ЮРИДИЧНО-ПРАВОВА СКЛАДОВА У ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦІВ ІЗ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.5.6

Ключові слова:

соціальна робота, освітній компонент, юридично-правова складова соціальної роботи.

Анотація

У статті проаналізовано стан юридично-правової складової в освітніх програмах підготовки фахівців із спеціальності 231 «Соціальна робота». Метою дослідження було охарактеризувати юридично-правову складову у підготовці фахівців зі спеціальності 231 «Соціальна робота», визначити її важливість у цьому процесі та з’ясувати можливі напрямки її вдосконалення. Огляд стану розробки цього питання в науковій літературі показав, що дослідження у цьому напрямку проводяться, але їхня кількість сьогодні невелика. Аналіз компонентів освітніх програм дозволив зробити висновок про те, що станом на сьогоднішній день на юридично-правову складову фахівців із «Соціальної роботи» передбачено доволі обмежена кількість кредитів. З огляду на це, існує необхідність посилення правової підготовки фахівців із соціальної роботи. Ця теза була підтверджена соціологічними дослідженнями, що були проведені Центром соціальних досліджень Сумського державного університету у 2021 та 2023 роках з питань очікування та готовності роботодавців до співпраці у підготовці фахівців соціального спрямування. Так, у дослідженні 2021 року 55,6% експертів відзначають, що професійні компетентності щодо знання законодавчих і нормативних документів за спеціальність соціальна робота є вкрай важливі. У 2023 році цей показник збільшився до 66,6%. Елементом новизни у статті можна вважати пропозицію запровадження нових підходів до підготовки фахівців із соціальної роботи при опануванні юридично-правової частини освітнього та професійного стандартів. Це полягає зокрема у виділенні більшої кількості кредитів на освітні компоненти правового спрямування. Також пропонується посилити правову складову такими елементами: введення додаткових правових дисциплін як дисциплін вільного вибору студентів; обов’язкове включення до письмових кваліфікаційних робіт розділів, в яких аналізується нормативно-правова база за темою дослідження; зміна підходів щодо кадрового забезпечення викладання цих дисциплін, а саме залучення професійних юристів з досвідом роботи у соціальні сфері. Як можливий варіант пропонується розробка і впровадження універсального освітнього компонента (навчальної дисципліни) юридичного напрямку для вищих навчальних закладів, що проводять підготовку фахівців із «Соціальної роботи».

Посилання

Бортун К. Засоби формування конфліктологічної компетентності студентів спеціальності 231 «Соціальна робота». / К. Бортун // Ввічливість. Humanitas, Вип. №6, 2022, с. 3–11.

Гуцуляк Л. Вплив волонтерської діяльності на становлення майбутніх соціальних працівників / Л. Гуцуляк // Ввічливість. Humanitas, Вип. №3, 2023, с. 3–8.

Закон України №2671-VIII «Про соціальні послуги» від 27.04.2022 року. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19#Text

Лісовець О. В. Формування соціально-правової компетентності майбутніх соціальних працівників : монографія / Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ; Ніжин : Видавець ПП Лисенко М. М., 2018. – 344 с.

Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України №1179 «Про затвердження професійного стандарту «Фахівець із соціальної роботи» від 20 червня 2020 року. URL : https://register.nqa.gov.ua/uploads/0/88-1179.pdf

Очікування та готовність роботодавців до співпраці у підготовці фахівців соціального спрямування. Звіт про результати дослідження – Суми : ФОП Цьома С.П., 2021. – 44 с.

Піговський М. Навчально-методичне забезпечення формування соціальної відповідальності у майбутніх фахівців соціальної сфери / М. Піговський . Ввічливість. Humanitas, Вип. №2, 2023, с. 127–132.

Стандарт вищої освіти: перший (бакалаврський) рівень вищої освіти, ступінь вищої освіти Бакалавр, галузь знань 23 Соціальна робота, спеціальність 231 Соціальна робота. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/ zatverdzeni%20standarty/2019/04/25/231-Sotsial.robota-bakalavr-VO.18.01.pdf

Удич З., Шульгіна Л. Підготовка соціального працівник до створення доступного середовища в системі об’єднаної територіальної громади / З. Удич, Л. Шульгіна // Ввічливість. Humanitas, Вип. №2, 2023, с. 172–179

Чернета С., Белкіна-Ковальчук О. Підготовка фахівців із соціальної роботи до професійної діяльності з надання соціальних послуг / С. Чернета, О. Белкіна-Ковальчук // Науковий вісник ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота», Вип. 2 (49), 2021, – С. 236–240.

Чернета C. Зміст та структура формування соціальної відповідальності майбутніх соціальних працівників / С. Чернета // Social Work and Education. Vol. 6, No. 3. Ternopil-Aberdeen, 2019. pp. 330–338.

Чернета С. Модель професійної підготовки майбутніх фахівців із соціальної роботи до надання соціальних послуг / С. Чернета // Ввічливість. Humanitas. 2021. Вип. 4. С. 57-63.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-31

Як цитувати

СЕМЕНОВ, В., & КОРОЛЬ, С. (2024). ЮРИДИЧНО-ПРАВОВА СКЛАДОВА У ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦІВ ІЗ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ. Ввічливість. Humanitas, (5), 41–46. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.5.6

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ