ІНКЛЮЗИВНО-ОСВІТНІ ЦЕНТРИ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.3.5

Ключові слова:

інклюзія, інклюзивно-освітній центр, безбар’єрне середовище, люди з особливими освітніми потребами, інклюзивна освіта

Анотація

У статті розглянуто зміст поняття «інклюзивно-освітній центр», яке є важливим елементом сучасної системи освіти, спрямованої на забезпечення рівних можливостей для всіх студентів, незалежно від їхніх індивідуальних потреб та можливостей. Інклюзивно-освітні центри (ІОЦ) створюються на базі закладів вищої освіти (ЗВО) з метою надання підтримки студентам з особливими освітніми потребами (СОП), що сприяє їх успішній інтеграції в освітнє середовище. У статті проаналізовано роботу деяких інклюзивно-освітніх центрів на базі ЗВО в України, виокремлено основі аспекти їхньої діяльності. Для досягнення поставленої мети дослідження використано методи аналізу, синтезу, конкретизації та узагальнення. Вони дозволили комплексно підійти до вивчення діяльності ІОЦ та зробити висновки щодо їхньої ефективності. Зокрема, зазначено, що впровадження ІОЦ на базі ЗВО є важливим кроком у розвитку інклюзивної освіти в Україні, який сприяє створенню доступного та рівноправного освітнього середовища для всіх студентів. Наукова новизна дослідження полягає у систематичному аналізі діяльності інклюзивно-освітніх центрів на базі закладів вищої освіти України та визначенні їхньої ролі у забезпеченні рівних освітніх можливостей для студентів з особливими освітніми потребами. У дослідженні акцентовано увагу на важливості інтеграції таких центрів у загальну освітню систему. Таким чином, стаття висвітлює важливі аспекти діяльності інклюзивно-освітніх центрів та підкреслює їхню роль у забезпеченні рівних освітніх можливостей для студентів з СОП. Представлені в ній дані та висновки можуть бути корисними для освітян, науковців, політиків та всіх, хто займається питаннями інклюзивної освіти.

Посилання

Інклюзивно-ресурсний центр Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Офіційний сайт Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. URL: https://tnpu.edu.ua/recourses/inklyuzyvno-resursnyj-tsentr.php (дата звернення: 14.05.2024).

Конституція України : Закон України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр#Text (дата звернення: 13.05.2024).

Науково-методичний центр ресурсів і документації з інклюзивної освіти. Житомирський державний університет імені Івана Франка. URL: https://zu.edu.ua/centre-inclusive.html (дата звернення: 11.05.2024).

Позняк О. До проблеми створення інклюзивного освітнього середовища в закладах загальної середньої освіти // Цифровий репозитарій Українського державного університету Драгоманова. Наукові часописи Університету. Серія 05. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2022. Вип.85. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/40061(дата звернення: 11.05.2024)

Про нас. Ресурсний центр з інклюзивної освіти. URL: http://centres.lnu.edu.ua/inclusive-education/ (дата звернення: 12.05.2024).

Про схвалення Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.04.2021 р. № 366-р. Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-р#n10 (дата звернення: 13.05.2024).

Проблеми інклюзивно-ресурсних центрів та пропозиції щодо їх розв’язання. Офіційний веб-сайт Служби освітнього омбудсмена України. URL: https://eo.gov.ua/problemy-inkliuzyvno-resursnykh-tsentriv-ta-propozytsiishchodo-ikh-rozv-iazannia/2024/03/06/ (дата звернення: 15.05.2024)

Спецпідрозділи. Відкритий міжнародний університет розвитку людини «УКРАЇНА». URL: https://uu.edu.ua/specpidrozdili (дата звернення: 12.05.2024).

Центр соціально-освітньої інтеграції та інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму «Без бар’єрів». Факультет соціальної та психологічної освіти. URL: https://fspo.udpu.edu.ua/наука/науково-дослідні-центри-2/про-насс/ (дата звернення: 11.05.2024).

Центри підтримки студентів з інвалідністю: як вони допомагають здобувати вищу освіту. EnableMe Україна. URL: https://www.enableme.com.ua/ua/article/centri-pidtrimki-studentiv-z-invalidnistu-ak-voni-dopomagautzdobuvati-visu-osvitu-10794 (дата звернення: 13.05.2024)

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-04

Як цитувати

ДУБОСАРУ, В. (2024). ІНКЛЮЗИВНО-ОСВІТНІ ЦЕНТРИ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ. Ввічливість. Humanitas, (3), 33–39. https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.3.5

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ