ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ У ПРОЦЕСІ ЇХ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИВ У ЗВО
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.1.20Ключові слова:
міжкультурна компетентність; педагогічна технологія, професійна підготовка, здобувачі освіти, технології формування міжкультурної компетентності, заклад вищої освіти (ЗВО).Анотація
У статті здійснено загальнонаукову характеристику педагогічних технологій як сукупності послідовно здійснюваних дій, операцій з використанням відповідного змістового забезпечення, форм, методів, засобів, ресурсів і людського потенціалу. Проаналізовано суть міжкультурної компетентності як інтегративної професійно зумовленої якості здобувачів освіти, що формується у них в процесі професійної підготовки у ЗВО і базується на знаннях міжкультурного характеру, уміннях і навичках, необхідних для життя й успішної професійної діяльності у міжкультурному середовищі. Охарактеризовано особливості реалізації основних етапів реалізації технології формування міжкультурної компетентності: концептуально-цільового, структурно-змістового, процесуального і результативно-оцінювального; розкрито їх навчально-методичне забезпечення. Обґрунтовано організаційно-педагогічні умови ефективного вибору технологій формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців у ЗВО: формування умотивованості суб’єктів освітнього процесу до навчання і професійної діяльності у міжкультурному середовищі; активне їх залучення до створення толерантного міжкультурного освітнього середовища у ЗВО та соціумі; забезпечення активного саморозвитку і самовдосконалення здобувачів освіти через використання та інтеграцію інноваційних педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій; створення цільової установки на активне засвоєння міжкультурних знань і формування міжкультурних навичок та їх застосування у процесі професійної діяльності у міжкультурному середовищі. Мета статті полягає в аналізі суті і структурних компонентів технології формування міжкультурної компетентності здобувачів освіти у процесі їх професійної підготовки у ЗВО.У процесі дослідження застосовано методи аналізу, синтезу, порівняння та узагальнення інформації на українських і зарубіжних веб-сайтах, а також дослідження публікацій в електронній базі даних Google Scholar.
Посилання
Аніщенко О. В., Яковець Н. І. Сучасні педагогічні технології: курс лекцій: навчальний посібник. Ніжин : Видавництво НДУ ім. М. Гоголя, 2007. 199 с.
Воротняк Л. І. Особливості педагогічної технології формування полікультурної компетенції магістрів у вищих педагогічних навчальних закладах. Педагогічний дискурс. 2008. Вип. 3. С. 48–53.
Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : навчальний посібник. Київ : Академвидав, 2004. 352 с.
Короткова Ю. Формування міжкультурної компетентності майбутніх юристів під час базової підготовки в закладі вищої освіти. Освітологічний дискурс. 2019. № 3–4. С. 26–27.
Нісімчук О. С., Падалка О. Т., Шпак О. Т. Сучасні педагогічні технології: навчальний посібник. Київ : Просвіта, 2000. 368 с.
Пришляк О. Ю. Формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців соціономічних професій: теоретичний контекст : монографія / за наук. ред. В. П. Кравця. Тернопіль : Осадца Ю. В., 2021. 556 с.
Рембач О. О. Формування міжкультурної компетентності майбутніх правознавців у процесі іншомовної під- готовки. Університетські наукові записки. ХНУ, 2017. № 63. С. 387–400.
Самойленко Н. Б. Теоретичні та методичні засади формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців гуманітарного профілю у вищих педагогічних навчальних закладах : автореф. дис. … д-ра пед. наук : НАПН України. Інститут вищої освіти. Київ, 2014. 40 с.
Скрипнікова В.О. Розвиток міжкультурної компетентності майбутніх магістрів військового управління у професійній підготовці. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії з галузі знань 01 «Освіта/ Педагогіка» за спеціальністю 011 «Освітні, педагогічні науки». – Національний університет оборони України імені Івана Черняховського, Київ, 2023. 328 с.
Сніговська О. В. Формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців з міжнародних відносин в освітньому середовищі класичного університету : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Уманський державний педагогічний університет імені П. Тичини. Умань, 2014. 24 с.
Токарева А. В. Формування міжкультурної компетентності у майбутніх менеджерів зовнішньоекономічної діяльності засобами інтерактивних технологій : автореф. дис. …канд. пед. наук: 13.00.04 / Класичний приватний університет. Запоріжжя, 2013. 20 с.