КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ ДО РОБОТИ З ВЕТЕРАНАМИ ВІЙНИ ТА ЧЛЕНАМИ ЇХ СІМЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.5.16Ключові слова:
компетентнісний підхід, професійна підготовка, соціальна сфера, фахівець соціальної роботи, ветерани війни, члени сімей ветеранів війниАнотація
У статті обґрунтовується актуальність використання принципів компетентнісного підходу в процесі підготовки фахівців соціальної сфери до роботи з ветеранами війни та членами їх сімей. Автори акцентують на тому, що сучасні соціальні виклики, пов’язані з забезпеченням психологічної, соціальної та матеріальної підтримки ветеранів та їх близьких, вимагають від фахівців не лише знань і навичок, а й сформованих компетенцій, що інтегрують професійні, соціальні та емоційні складники діяльності. Здійснено аналіз наукових підходів до визначення понять «компетенція» та «компетентність» у психолого-педагогічній літературі. Детально проаналізовано підходи українських та зарубіжних науковців до визначення змісту компетентності. Важливою складовою наукової розвідки стало описання умов організації процесу підготовки фахівців соціальної сфери, орієнтованого на роботу з ветеранами війни та членами їх сімей, з урахуванням сучасних викликів і потреб суспільства. Виокремлено ключові фактори ефективної підготовки, зокрема інтеграцію теоретичних знань і практичних навичок, розвиток міжособистісних і комунікативних компетентностей, формування емоційної стійкості, здатності до адаптації в умовах високого психоемоційного навантаження, а також уміння працювати у мультидисциплінарних командах. Зроблено висновок, що компетентнісний підхід дозволяє формувати інтегровану систему професійних, соціальних і особистісних компетентностей, здатних гарантувати високу якість соціальної роботи, відповідність вимогам сучасного ринку праці та розвиток конкурентоспроможного спеціаліста, готового до викликів воєнного та післявоєнного часу, а також здатного ефективно реагувати на соціальні, психологічні та емоційні потреби ветеранів і їхніх сімей.
Посилання
Антонова О. Є., Маслак Л. П. Професійна педагогічна освіта: компетентнісний підхід : монографія / за ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. С. 81–109.
Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / За заг. ред. проф. І. Д. Звєрєвої. 2-ге вид. Київ, Сімферополь : Універсум, 2013. 536 с.
Клочко О. О. Компетентнісний підхід у процесі підготовки майбутніх соціальних працівників до профілактики адиктивної поведінки підлітків «групи ризику». Педагогічні науки: теорія та практика. 2021. Вип. 2(3). С. 73–77. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2020-3-2-11
Компетентнісний підхід до підготовки педагогів у зарубіжних країнах : теорія та практика : монографія / Н. М. Авшенюк, Т. М. Десятов, Л. М. Дяченко, Н. О. Постригач, Л. П. Пуховська, О. В. Сулима]. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. 280 с.
Краснощок А. В. Компетентнісний підхід до організації навчання як умова розвитку професійної самосвідомості майбутніх фахівців. Вісник національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія. № 7. 2015. С. 1–5.
Михнюк С. В. Підготовка соціальних працівників до педагогічної взаємодії у процесі вивчення фахових дисциплін : дис. … д-ра філос. : 015. Київ: НУБІП, 2023. 405 с.
Поліщук В. А. Фундаменталізація професійної підготовки соціальних працівників у контексті глобалізаційних процесів. Professional education: methodology, theory and technologies. 2018. Vol. 8. С. 182–196.
Руденко Л. А. Формування комунікативної культури майбутніх фахівців сфери обслуговування у професійно-технічних навчальних закладах : монографія. Львів : Піраміда, 2015. 342 с.
Савельчук І. Б. Підготовка соціальних працівників в інноваційному освітньому середовищі університету : монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2019. 375 с.
Сидорчук Н. Г. Порівняльний аналіз понять «компетенція» та «компетентність» як складних психолого-педагогічних феноменів. Проблеми освіти: збірник наукових праць. Спецвипуск. Вінниця-Київ, 2015. С. 78–81.
Слозанська Г. І. Теорія і практика підготовки майбутніх соціальних працівників до роботи у територіальних громадах : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.05. Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2019. 687 с.
Сотніченко І. Готовність вчителя до реалізації компетентнісного підходу: правовий компонент. Народна освіта : електронне наукове фахове видання. 2016. Вип. № 2(29). С. 50–55.
Стамбульська Т. І. Формування культури мовлення майбутніх учителів початкової школи у процесі професійної підготовки :дис. канд. пед. наук : 13.00.04. Івано-Франківськ: КНУ ім. В. Стефаника, 2018. 316 с.
Циган Н. В. Особливості формування професійної компетентності при підготовці фахівців для різних типів соціальних закладів. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій університету «Україна». 2017. № 13. С. 71–75.
Ягупов В. В. Компетентнісний підхід до підготовки фахівців у системі вищої освіти / Ягупов В. В., Свистун В. І. Наукові записки НаУКМА. Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. 2007. Т. 71. С. 3–8.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





