementation of sexual education of children and adolescents in the general secondary education institution include: the orientation of the content of training and educational and methodological support to the implementation of sexual education of children and adolescents in the context of the development of a health-saving environment; the transfer of knowledge and skills from teachers to students; the establishment of partnership between teachers and parents in the process of implementing sexual education of children and adolescents in general secondary education institutions; monitoring the impact of sexual education of children and adolescents on the level of development of a health-saving environment.The results of the generalized analysis make it possible to draw conclusions about one's own vision of the problem under study and allows us to outline the features of the development of a health-preserving environment in secondary education institutions. In particular, the methodological approaches to the development of a health-preserving environment in secondary education institutions include: axiological, valeological, activity-based, and personality-oriented.In the future, it is necessary to design a number of measures that would help unite teachers, students, and parents in cooperation to ensure the possibility of developing a health-preserving environment in secondary education institutions.

References

Журавель Т. та ін. Профілактика деструктивної поведінки підлітків: навчальн-метод. посіб.; ред. : Т. Журавель, Ю. Удовенко. Київ : Вид-во ФО-П Буря О.Д., 2022. 144 с.

Карпенко О. Г., Спіріна Т. П., Лехолетова М. М. Міждисциплінарна взаємодія у наданні соціальних послуг вразливим групам населення. Соціальна педагогіка: теорія та практика. 2025. №1. С. 42–50. URL: http://socped.luguniv.edu.ua/index.php/socped/article/view/86.

Кравець В., Кравець С. Проблеми сексуальної соціалізації учнівської молоді України в світлі «стандартів сексуальної освіти в Європі». Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. 2021. 1(2). С. 161–170. URL: https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.21

Лехолетова М. Сучасні підходи до формування здоров’язберігальної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери: теоретичний аспект. Витоки педагогічної майстерності : зб. наук. праць. Серія: Педагогічні науки. 2017. Вип. 19. С. 207–214.

Лехолетова М.М. Формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх соціальних педагогів у процесі професійної підготовки : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.05 / Київський університет імені Бориса Грінченка. Київ, 2018. 270 c.

Молотокас А.А., Проскурня А.С. Сексуальна освіта в Україні: сучасний стан та перспективи розвитку. Науковий вісник ХДУ. Серія «Психологічні науки». 2024. (1). С. 5–9. URL: https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2024-1-1.

Обізнаність та ставлення спільноти вчителів до комплексної сексуальної освіти / UNFPA-CEDOS, 2020. 128 с. URL: https://cedos.org.ua/system/articles/pdfvs/000/000/446/original/sexual_education_ua_0.pdf?1606145254. (дата звернення: 28.06.2025).

Отрошко О., Юденко О., Клішевич Н., Лях Т. Сформованість здоров’язбережувальної компетенції бакалаврів гуманітарно-педагогічних спеціальностей через використання педагогічних технологій в освітньому просторі університету: сучасний стан. Innovative ways of improving medicine, psychology and biology : monograph. Boston, 2023. С. 72–94. URL: https://doi.org/10.46299/isg.2023.mono.ped.2.1.5.

Пилюк Н. В. Підготовка майбутніх соціальних педагогів до реалізації здоров’язберігаючих технологій у спеціальних загальноосвітніх закладах : дис. Рівненський державний гуманітарний університет, 2021. URL: https://www.rshu.edu.ua/images/afto/disert_piluk_nv.pdf.

Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII (редакція від 02.07.2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 20.11.2023).

Рогожина О. Сексуальна освіта школярів як наукова проблема. Acta Paedagogica Volynienses. 2021. № 3. С. 241–247.

Руденко Л. А. Актуалізація здоров’язбережувального аспекту освітнього процесу. Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки. 2019. (5). С. 218–223.

Спіріна Т., Даниленко А. Сексуальна освіта як складова здорового способу життя підлітків. Ввічливість. Humanitas. 2023. № 1. С. 104–109. URL: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.1.15

Швед О. Сексуальне виховання дітей та підлітків. Коли починати? Соціальна педагогіка: теорія і практика. 2024. № 4. С. 43–50.

Швед О., Спіріна Т. Роль міжнародних та українських неурядових організацій у протидії сексуальному насильству стосовно дітей. Ввічливість. Humanitas. 2023. (1). С. 144–151. URL: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.1.21.

Published

2025-09-08

How to Cite

KARPENKO О., PETROCHKO Ж., & DULIA А. (2025). SEXUAL EDUCATION OF CHILDREN AND ADOLESCENTS IN THE CONTEXT OF THE DEVELOPMENT OF A HEALTH-PROTECTING ENVIRONMENT IN THE CONDITIONS OF A GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTION. Humanitas, (3), 80–87. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.3.11

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>