FOREIGN EXPERIENCE OF BULLYING PREVENTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.5.1

Keywords:

bullying, prevention, forms and methods, secondary education institution, educational environment, safe educational environment.

Abstract

In modern conditions, the problem of violent communication among children and adolescents is gaining relevance. In society, bullying is often defined as behavior typical of schoolchildren. Bullying is a widespread phenomenon that often becomes an obstacle to achieving the goal of comprehensive development of a child. Increased anxiety, impact on the emotional state of the population, stress level, irritability, aggressive behavior, etc. In this regard, the topic of psychological, social and emotional support for teenagers who are experiencing stress from military events, changes in the city, school, loss of friends and loved ones is becoming even more relevant. An educational institution plays an important role in creating conditions for students to acquire knowledge in a safe educational environment, forming attitudes and skills that are needed to avoid and prevent manifestations of violence, conflict-free communication, and non-violent behavior. The article updates the problem of bullying in an educational institution. An analysis of the scientific views of scientists regarding the problem of bullying was carried out. Typical signs of bullying and its types are defined. The main causes and consequences of bullying are analyzed. The foreign experience in the prevention of bullying is considered and the effective forms and methods of work aimed at the prevention of bullying are characterized. The author of the article came to the conclusion that the study of a socially negative phenomenon such as bullying is currently relevant; it is urgent to make changes to the system of bullying prevention in educational institutions and develop new forms and methods of work that are used in foreign practices. The solution of the mentioned problems actualizes the issue of creating a safe educational environment in educational institutions, based on foreign experience and best practices in the prevention of bullying.

References

Bullying at school | Bullying advice for parents and children. (2022). Information and advice about all forms of bullying. https://www.nationalbullyinghelpline.co.uk/kids.html

Bullying victimization experiences among middle and high school adolescents: Traditional bullying, discriminatory harassment, and cybervictimization / S. Salmon et al. Journal of Adolescence. 2018. Vol. 63. P. 29–40. URL: https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2017.12.005 (date of access: 02.12.2023).

Children who bully at school. Homepage | Australian Institute of Family Studies. URL: https://aifs.gov.au/resources/policy-and-practice-papers/children-who-bully-school (date of access: 01.12.2023).

Youth Bullying Surveillance: Unified Health Definitions and Recommended Data Elements, Version 1.0. Atlanta, Georgia; National Center for Injury Prevention and Control, Centers for Disease Control and Prevention, and US Department of Education. 2013. URL: https://www.cdc.gov/violenceprevention/pdf/bullying-definitionsfinal-a.pdf (date of access: 01.12.2023).

Olweus D. Bullying at school: What we know and what we can do. Malden. 1993. 215 p.

Writers S. An Online Guidebook to Bullying Prevention. Public Service Degrees. URL: https://www.publicservicedegrees.org/college-resources/bullying-prevention/ (date of access: 02.12.2023).

Why does bullying happen?. Bullying Free NZ. URL: https://bullyingfree.nz/about-bullying/why-does-bullyinghappen/(date of access: 02.12.2023).

Актуальні питання соціальної роботи : навч. посіб. / О. Денисюк та ін. ; ред.: О. Епель, Т. Лях, І. Силантьєва. Ужгород : РІК-У, 2023. 420 с. URL: https://www.researchgate.net/publication/374582040_Aktualni_pitanna_socialnoi_roboti/related#fullTextFileContent.

Андрєєнкова В., Мельничук В., Калашник О.. Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід. : метод. посіб. Київ : Агентство «Україна», 2019. 132 с.

Безпечна і дружня до дитини школа в контексті реформи «НУШ» / В. Пономаренко, Т. Воронцова, О. Сакович та ін. Київ : Алатон, 2020. – 64 с.

Бондар В., Лях Т., Нохріна І. Системний підхід до профілактики булінгу в закладі загальної середньої освіти. Ввічливість. Humanitas. 2023. № 2. С. 3–11. URL: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.1.

Булінг, ми всі можемо допомогти це зупинити. Посібник для батьків учнів початкових і середніх шкіл, 2013. URL: https://bitly.ws/346sP (дата звернення: 29.11.2023).

Запобігання та протидія домашньому насильству: діяльність закладів освіти : навч-метод посіб. / Андрєєнкова В. та ін. Київ : ФОП Нічога С. О., 2020. 196 с.

Лях Т., Спіріна Т., Ковтун Є. Розвиток соціальної згуртованості територіальної громади. Ввічливість. Humanitas. 2023. № 3. С. 41–48. URL: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.7.

Морально-етичні засади соціальної роботи у територіальній громаді / В. Жуков та ін. Ввічливість. Humanitas. 2023. № 2. С. 32–37. URL: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.5.

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню) : Закон України від 18.12.2018 р. № 2657- VIІІ. Відомості Верховної Ради України. 2019. № 5. Ст. 33. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19 (дата звернення: 29.11.2023).

Розбудова миру. Профілактика і вирішення конфлікту з використанням медіації: соціально-педагогічний аспект. – [Навч.-метод.посібник] / К.: ФОП Стеценко В. В., 2016. – 192 с.

Сидорова А. Профілактика булінгу серед підлітків загальної середньої освіти, 2019 [Електронний ресурс]. – URL: https://ipress.ua/articles/buling__nayposhyrenishyy_proyav_dyskr yminatsii_dytyny_159986.html

Український інститут дослідження екстремізму. Дослідження «Стоп шкільний терор. Профілактика та протидія булінгу», 2017. URL: http://uire.org.ua/wpcontent/uploads/2017/11/Doslidzhennya-buling.pdf (дата звернення: 30.11.2023).

Як покращити психологічний стан дитини під час війни, стаття Соломії Новосільської. URL: https://kiev.informator.ua/uk/yak-pokrashhyty-psyhologichnyj-stan-dytyny-pid-chas-vijny (дата звернення: 29.11.2023).

Published

2024-01-31

How to Cite

БОНДАР, В. (2024). FOREIGN EXPERIENCE OF BULLYING PREVENTION. Humanitas, (5), 3–11. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.5.1

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK