ДОСЛІДЖЕННЯ РІВНЯ ОБІЗНАНОСТІ ПРО ІНСТРУМЕНТИ ФАНДРАЙЗИНГУ У ГРОМАДСЬКОМУ СЕКТОРІ УКРАЇНИ
Ключові слова:
фандрайзинг, соціальна робота, цифровізація фандрайзингу, стратегії залучення коштів, благодійністьАнотація
У статті досліджено рівень обізнаності представників громадських організацій України про фандрайзинг, зокрема про інструменти та практики залучення фінансових ресурсів. Основну увагу зосереджено на аналізі рівня знань, використання інструментів фандрайзингу та проблем, які виникають у цій сфері. Дослідження охопило 25 громадських організацій Вінниччини, діяльність яких зосереджена в соціальній допомозі, освіті, охороні здоров’я, культурі та інших сферах. Було вивчено розподіл обізнаності залежно від сфери діяльності, тривалості існування організацій та участі їхніх представників у навчальних заходах з фандрайзингу. Також проаналізовано найпоширеніші методи залучення ресурсів, основні труднощі, з якими стикаються організації, та їхні запити на освітні програми для підвищення кваліфікації у цій сфері.Мета роботи полягає у вивченні рівня обізнаності та використання інструментів фандрайзингу серед громадських організацій в Україні. Дослідження передбачає аналіз знань та практичного досвіду представників громадських організацій щодо залучення фінансових ресурсів через різні канали, включаючи гранти, пожертвування, краудфандинг, спонсорство та інші методи.Особлива увага приділяється аналізу рівня обізнаності представників громадських організацій про різні інструменти фандрайзингу, а також залежності цього рівня від сфери діяльності організацій, їхнього досвіду та участі у навчальних заходах. Розглянуто найпоширеніші методи залучення ресурсів, такі як грантові програми, благодійні заходи, донорська підтримка, а також менш поширені, як-от краудфандинг і корпоративне спонсорство. Окремо проаналізовано труднощі, з якими стикаються організації, включаючи брак знань, ресурсів і контактів із донорами, що дозволило визначити напрями для підвищення кваліфікації та розробки стратегій ефективного фандрайзингу.Для досягнення поставленої мети та виконання завдань дослідження було використано метод анкетування, зокрема представників громадських організацій з метою збору даних про їхню обізнаність та використання інструментів фандрайзингу.Наукова новизна. Результати дослідження надають цінну інформацію про поточний рівень обізнаності про інструменти фандрайзингу серед громадських організацій України. Це допоможе визначити, які з інструментів є найбільш популярними та ефективними, а також виявити прогалини у знаннях та навичках, які необхідно заповнити для підвищення ефективності фандрайзингової діяльності. На основі отриманих даних можна буде розробити рекомендації для покращення підготовки та підтримки громадських організацій у сфері фандрайзингу.Висновки. Загальний аналіз обізнаності та використання фандрайзингу серед досліджуваних організацій свідчить про наявність різних рівнів знань і практик у цій сфері. Більшість організацій мають часткове уявлення про фандрайзинг (48%), тоді як лише незначна частка добре або дуже добре обізнана з цим процесом. Така ситуація свідчить про потребу в більш активному навчанні та підвищенні кваліфікації, що підтверджується значною зацікавленістю в участі у тренінгах і семінарах (90% респондентів).
Посилання
Воронкова С. Елементи фандрайзингу в діяльності менеджера освіти. Сучасна школа України. 2011. № 2 (230). С. 34–37
Омельченко О.В. Актуальні виклики та інновації в підготовці фахівців соціальної сфери для роботи з сучасними соціальними проблемами. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Актуальні проблеми соціальної педагогіки та соціальної роботи», м. Умань 12 жовтня 2023 р. С. 216–220
Омельченко О.В. Еволюція фандрайзингу в соціальній роботі: від традиційних методів до сучасних стратегій. «Ввічливість. Humanitas». 2024. № 2. C. 103–109. URL: http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/humanitas/issue/view/104
Омельченко О.В. Стратегічний фандрайзинг у соціальній роботі: принципи, методи та інноваційні підходи для ефективного залучення ресурсів. Матеріали ХХІ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Молодь: освіта, наука, духовність», м. Київ, 2024 р. C. 346–349. URL: https://uu.edu.ua/upload/Nauka/Molod_osvita_nauka_ duhovnist/2024/molod24.pdf