СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОГО СУПРОВОДУ У ПРОЦЕСІ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.19Ключові слова:
екосистемний підхід, інклюзивна освіта, діти з ООП, адаптивні технології, віртуальна реальність, соціальна рекламаАнотація
Інклюзивна освіта в умовах сучасного суспільства є не лише освітньою стратегією, а й ключовим напрямом соціальної інтеграції дітей з особливими освітніми потребами (ООП). Особливої уваги потребують діти з інтелектуальними порушеннями, для яких створення адаптивного й підтримувального середовища є критичним чинником розвитку та соціалізації. Сучасні психолого-педагогічні практики потребують трансформації відповідно до принципів гуманістичної психології, індивідуалізованого навчання та міждисциплінарної взаємодії. Актуальність теми посилюється зростаючою потребою у використанні новітніх цифрових технологій для забезпечення ефективного освітнього процесу та індивідуалізованого супроводу дітей з ООП. Метою дослідження є аналіз сучасних психолого-педагогічних підходів і цифрових технологій, які застосовуються в інклюзивній освіті для ефективного супроводу дітей з інтелектуальними порушеннями, з урахуванням екосистемного бачення їхнього розвитку у взаємодії з соціальним середовищем. У дослідженні використано комплексний теоретико-аналітичний підхід із застосуванням методів системного аналізу, порівняльного вивчення педагогічних практик, критичного осмислення сучасних моделей інклюзивного навчання. Основу концептуальної рамки становить екосистемний підхід (U. Bronfenbrenner, R. Lerner, B. Little), що розглядає розвиток дитини в контексті багаторівневої взаємодії її з мікро-, мезо-, макро- та хроносоціальними системами. Особлива увага приділена аналізу потенціалу адаптивних цифрових платформ, VR/AR-технологій та мультисенсорних середовищ в умовах психолого-педагогічного супроводу. Уперше в українському контексті комплексно розкрито можливості інтеграції екосистемного підходу до психолого-педагогічного супроводу з використанням сучасних цифрових технологій у роботі з дітьми з інтелектуальними порушеннями. Обґрунтовано, що ефективність інклюзивного навчання значною мірою залежить від динамічної взаємодії всіх суб'єктів освітнього середовища, врахування особистісних проєктів дитини та використання інструментів, здатних забезпечити гнучку індивідуалізацію процесу навчання. Вперше проаналізовано ефективність таких технологій, як Smart Sparrow, Knewton, Oculus Rift, Microsoft HoloLens у контексті інклюзивної освіти в умовах інтелектуальних порушень. Застосування екосистемного підходу у поєднанні з сучасними цифровими технологіями забезпечує якісно новий рівень психолого-педагогічного супроводу дітей з інтелектуальними порушеннями. Це дозволяє не лише формувати адаптивне освітнє середовище, а й активно сприяти самореалізації дитини як повноцінного суб'єкта освітнього процесу. Перспективним є подальше дослідження впливу інноваційних технологій на динаміку розвитку ключових соціальних та когнітивних навичок у дітей з ООП, а також формування моделей партнерської взаємодії всіх учасників освітнього процесу в інклюзивному просторі.
Посилання
Дослідження ефективності соціальної реклами / Інститут соціальної та політичної психології НАПН України. URL: http://ispp.org.ua (дата звернення 12.03.25)
Закон України «Про освіту» (розділ про інклюзивну освіту) від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 ( Дата звернення 9.03.25)
Кампанія «Дивись ширше» / ЮНІСЕФ Україна. URL: https://www.unicef.org/ukraine ( Дата звернення 19.03.25)
Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр» від 12 липня 2017 р. № 545 [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-п ( Дата звернення 12.03.25)
Соціальна кампанія «Інклюзія починається з тебе» / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/inklyuzivna-osvita ( Дата звернення 8.03.25)
Boot F. H., Owuor J., Dinsmore J., MacLachlan M. Access to assistive technology for people with intellectual disabilities: A systematic review to identify barriers and facilitators. Journal of Intellectual Disability Research. 2018. Vol. 62, No. 10. С. 90–98.
Bronfenbrenner U. Making Human Beings Human: Bioecological Perspectives on Human Development. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, 2005. 336 с. URL: https://us.sagepub.com/en-us/nam/making-human-beings-human/book225589 (дата звернення 15.03.25)
European Agency for Special Needs and Inclusive Education. Reports and research studies. URL: https://www.european-agency.org (дата звернення 12.03.25)
Individuals with Disabilities Education Act (IDEA) [Електронний ресурс]. URL: https://sites.ed.gov/idea (дата звернення 5.03.25)
Knewton Adaptive Learning Platform. URL: https://www.knewton.com (дата звернення 12.03.25)
Lerner R. M., Overton W. F. Handbook of Child Psychology and Developmental Science, Volume 1: Theory and Method. Hoboken, NJ: Wiley, 2017. 912 с. URL: https://www.wiley.com/en-us/Handbook+of+Child+Psychology+and+ Developmental+Science-p-9781118136850 (дата звернення 11.03.25)
Little B. R. Who Are You, Really? The Surprising Puzzle of Personality. New York: TED Books, 2017. 128 с. URL: https://www.ted.com/books/who-are-you-really (дата звернення 10.03.25)
Meyer A., Rose D. H., Gordon D. Universal Design for Learning: Theory and Practice. Wakefield, MA: CAST Professional Publishing, 2014. URL: http://udltheorypractice.cast.org (дата звернення 12.03.25)
Microsoft HoloLens – Mixed Reality Technology. Режим доступу: https://www.microsoft.com/en-us/hololens (дата звернення 8.03.25)
Oculus Rift – Virtual Reality Technology. Режим доступу: https://www.oculus.com/rift (дата звернення 8.03.25)
Parsons S., Cobb S. State-of-the-art of virtual reality technologies for children on the autism spectrum. European Journal of Special Needs Education. 2011. Vol. 26, No. 3. С. 355–366.
Scope UK – End the Awkward Campaign. Режим доступу: https://www.scope.org.uk/campaigns/end-the-awkward ( Дата звернення 11.03.25)
Smart Sparrow Adaptive Learning Platform. URL: https://www.smartsparrow.com ( Дата звернення 12.03.25)
Think Inclusive Campaign. URL: https://www.thinkinclusive.us ( Дата звернення 10.03.25)
UNICEF. Inclusive Education Reports. URL: https://www.unicef.org/education/inclusive-education (дата звернення 12.03.25)