СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ПРОФІЛАКТИКИ КОНФЛІКТІВ СЕРЕД УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.6.13Ключові слова:
профілактика, конфлікт, відновні практики, учнівська молодь, заклади освіти, соціально-педагогічні умовиАнотація
Профілактика конфліктів серед учнівської молоді в закладах освіти є надзвичайно актуальною та вкрай необхідною, особливо під час війни. В статті акцентовано увагу на тому, що конфлікти є невід’ємною складовою нашого життя, а в закладах загальної середньої освіти вони мають свої особливості та специфіку виникнення, протікання та вирішення. Вказується на складність розв’язання педагогічного конфлікту, яка зумовлюється різним віком його учасників, різницею у життєвому досвіді як педагогів, так і учнів, особливо тих, які перемістились із зони бойових дій, надмірною емоційністю здобувачів освіти, присутністю інших осіб в момент його вирішення. В закладах освіти конфлікти виникають в системі «здобувач освіти – здобувач освіти», «педагог – здобувач освіти», «батьки – здобувач освіти». Особливості попередження конфліктів в учнівському колективі залежать від розуміння причин, його видів та факторів, які набули специфічного змісту під час війни. В статті визначено та охарактеризовано зміст основних причин виникнення конфліктів в учнівському середовищі, серед яких: соціально-психологічні, освітні та навчальні, особистісні та міжособистісні. Відповідно представлено власне визначення поняття «профілактика конфліктів серед учнівської молоді, яке розглядається як комплекс заходів, що здійснюються закладом освіти, спрямований на попередження та мінімізацію виникнення конфліктів, сприяння їх конструктивному вирішенню в освітньому середовищі та реалізується за допомогою різних інструментів впливу соціального, юридичного, педагогічного, психологічного характеру. Ефективними формами та методами профілактики конфліктів серед учнівської молоді є освітні та просвітницькі програми, тренінги з рольовими іграми, дискусіями, практичними вправами, бесіди, залучення батьків і громади до цього процесу, залучення учнів до творчих видів діяльності, консультування тощо. Визначено соціально-педагогічні умови профілактики конфліктів серед учнівської молоді в закладі освіти: створення безпечного та комфортного освітнього середовища; формування навичок безконфліктної взаємодії усіх учасників освітнього процесу; застосування відновних практик конструктивного вирішення конфлікту; реалізація тьюторської підтримки в закладі освіти.
Посилання
Бандура А. Теорія соціального навчання. Енглвудські скелі, Нью-Джерсі: Прентіс-Холл, 1977.
Безпечне освітнє середовище закладу освіти. Портал освітян України. URL: https://oplatforma.com.ua/article/2614-bezpechne-osvtnseredovishche-zakladu-osvti
Бойко С., Швець Т. Інноваційні практики тьюторської підтримки розвитку соціально-особистісних компетентностей учнів старших класів в умовах воєнного стану. Проблеми освіти. 2023. Вип. 1(98). С. 92–105. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId /1759542
Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації однолітків / Андрєєнкова В. Левченко К., Матвійчук М., Мотилюк М. Київ, 2024. 132 с.
Впровадження відновного підходу, посередництва, медіації та практики функціонування служб порозуміння в закладах освіти / Андрєєнкова В. Л., Байдик В. В., Войцях Т. В. та ін. Київ, 2023. 186 с.
Карпенко О., Лях Т., Спіріна Т. Особливості профілактики булінгу та вирішення конфліктів серед здобувачів освіти. Соціальна педагогіка: теорія та практика. 2024. № 3. С. 36–43. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/50816/1/Karpenko_O_H_Liakh_T_L_Spirina_T_P_sptp_3_fpsrso.pdf
Князькіна Д.В., Подтикан І.В. Психолого-педагогічний супровід процесу формування безпечного освітнього середовища. Педагогіка здоров’я: збірник наукових праць ІХ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Педагогіка здоров’я». Чернігів, 2019. С. 100–103., с.101.
Косьміна М., Лютий В. Програми шкільної медіації в Україні. Grail of Science. 2022. Вип. 22. С. 77–81. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.25.11.2022.12
Курач М.В. Безпечне освітнє середовище як умова збереження психічного здоров`я дітей. URL: https://surl.li/dcqxld
Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи : ухвалено рішенням Колегії МОН України 20.10.2016 p. URL: URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova–ukrainskashkola-compressed.pdf.
Розбудова миру. Профілактика і вирішення конфлікту з використанням медіації: соціально-педагогічний аспект. Навч.-метод. посібник / ред. кол. Левченко К.Б., Панок В.Г., Трубавіна І.М. та ін. Київ : ФОП Стеценко В.В. 2016. 192 с.
Соціальна педагогіка: навч. посіб. / за ред. О. В. Безпалько. Київ: Академвидав, 2013. 321 с.
Харьківська Т. Відновні практики як засіб профілактики та подолання деструктивних конфліктів. Ввічливість. Humanitas. 2023. № 5. С. 111–116. DOI https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.5.14
Цюман Т.П., Бойчук Н.І. Кодекс безпечного освітнього середовища. Метод. посіб. К., 2018. 56 с., с.10.
Чернета С., Карпінська Н. Медіація як спосіб вирішення соціальних конфліктів. Ввічливість. Humanitas. 2022. № 4. С. 76–84. DOI https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.4.10
Швець Т. Е. Тьюторинг: теорія та практики. Київ : «Видавнича група «Шкільний світ», 2021. 168 с. URL: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2022/3_2022/8.pdf
Belkina-Kovalchuk O. V., Durmanenko E. A., Martyniuk T. A., Petruk V. V., Cherneta S. Yu. School Mediation as A Means of Preventing Social Maladjustment of Students from Risk Groups. JoJournal of Intellectual Disability – Diagnosis and Treatment, 2021, Vol. 9 № 5, Р. 546–554. URL: https://www.lifescienceglobal.com/pms/index.php/jiddt/article/view/8418
Spirina T. P., Lyakh T. L., Popova A. O. Social prevention of teenage bullying. Modern Tehnologies of Society Development: Collective Scientific Monograph. Poland: The Academy of Management and Administration in Opole, 2019. Р. 82–95.
Wootton S. Personal Tutoring for the 21st century. Further Education Tutorial Network (FETN), 2013. 64 p.