АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ – СКЛАДОВА ВНУТРІШНЬОЇ СИСТЕМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ ЗВО

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.12

Ключові слова:

академічна доброчесність, якість освіти, внутрішня система забезпечення якості, ЗВО, культура доброчесності

Анотація

У статті досліджено академічну доброчесність як ключовий елемент внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах вищої освіти України. На тлі реформування вищої освіти відповідно до європейських стандартів обґрунтовано необхідність впровадження ефективних механізмів контролю та підтримки етичної поведінки всіх учасників освітнього процесу. Автори аналізують законодавчі підстави академічної доброчесності, зокрема статті Закону України «Про освіту», які визначають поняття, принципи, порушення та види відповідальності за недоброчесні дії. Стаття ґрунтується на теоретичних положеннях науковців, які розглядають академічну доброчесність як фактор формування довіри до результатів навчання, підвищення якості освітніх послуг та забезпечення прозорості оцінювання. Окрему увагу приділено системному підходу до формування доброчесного середовища: прийняттю внутрішніх кодексів і положень, впровадженню програм антиплагіатної перевірки, підвищенню академічної культури викладачів і здобувачів освіти, інтеграції тематики доброчесності в навчальні програми. На основі аналізу нормативної бази ЗВО України, результатів опитувань і досвіду впровадження принципів доброчесності визначено основні тенденції, практики та виклики. Зокрема, висвітлено проблеми формального підходу до перевірок, низької обізнаності студентів, недостатньої мотивації викладачів та відсутності уніфікованої системи моніторингу академічної доброчесності. У висновках акцентовано, що академічна доброчесність має стратегічне значення для підвищення якості освіти, формування академічної культури та міжнародної репутації українських ЗВО. Запропоновано низку напрямів удосконалення політики доброчесності, зокрема через просвітницьку діяльність, підвищення кваліфікації викладачів, активізацію участі студентського самоврядування та ініціювання створення єдиного національного антиплагіатного реєстру. Матеріал буде корисним для керівників і працівників ЗВО, дослідників у галузі освіти, а також для всіх учасників освітнього процесу, які зацікавлені у впровадженні ефективних механізмів забезпечення якості вищої освіти на засадах етики та відповідальності.

Посилання

Pro osvitu: Zakon Ukrainy [On Education: Law of Ukraine], 2017 r. zi zminamy № 4353-IX vid 15.04.2025 r. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19?find=1&text=%D0%B2%D0%BD%D1%83%D1%82%D1%80%D1%96%D1%88%D0%BD%D1%8F+%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0 +#w1_1 (data zvernennia: 18.03.2025 r.)

Dovidka pro rezultaty provedennia opytuvannia «Akademichna dobrochesnist v ZVO» [Report on the results of the survey «Academic Integrity in Higher Education Institutions»]. Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Pavla Tychyny. Retrieved from: https://url.udpu.edu.ua/MmRiMmJjZG (data zvernennia: 01.05.2025 r.)

Dovidka pro rezultaty provedennia opytuvannia «Akademichna dobrochesnist v ZVO dlia NPP» [Report on the results of the survey «Academic Integrity in Higher Education Institutions for Academic Staff»]. Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Pavla Tychyny. Retrieved from: https://url.udpu.edu.ua/N2FjZmI4ZW (data zvernennia: 01.05.2025 r.)

Tytska, Ya. (2018). «Akademichna dobrochesnist» ta «Akademichna vidpovidalnist» u zabezpechenni yakosti osvity [«Academic Integrity» and «Academic Responsibility» in Ensuring Education Quality]. Pidpryiemnytstvo, hospodarstvo i pravo. Teoriia derzhavy i prava, 11, 192–195. Retrieved from: http://pgp-journal.kiev.ua/archive/2018/11/37.pdf?fbclid=IwAR1W

Nedohibchenko, Ye. H. (2017). Akademichna dobrochesnist: skladovi element [Academic Integrity: Constituent Elements]. Teoriia i praktyka intelektualnoi vlasnosti, 6, 13–21.

Kolesnikov, A. (2019). Akademichna dobrochesnist v ukrainskomu osvitno-naukovomu prostori: problemy ta sotsialni zahrozy [Academic Integrity in the Ukrainian Educational and Scientific Space: Problems and Social Threats]. Rehionalni aspekty rozvytku produktyvnykh syl Ukrainy, 24, 122–128.

Ulianova, H. O., & Baadzhy, N. P. (2022). Akademichna dobrochesnist yak osnova akademichnoho uspikhu [Academic Integrity as the Foundation of Academic Success]. Pravova pozytsiia, 4(37), 98–103.

Lysenko, L. V. (2020). Akademichna dobrochesnist yak chynnyk zabezpechennia yakosti osvity [Academic Integrity as a Factor in Ensuring the Quality of Education]. Vyshcha shkola, 1, 15–19.

Spirina, O. A. (2019). Formuvannia kultury akademichnoi dobrochesnosti u studentiv [Formation of Academic Integrity Culture among Students]. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, 183, 102–106.

Dotsenko, I.O. (2022). Akademichna dobrochesnist u systemi zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity [Academic Integrity in the Quality Assurance System of Higher Education]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka, 32 (1), 31–42.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

ЛЕВЧЕНКО, Н., & КОЛЯДА, Н. (2025). АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ – СКЛАДОВА ВНУТРІШНЬОЇ СИСТЕМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ ЗВО. Ввічливість. Humanitas, (2), 86–91. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.12

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ