САМОРОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ В УМОВАХ ОСВІТНЬО-ВИХОВНОГО ПРОСТОРУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.9

Ключові слова:

саморозвиток, саморозвиток особистості, соціальна робота, фахівець соціальної роботи, заклад фахової передвищої освіти

Анотація

Розглянуто проблему саморозвитку особистості та організації виховної діяльності здобувачів закладів фахової перед вищої освіти. Розкрито сутність поняття «саморозвиток»; досліджено особливості виховного педагогічного процесу, який спрямований на формування та розвиток самоосвітньої діяльності здобувача. Визначено умови успішної організації саморозвитку, самоосвіти майбутніх фахівців соціальної сфери. Вивчено наукові джерела з питань сутності саморозвитку здобувача закладу фахової передвищої освіти як компонента самовдосконалення. Проведено аналіз науково-теоретичного підґрунтя проблеми саморозвитку особистості, основою якого є його самоактуалізація у позанавчальному процесі та у процесі набуття професійних навичок. Визначено саморозвиток майбутнього фахівця соціальної сфери як свідому цілеспрямовану діяльність, скеровану на розвиток власної індивідуальності, усвідомлення професійної спрямованості особистості, що виявляється у розумінні значущості професійної діяльності, наявності стійкого інтересу до педагогічної діяльності. У контексті саморозвитку здобувачів фахової передвищої освіти висвітлено проблеми, що стосуються системи виховання у поза навчальному процесі. Визначено виховні складові у процесі позанавчальної діяльності в умовах закладу фахової передвищої освіти, наведено основні характеристики саморозвитку здобувачів. Виявлено чинники виховного позанавчального процесу, які розвивають індивідуальність майбутнього соціального працівника, створюють умови для його саморозвитку та самовираження. Визначено базовий технологічний комплекс особистісно орієнтованого виховання; на конкретних прикладах показано використання основних складових позанавчальної діяльності, які спрямовані на саморозвиток, самовизначення, самоактуалізацію. Зроблено висновок, що призначення виховних технологій полягає в тому, щоб підтримувати та розвивати природні якості молоді та її індивідуальні здібності, допомагати в становленні професійної самореалізації особистості здобувача в умовах виховного простору закладу фахової перед вищої освіти.

Посилання

Вінник Н. Д. Розвиток особистісно-професійних якостей учнів професійно-технічних навчальних закладів у процесі підготовки до діяльності в сфері послуг : автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07. Київ, 2009. 19 с.

Гордієнко В. І. Розвиток особистості в процесі професіоналізації особистості : навчальний посібник. Хмельницький. 2001. С. 48 ; Капська А. Й. Ступенева система професійної підготовки фахівців соціально-педагогічної сфери. Науковий часопис: Серія 11. 2004. 1(23). С. 19–29.

Карпенко О. Г., Романова Н.Ф. Теорія та практика соціальної роботи : навч. посібник. Київ : Слово, 2015. 402 с.

Про професійну (професійно-технічну) освіту щодо окремих аспектів підготовки кваліфікованих робітників в умовах воєнного стану та відновлення економіки: Закон України від 19.06.2022 № 2312-IX. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2312-20#Text (дата звернення: 28.05.2023).

Рибалко Л. С. Методолого-теоретичні засади професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя (акмеологічний аспект). Харків : ХНУ ім. Г. С. Сковороди, 2007. 443 с.

Руденко Н. В. Самореалізація особистості студентів у позанавчальній виховній роботі вищих технічних навчальних закладів. Наука і освіта. 2009. № 7. С. 194–197.

Садова М. А. Психологічні складові потенціалу самореалізації особистості : автореф. дис. ... канд. психол. наук. Луцьк, 2010. 16 с.

Соломка Т. Самоактуалізація студентів під час професійної підготовки. Соціальна психологія. 2006. № 4. С. 152–167.

Сухоленова О. Г. Етапи саморозвитку особистості. Психологія. Збірник НПУ ім. М. П. Драгоманова. Київ. 2000. Вип. 2(9), Ч. 1. 261 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-15

Як цитувати

КАРПЕНКО, О., & ОСТАПЧУК, В. (2023). САМОРОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ В УМОВАХ ОСВІТНЬО-ВИХОВНОГО ПРОСТОРУ. Ввічливість. Humanitas, (2), 57–62. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.9

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають