ВПЛИВ ОСВІТНЬО-НАУКОВИХ ЦЕНТРІВ ПРИ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ НА ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.1.13

Ключові слова:

професійна підготовка, студент, заклад вищої освіти, конкурентоспроможність, конкурентоздатність, формування конкурентоспроможності, науково-дослідницька діяльність, освітньо-науковий центр, організаційно-педагогічні умови.

Анотація

У статті розкрито провідні теоретичні і практичні аспекти сучасного трактування суті конкурентоспроможності випускників закладів вищої освіти. Охарактеризовано компоненти, чинники і підходи до формування конкурентноспроможності майбутніх фахівців в освітньо-науковому середовищі ЗВО. Мета статті полягає в обґрунтуванні організаційно-педагогічних умов формування конкурентоспроможності майбутніх фахівців у процесі їх залучення до науково-дослідницької діяльності в освітньо-науковому просторі ЗВО та розкритті практичної площини цього завдання на прикладі діяльності освітньо-наукових центрів при ТНПУ імені В. Гнатюка. Обґрунтовано необхідність системного підходу до формування конкурентоспроможності здобувачів освіти. Охарактеризовано форми залучення студентів і магістрантів до науково-дослідницької діяльності у освітньо- наукових центрах, об’єднаннях, гуртках; окреслено організаційно-педагогічні умови, що сприяють формуванню конкурентоспроможності здобувачів освіти в освітньо-науковому просторі ЗВО. Для забезпечення достовірності положень та висновків, досягнення мети використано комплекс методів дослідження: теоретичних – вивчення, аналіз, синтез, порівняння, узагальнення інформації на українських і зарубіжних вебсайтах, а також дослідження публікацій в електронній базі даних Google Scholar. Здійснено теоретико-методологічний аналіз змісту наукових дефініцій: конкурентоспроможність, фактори формування та показники сформованості конкурентоспроможності; системний підхід до формування конкурентоспроможності; форми залучення студентів до науково-дослідницької діяльності; організаційно-педагогічні умови формування конкурентоспроможності майбутніх фахівців у процесі їх залучення до науково-дослідницької діяльності в освітньо-науковому просторі ЗВО.

Посилання

Абабілова Н. М. Конкурентоздатність – необхідна умова розвитку особистості. Науковий вісник Південноукраїнського державного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського: зб. наук. праць. Спецвипуск «Сучасні тенденції педагогічній науці України та Ізраїлю: шлях до інтеграції». 2010. С. 9–13.

Андріяко Т. Ю. Педагогічна сутність і структура конкурентоспроможності фахівця. Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку. Вип. № 3. 2010.

Безбородих С. М. Формування конкурентоспроможних майбутніх педагогів у процесі професійної підготовки: дис. … канд. пед. наук. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Старобільськ: ДЗ «Луганський нац. ун-т ім. Тараса Шевченка». 2016. 272 с.

Бондар В. І. Конкурентоспроможність і конкурентоздатність як домінантні характеристики сучасного фахівця – освітянина : понятійно-категоріальний контекст. Єдність навчання і наукових досліджень – головний принцип університету: матеріали звітно-наук. конф. викладачів ун-ту за 2007 р.; М-во освіти і науки України, Нац.пед. у-т ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2008. С. 3–6

Варій М. Й., Загальна психологія. 2-ге вид., випр. і доп. Київ, Україна: «Центр учбової літ-ри», 2007. 968 c.

Гордійчук Г. Використання освітнього інформаційного середовища навчального закладу як засобу підвищення якості професійної підготовки. Педагогіка і психологія професійної освіти: науково-методичний журнал. 2008. №4. С.149–155.

Гриник І., Хавула Р. Теоетичні підходи до проблеми конкурентоспроможності особистості. Науковий вiсник Херсонського державного унiверситету. Серія: Психологічні науки. 2022. Вип. 2. С. 14–19.

Ільєнко О. Л. Сутність поняття «конкурентоспроможність спеціаліста» у психолого-педагогічних науках. Актуальні проблеми державного правління, педагогіки та психології. 2014. No 1. С. 89–92.

Завалевський Ю. І. Конкурентоспроможність викладача як результат його професійної компетентності. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2016. №2 (12). С. 195–199.

Медведь В. В. Основи формування конкурентоспроможності фахівця: чинники, складові, критерії. Теорія та методика управління освітою. 2011. №7. С. 45–49.

Невмержицька М.В. Формування конкурентоспроможної особистості в умовах масового суспільства : дис ... канд. філософ. наук : 09.00.03 ; КНУ ім. Т. Г. Шевченка. Київ, 2014. 201 с.

Повідайчик О. С. Теорія і практика підготовки майбутніх соціальних працівників до науково-дослідницької діяльності: дис. … докт. пед. наук: 13.00.04 / Тернопільський національний педагогічний університет імені В.Гнатюка. Тернопіль, 2019. 580 с.

Povidaichyk М., Illiuschenko S., Dorosh Т., Demyanenko N., Ostapenko L., Maksymenko А. The Problem of Developing the Reflexivity of Future Specialists in Social and Humanistic Sciences in the Context of Postmodernism. Postmodern Openings. 2021. №4. Vol. 12. Р. 171–183.

Скорнякова О.В. Компетентнісний підхід у підготовці конкурентоспроможного фахівця. Київський науково-педагогічний вісник. 2016. Вип. 9(09). С. 51–57.

Шепеленко Т. Психолого-педагогічні основи формування конкурентоспроможності майбутнього фахівця економічного профілю у процесі професійної підготовки. Педагогіка вищої та середньої школи. 2016. Вип. 48. С. 150-155.

Scott C .B, Bradford C .J, James M. M. Competitive advantage from better interactions. Mckinsey Quarterly. 2006. №2. Р. 52–63.

Toffler A., Toffler Н., Gibson R. Rethinking the Future: Rethinking Business Principles, Competition, Control and Complexity, Leadership, Markets and the World. Hardcover: Publisher John Murray Press, 1998. 288 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-03

Як цитувати

ПОЛІЩУК, В., ПРИШЛЯК, О., & ЦЕГЕЛЬНИК, Т. (2024). ВПЛИВ ОСВІТНЬО-НАУКОВИХ ЦЕНТРІВ ПРИ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ НА ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ. Ввічливість. Humanitas, (1), 87–95. https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.1.13

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ