ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ПРОФІЛАКТИКИ БУЛІНГУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.5.1

Ключові слова:

булінг (цькування), профілактика, форми та методи, заклад середньої освіти, освітнє середовище, безпечне освітнє середовище.

Анотація

В сучасних умовах набуває актуальності проблема насильницького спілкування серед дітей та підлітків. В суспільстві часто визначають булінг (цькування) як поведінку, яка властива школя- рам. Булінг – це широко поширене явище, яке часто стає перепоною для досягнення мети всебічного розвитку дитини. Підвищена тривожність впливає на емоційний стан населення, спостерігається підвищений рівень стресу, дратівливість, агресивна поведінка, тощо. У зв’язку з цим ще більшої актуальності набуває тема психологічної, соціальної та емоційної підтримки підлітків, які переживають стрес від військових подій, від зміни міста, шко- ли, втрати кола друзів, близьких. Заклад освіти відіграє важливу роль у створенні умов для здобуття учнями та ученицями знань в безпечному освітньому середовищі, формуванні ставлень та навичок, які потрібні, щоб уникнути та запобігти проявам насильства, безконфліктного спілкування, ненасильницької поведінки. У статті актуалізовано проблему булінгу в закладі освіти. Здійснено аналіз наукових поглядів вчених щодо проблеми булінгу. Визначено типові ознаки булінгу та його види. Проаналізовано основні причини та наслідки булінгу. Розглянуто зарубіжний досвід до профілактики булінгу та охарактеризовано ефективні форми та мето- ди роботи, які спрямовані на профілактику булінгу. Авторка статті дійшла висновку, що наразі є актуальним дослідження соціально-негативного явища як булінг; нагальним є внесення змін в систему профілактики булінгу в закладах освіти та опрацювання нових форм та методів роботи, які застосовуються у зарубіжних практиках. Вирішення означених проблем актуалізує питання створення безпечного освітнього середовища в закладах освіти, опираючись на зарубіжний досвід та найкращі практики у профілактиці булінгу.

Посилання

Bullying at school | Bullying advice for parents and children. (2022). Information and advice about all forms of bullying. https://www.nationalbullyinghelpline.co.uk/kids.html

Bullying victimization experiences among middle and high school adolescents: Traditional bullying, discriminatory harassment, and cybervictimization / S. Salmon et al. Journal of Adolescence. 2018. Vol. 63. P. 29–40. URL: https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2017.12.005 (date of access: 02.12.2023).

Children who bully at school. Homepage | Australian Institute of Family Studies. URL: https://aifs.gov.au/resources/policy-and-practice-papers/children-who-bully-school (date of access: 01.12.2023).

Youth Bullying Surveillance: Unified Health Definitions and Recommended Data Elements, Version 1.0. Atlanta, Georgia; National Center for Injury Prevention and Control, Centers for Disease Control and Prevention, and US Department of Education. 2013. URL: https://www.cdc.gov/violenceprevention/pdf/bullying-definitionsfinal-a.pdf (date of access: 01.12.2023).

Olweus D. Bullying at school: What we know and what we can do. Malden. 1993. 215 p.

Writers S. An Online Guidebook to Bullying Prevention. Public Service Degrees. URL: https://www.publicservicedegrees.org/college-resources/bullying-prevention/ (date of access: 02.12.2023).

Why does bullying happen?. Bullying Free NZ. URL: https://bullyingfree.nz/about-bullying/why-does-bullyinghappen/(date of access: 02.12.2023).

Актуальні питання соціальної роботи : навч. посіб. / О. Денисюк та ін. ; ред.: О. Епель, Т. Лях, І. Силантьєва. Ужгород : РІК-У, 2023. 420 с. URL: https://www.researchgate.net/publication/374582040_Aktualni_pitanna_socialnoi_roboti/related#fullTextFileContent.

Андрєєнкова В., Мельничук В., Калашник О.. Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід. : метод. посіб. Київ : Агентство «Україна», 2019. 132 с.

Безпечна і дружня до дитини школа в контексті реформи «НУШ» / В. Пономаренко, Т. Воронцова, О. Сакович та ін. Київ : Алатон, 2020. – 64 с.

Бондар В., Лях Т., Нохріна І. Системний підхід до профілактики булінгу в закладі загальної середньої освіти. Ввічливість. Humanitas. 2023. № 2. С. 3–11. URL: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.1.

Булінг, ми всі можемо допомогти це зупинити. Посібник для батьків учнів початкових і середніх шкіл, 2013. URL: https://bitly.ws/346sP (дата звернення: 29.11.2023).

Запобігання та протидія домашньому насильству: діяльність закладів освіти : навч-метод посіб. / Андрєєнкова В. та ін. Київ : ФОП Нічога С. О., 2020. 196 с.

Лях Т., Спіріна Т., Ковтун Є. Розвиток соціальної згуртованості територіальної громади. Ввічливість. Humanitas. 2023. № 3. С. 41–48. URL: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.7.

Морально-етичні засади соціальної роботи у територіальній громаді / В. Жуков та ін. Ввічливість. Humanitas. 2023. № 2. С. 32–37. URL: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.5.

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню) : Закон України від 18.12.2018 р. № 2657- VIІІ. Відомості Верховної Ради України. 2019. № 5. Ст. 33. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19 (дата звернення: 29.11.2023).

Розбудова миру. Профілактика і вирішення конфлікту з використанням медіації: соціально-педагогічний аспект. – [Навч.-метод.посібник] / К.: ФОП Стеценко В. В., 2016. – 192 с.

Сидорова А. Профілактика булінгу серед підлітків загальної середньої освіти, 2019 [Електронний ресурс]. – URL: https://ipress.ua/articles/buling__nayposhyrenishyy_proyav_dyskr yminatsii_dytyny_159986.html

Український інститут дослідження екстремізму. Дослідження «Стоп шкільний терор. Профілактика та протидія булінгу», 2017. URL: http://uire.org.ua/wpcontent/uploads/2017/11/Doslidzhennya-buling.pdf (дата звернення: 30.11.2023).

Як покращити психологічний стан дитини під час війни, стаття Соломії Новосільської. URL: https://kiev.informator.ua/uk/yak-pokrashhyty-psyhologichnyj-stan-dytyny-pid-chas-vijny (дата звернення: 29.11.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-31

Як цитувати

БОНДАР, В. (2024). ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ПРОФІЛАКТИКИ БУЛІНГУ. Ввічливість. Humanitas, (5), 3–11. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.5.1

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають