МОДЕЛЬ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ІЗ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ ДО НАДАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.4.9Ключові слова:
професійна підготовка фахівців із соціальної роботи, модель, принципи, функції, форми, методи, компоненти, критерії, соціальні послугиАнотація
У статті актуалізується необхідність розробки моделі професійної підготовки майбутніх фахівців із соці- альної роботи до надання соціальних послуг. Мета статті – обґрунтувати модель професійної підготовки май- бутніх фахівців із соціальної роботи до надання соціальних послуг. Аналізуються підходи до розуміння поняття «модель», яку ми розглядаємо як графічно представлену систему підготовки фахівця, яку можна коригувати і вдосконалювати залежно від змін умов і вимог суспільства. Ураховуючи запити ринку праці та специфіку професійної підготовки фахівців соціальної сфери у ЗВО, роз- роблено структурно-функціональну модель підготовки майбутніх фахівців із соціальної роботи до надання соці- альних послуг. Побудова нашої моделі підготовки майбутніх фахівців із соціальної роботи до надання соціальних послуг має базуватися на використанні загальних принципів моделювання та принципів професійної підготовки фахівців із соціальної роботи. Метою моделі є формування готовності майбутніх фахівців із соціальної роботи до надання соціальних послуг. Об’єктом моделі є організація процесу підготовки майбутніх фахівців із соціальної роботи до надання соціальних послуг у громаді. Модель виконує такі функції: освітню (оволодіння системою знань про сутність соціальних послуг, застосування отриманих знань і умінь на практиці); розвивальну (опану- вання знань органічно пов’язане з певним рівнем особистісного й професійного розвитку майбутнього фахівця із соціальної роботи, який сприяє формуванню його відносини, мотивів, цінностей, прагнення до цілеспрямованої професійної діяльності та надання соціальних послуг у громаді). В основу моделі покладено чотири взаємопов’язані блоки: цільовий, що характеризує цілі і завдання профе- сійної підготовки; змістовий, який розкриває її зміст; діяльнісний, який розглядає форми, методи і технології навчання фахівців із соціальної роботи. Результатом представленої моделі є підвищення рівня професійної готовності майбутніх фахівців соціальної роботи до надання соціальних послуг. Критерієм ефективності представленої моделі є формування належного рівня критеріїв професійної готовності майбутніх фахівців соціальної роботи до окресленого виду діяльності.
Посилання
Амосов Н.М. Моделирование сложных систем. Киев : Наукова думка, 1968. 88 с.
Безрукова B.C. Основные категории воспитания и их функции в развитии педагогической науки : дис. … д-ра пед. наук. Казань. 1983. 404 с.
Венгера Л.А. Формирование познавательных способностей в дошкольном возрасте. Хрестоматии по детской психологи. Москва : ИПП, 1984.
Глинский Б.А., Грязнов Б.С., Дынин Б.С., Никитин Е.П. Моделирование как метод научного исследования (гносеологический анализ). Москва : Изд‑во МГУ, 1965. 248 с.
Дахин А.Н. Педагогическое моделирование: сущность, эффективность и неопределенность. Стандарты и мониторинг. 2002. № 4. С. 22–26.
Каропа Г.Н. Системный подход к экологическому образованию и воспитанию (на материале сельских школ). Минск : Университетское, 1994. С. 8–10.
Руденко Л.А. Формування комунікативної культури майбутніх фахівців сфери обслуговування у професійно-технічних навчальних закладах : монографія. Львів : Піраміда, 2015. С. 298–340.
Сорока О.В. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх учителів початкової школи до використання арт-терапевтичних технологій : дис. … д-ра пед. наук : спеціальність 13.00.04. Тернопіль, 2016. 534 с.
Сурмін Ю.П. Майстерня вченого : Підручник для науковця. Київ : Навчально-методичний центр «Консорціум з удосконалення менеджмент-освіти в Україні», 2006. 302 с.
Триус Ю.В. Комп’ютерно орієнтовані методичні системи навчання математичних дисциплін у ВНЗ: проблеми, стан і перспективи. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 2 : Комп’ютерно орієнтовані системи навчання. 2010. №. 9. С. 16–29.
Фролов И.Т. Гносеологические проблемы моделирования биологических систем. Вопросы философии. 1961. № 2.
Шабанова Ю.О. Системний підхід у вищій школі: підручник для студентів магістратури. Донецьк : НГУ, 2014.
Штоф В.А. Моделирование и философия. Москва : Наука, 1966. 301 с.