СОЦІАЛЬНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК УМОВА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ СТУДЕНТІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.3.8

Ключові слова:

середовище, соціальне середовище, заклад вищої освіти, студенти, майбутні соціальні працівники, активність, соціальна активність, соціальна робота, фахова підготовка

Анотація

У статті розглядається зміст понять «соціальне середовище», «соціальна активність студентів» в закладах вищої освіти. Виявлено сучасний рівень соціальної активності в закладі вищої освіти. Проаналізовано та обґрунтовано форми і методи роботи для формування соціальної активності із студентами – майбутніми фахівцями соціальної сфери. Наведено перелік необхідних умов для формування у студентів, майбутніх соціальних працівників, системи теоретичних знань, практичних умінь і навичок, необхідних для реалізації активної поведінки та поетапне формування професійної активності; розвиток і формування теоретичних знань, які сприятимуть становленню студента як активної соціальної одиниці. Метою статті є виявлення особливостей середовища закладу вищої освіти у процесі професійної підготовки студентів, які у фаховій діяльності здатні вирішувати соціальні проблеми. Значна увага приділена проблемам педагогічної взаємодії викладача і студента, на основі проведеного аналізу виокремлено та з’ясовано зміст соціальної активності студентів у процесі теоретичної та практичної підготовки. Ключовими завданнями виокремлено наступне: виявити та узагальнити складові соціальної активності як однієї із складних форм перетворення внурішнього світу студента, яке відбувається у процесі саморуху людини своїм життєвим шляхом, на якому особистість пізнає себе, будує себе, осмислює суть свого функціонування; дослідити особливості соціальної активності розвитку особистості студента, його професійну самовизначеність. Розкрито складові розвитку соціальної активності студентів можуть бути використані в університетах, де готуються майбутніх фахівці соціальної сфери, а також, на курсах підвищення кваліфікації з метою посилення готовності до взаємодії з клієнтами на основі оволодіння комплексом знань та умінь, спрямованих на трансформування технологій активного навчання в реальних умовах середовища закладу вищої освіти. За результатами узагальненого аналізу зроблено висновки, що ефективність і доцільність розвитку соціальної активності у студентів має не лише загальні принципи впровадження, але й специфіку конкретної майбутньої фахової діяльності. Висновки підтвердили обґрунтування створення необхідних соціальних умов в середовищі закладу вищої освіти.

Посилання

Актуальні питання соціальної роботи: навч. посіб. / О. Денисюк та ін.; ред.: О. Епель, Т. Лях, І. Силантьєва. Ужгород: РІК-У, 2023. 420 с. URL: https://www.researchgate.net/publication/374582040_ Aktualni_pitanna_ socialnoi_roboti/ related#fullTextFileContent.

Лях Т.Л. (2009). Зміст і напрями соціально-педагогічної роботи студентських волонтерських груп вищих навчальних закладів. Наукові праці Донецького національного технічного університету. 3(145). С. 274–279. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/1214/1/T_LYAKH_ZINSPRSVGVNZ_ KSP%26KO_IPSP.pdf.

Карпенко О.Г. (2023). Методи соціальної роботи як складова успішної професійної діяльності соціального працівника. Ввічливість. Humanitas. 4. С. 18–24. URL: doi: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.4.3.

Карпенко, О.Г. (2024). Моделювання самостійної роботи студентів як складової фахової активності у процесі формування професійних компетентностей. Ввічливість. Humanitas, (2), 126–131. URL: https://doi.org/10.32782/humanitas/ 2024.2.18.

Карпенко О.Г. (2017). Організація проблемно-модульного навчання майбутніх соціальних працівників в умовах вищого навчального закладу. / In Innovative processes in education. С. 59–74. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/ 123456789/8914/1/%D0%9Eleksiuk_SR4.pdf#page=59.

Karpenko O. Г. (2016). The formation of professionalism in future social workers in the conditions of higher school. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/ bitstream/ handle/123456789/12228/Karpenko%20OG,%202016,%20Austria.pdf?sequence=1.

Liakh, T., Spirina, T., Dulia, A., & Horchynskyi, R. 92022). Analysis of the Needs of Social Workers Regarding Their Utilization of ICT in the System of Provision of Social Services (Kyiv City, Ukraine). International Journal of Research in E-learning. 8(2), P. 1–21. URL : https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/44461/ 1/ICT_Liakh_Spirina_ Dilyia_Horchinskii_FFSRSO.pdf.

Семигіна, Т., Брижовата, О. (2020). Міжнародне визначення соціальної роботи // Соціальна політика і соціальна робота. № 3, 4. С. 144–145.

Соціальна робота: реалії та виклики часу: навч.-метод. посіб. / [уклад. С. О. Омельченко та ін.]; Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка, НПУ ім. М.П.Драгоманова, ДЗВО «Донбас. держ. пед. унт». 2021. 229 с.

Соціальна робота в Україні: навч. посіб. / За заг. ред.: І. Д. Звєрєвої, Г. М., Лактіонової. Київ: Центр навчальної літератури. 2004. URL: https://bahmat.at.ua/ zvereva_socialna_robota.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-04

Як цитувати

КАРПЕНКО, О. (2024). СОЦІАЛЬНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК УМОВА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ СТУДЕНТІВ. Ввічливість. Humanitas, (3), 54–59. https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.3.8

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають