ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ ПРОФЕСІЙНОГО САМОРОЗВИТКУ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ В УМОВАХ ПОЗААУДИТОРНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.5.9

Ключові слова:

позааудиторна діяльність, саморозвиток особистості, соціальна робота, соціальний працівник, заклад фахової передвищої освіти.

Анотація

Досліджено роль позааудиторної роботи у формуванні та розвитку студентів. Виявлено, що позааудиторна діяльність має такі особливості, як свобода вибору та самостійність, розвиток творчих здібностей, підвищення мотивації до навчання та саморозвитку. Розкрито умови успішної організації саморозвитку та самоосвіти студентів. Серед них – наявність відповідних ресурсів (матеріальних та інформаційних), наявність мотивації та інтересу до саморозвитку, наявність підтримки та сприяння з боку викладачів та адміністрації, а також наявність системи оцінювання та визнання результатів позааудиторної діяльності. Виявлено сутність поняття «позааудиторна робота» та особливості позааудиторної діяльності студентів. Визначено умови успішної організації саморозвитку та самоосвіти студентів. Вивчено наукові джерела щодо сутності саморозвитку здобувача закладу фахової передвищої освіти та проведено аналіз науково-теоретичного підґрунтя проблеми саморозвитку особистості. Позааудиторна діяльність майбутнього фахівця соціальної сфери є свідомою цілеспрямованою діяльністю, спрямованою на розвиток власної індивідуальності та усвідомлення професійної спрямованості. Ця діяльність проявляється у розумінні значущості професійної діяльності та наявності стійкого інтересу до фаху. Вона сприяє збагаченню професійних знань, розвитку вмінь та навичок, а також формуванню позитивної професійної мотивації. Позааудиторна діяльність допомагає майбутнім фахівцям соціальної сфери самостійно визначати свої цілі та шляхи досягнення їх, розвивати творчі здібності та самореалізовуватись у професійній сфері. Виявлено, що позааудиторна діяльність має такі особливості, як свобода вибору та самостійність, розвиток творчих здібностей, підвищення мотивації до навчання та саморозвитку. Умови успішної організації саморозвитку та самоосвіти студентів включають наявність ресурсів, мотивації, підтримки викладачів та системи оцінювання. Досліджено сутність саморозвитку здобувача закладу фахової передвищої освіти та його важливість у формуванні професійних навичок. Отже, вивчено проблему саморозвитку особистості та організації позааудиторної діяльності студентів, визначено умови успішної саморозвитку та проведено аналіз науково-теоретичного підґрунтя цієї проблеми. Зроблено висновок, що позааудиторна робота, особливо при активній студентській участі, є важливим елементом активного навчання, оскільки вона дозволяє студентам застосовувати свої знання на практиці, розвивати навички командної роботи та лідерства, розуміти соціальні проблеми та реалізовувати позитивні зміни у своєму суспільстві.

Посилання

Задворняк Л.С. Організація позааудиторної роботи зі студентською молоддю як умова підвищення ефективності освітнього процесу // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2020. Вип 58. URL : https://library.vspu.net/jspui/bitstream/123456789/7014/1/Z_58_091-98.pdf. (дата звернення: 30.11.2023).

Децюк Т.М., Дударенко А.А. Форми та методи позааудиторної роботи студентів у вищих навчальних закладах // «Young Scientist». 2018. № 3 (55). URL : http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2018/3/19.pdf. (дата звернення: 30.11.2023).

Коваль В.Ю. Система позааудиторної діяльності студентів вищих навчальних закладів // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: «Педагогіка, психологія, соціологія». 2009. № 6. С. 19–23.

Ковальчук О.А. Позааудиторна навчально-виховна діяльність як організаційна форма, що здійснюється у системі змішаного навчання // Матеріали Першої Всеукраїнської науково-практичної конференції «Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle» (30-31.05.2013 р.). URL: https://2013.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id =16.(дата звернення: 10.11.2023).

Козліковська Н.Я. Позааудиторна робота як складова вищої освіти // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: збірник наукових праць Відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна». 2015. №12. URL : https://ap.uu.edu.ua/article/512 . (дата звернення: 30.11.2023).

Остапчук В.В. Саморозвиток особистості майбутнього соціального працівника як ключова умова професійного успіху: навчальний посібник для організаторів позанавчальної роботи з дітьми та молоддю / За заг. ред. Карпенко О.Г. Житомир, 2023. 164 с.

Педагогічний словник / за ред. М.Д. Ярмаченка. Київ: Педагогічна думка, 2001. С. 167.

Про професійну (професійно-технічну) освіту щодо окремих аспектів підготовки кваліфікованих робітників в умовах воєнного стану та відновлення економіки: Закон України від 19 червня 2022 № 2312-IX. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2312-20#Text. (дата звернення: 30.11.2023).

Рибалко Л. С. Методолого-теоретичні засади професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя (акмеологічний аспект). Харків : ХНУ ім. Г. С. Сковороди, 2007. 443 с.

Смалько О. Позааудиторна виховна робота як чинник професійно-особистісного становлення майбутніх фахівців // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Педагогічні науки. 2014. № 8. С. 77-81. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/ cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Nvvnup_2014_8_19. (дата звернення: 30.11.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-31

Як цитувати

ОСТАПЧУК, В. (2024). ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ ПРОФЕСІЙНОГО САМОРОЗВИТКУ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ В УМОВАХ ПОЗААУДИТОРНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Ввічливість. Humanitas, (5), 61–66. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.5.9

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ