СОЦІАЛЬНА АДАПТАЦІЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ДО ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.3.7

Ключові слова:

соціальна адаптація, здобувачі вищої освіти, адаптація до освітнього процесу в умовах воєнного стану, освітній процес, соціальне середовище закладу освіти, соціальні інститути, Студентська рада факультету, Студентське наукове товариство, Молодіжний центр «START», Національно-патріотичний табір для студентської молоді «ДІЯ», Студентська соціально-психологічна служба (волонтерський сектор)

Анотація

У статті здійснено теоретичний аналіз проблеми соціальної адаптація здобувачів вищої освіти до освітнього процесу в умовах воєнного стану (на прикладі факультету соціальної та психологічної освіти Уманського державного педагогічного університеті імені Павла Тичини). Уточнено сучасні підходи до визначення понять соціальна адаптація, адаптаційний потенціал особистості, середовища закладу освіти. Виокремлено труднощі з якими стикаються здобувачі вищої освіти у процесі соціальної адаптація. Здійснено теоретичний аналіз соціально-психологічних чинників адаптації та охарактеризовано основні підходи до трактування понять. Розкрито питання соціально-психологічних стратегій підтримки адаптаційного потенціалу особистості в умовах воєнного конфлікту. Здійснено аналітичний огляд навчального, освітнього, та соціального середовища закладу освіти, та особливості їх впливу на здобувачів вищої освіти. На основі теоретичного аналізу визначено, що соціальне середовище закладу вищої освіти відіграє важливу роль у процесі соціальної адаптації студентів. Це середовище складається з різних аспектів, таких як культура закладу, відносини між студентами та викладачами, а також спеціально створені передумови для соціальної адаптації, зокрема, це можуть бути структурні підрозділи та соціальні інститути. На основі проведеного теоретичного аналізу встановлено, що в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини на факультеті соціальної та психологічної освіти забезпечено ряд умов та можливостей для успішної адаптації першокурсників в умовах війни. В результаті аналізу, з’ясовано, що участь у таких організаціях, як Студентська рада факультету, Студентське наукове товариство та Молодіжний центр «START», надає студентам можливість встановлювати нові контакти, розвивати комунікативні навички та відчувати себе частиною великої спільноти. Це стає передумовою для успішної соціальній адаптації та інтеграції у студентське середовище. З’ясовано, що участь у таких організаціях, як Студентська рада факультету, Студентське наукове товариство та Молодіжний центр «START», надає студентам можливість встановлювати нові контакти, розвивати комунікативні навички та відчувати себе частиною великої спільноти. Розкрито роль волонтерських та наукових організацій, визначено, що студенти мають можливість розвивати важливі навички, такі як лідерство, організаційні здібності, командна робота та науково-дослідницька діяльність. Встановлено, що створення умов усвідомлення своєї ролі у суспільстві та активної участі у громадському житті сприяє Національно-патріотичний табір для студентської молоді «ДІЯ».

Посилання

Бондаренко З. П., Лях Т. Л. Основні поняття і категорії соціальної роботи URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/8927/1/T_LYAKH_OKSR_KSP%2526SR_IL.pdf (дата звернення 09.06.2024).

Макаренко О. Дослідження факторів впливу освітнього середовища закладу вищої освіти на формування професійних і соціальних характеристик майбутніх фахівців. URL: http://surl.li/utbec (дата звернення 09.06.2024).

Міхеєва О., Мищак Л. Нові умови соціокультурного середовища студентської молоді. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (1(52), 2023. С. 115–118. URL: http://visnyk-ped.uzhnu.edu.ua/article/view/278871 (дата звернення 09.06.2024).

Психологічна підтримка для студентів. Студентський портал Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. URL: https://stud.udpu.edu.ua/blog/2024/03/psykholohichna-pidtrymka-dlya-studentiv (дата звернення 09.06.2024).

Рябченко В. І. Демократизація соціального середовища закладу вищої освіти як передумова розвитку особистісного потенціалу суб’єктів його діяльності. URL: http://surl.li/utbeh (дата звернення 09.06.2024).

Соціальна педагогіка : словник-довідник / За заг. ред. Т. Ф. Алексєєнко. Вінниця : Планер. 2009. 524 с.

Спільнота в умовах воєнного конфлікту: психологічні стратегії адаптації : колективна монографія / за наук. ред. Л.М.Коробки; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2019. 286 с. URL: https://ispp.org.ua/2019/12/04/monografiya-spilnota-v-umovaxvoyennogo-konfliktu-psixologichni-strategi%D1%97-adaptaci%D1%97/ (дата звернення 09.06.2024).

Студентська соціально-психологічна служба. URL: http://surl.li/utbdk (дата звернення 09.06.2024).

УДПУ імені Павла Тичини ФСПО. Національно-патріотичний табір для студентської молоді «ДІЯ». URL: http://surl.li/utbdm (дата звернення 09.06.2024).

«START» Молодіжний центр факультету соціальної та психологічної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. URL: http://surl.li/utbdt (дата звернення 09.06.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-04

Як цитувати

ІСАЧЕНКО, В. (2024). СОЦІАЛЬНА АДАПТАЦІЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ДО ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ. Ввічливість. Humanitas, (3), 48–53. https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.3.7

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ