АБІЛІТАЦІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ БАТЬКІВ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ: ЗМІСТОВИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.6.2Ключові слова:
інклюзивне навчання, діти з особливими освітніми потребами, абілітація, абілітаційна компетентність батьківАнотація
Метою статті є виявлення та наукове обґрунтування змістового аспекту поняття «абілітаційна компетентність батьків» дітей з особливими освітніми потребами у контексті реалізації інклюзивного навчання. Методологія дослідження. Для реалізації поставленого завдання було здійснено: теоретичний аналіз спеціальної психолого-педагогічної літератури та останніх наукових розвідок із проблеми дослідження вітчизняних і зарубіжних науковців; законодавчої бази з питань впровадження інклюзивної освіти; – аналіз документальних даних для виявлення актуальних проблем реалізації інклюзивного навчання; – термінологічний аналіз наукових джерел для розкриття змісту понять «абілітація», «компетентність батьків», «абілітаційна компетентність»; – класифікацію та порівняння для окреслення рівнів сформованості батьківської компетентності. Наукова новизна. У статті проаналізовано вітчизняний досвід упровадження інклюзивного навчання у шкільну практику. На підставі теоретичного аналізу окреслено актуальні питання та запити, що потребують нагального розв’язання. Визначено змістовий аспект поняття «абілітаційна компетентність батьків» дітей з особливими освітніми потребами. Окреслено рівні сформованості батьківської компетентності. Визначено показники сформованої абілітаційної компетентності. Висновки. Дослідження дало змогу встановити, що провідним чинником успішної реалізації інклюзивного навчання є залучення батьків до цього процесу. З’ясовано, що готовність батьків до включення в освітню інклюзію є актуальною проблемою, яка вимагає вирішення. Встановлено, що усвідомлення батьками власної ролі та відповідальності у процесі інклюзії зумовлено формуванням їх абілітаційної компетентності. Абілітаційну компетентність розглядаємо як таку, що дозволяє батькам здійснювати якісний догляд за дитиною, ефективно вибудовувати процес її розвитку, проводити корекційні заходи з урахуванням особливостей її здоров’я, вікових особливостей та особливостей її особистості. Виявлено, що батьківська готовність до співпраці залежить від рівня сформованості їх абілітаційної компетентності. Показниками сформованої абілітаційної компетентності батьків виступають: здатність батьків ініціювати активність у разі негативного результату; активність, спрямована на процес виховання і розвитку дитини; здатність брати відповідальність за власні дії у цьому процесі. Дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми, перспективу подальших наукових розвідок, на наш погляд, становлять питання практичних шляхів формування високого рівня абілітаційної компетентності батьків дітей з особливими освітніми проблемами.
Посилання
Акутина С.П. Роль педагогической компетенции родителей в воспитании духовно-нравственных ценностей детей. Вестник Университета Росийской академии образования. 2009. No 2. С. 124–126. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/rol-pedagogicheskoy-kompetentsii-roditeley-v-vospitanii-duhovno-nravstvennyh-tsennostey-detey/viewer
Архипова Е.Ф. Повышение абилитационной компетенции родителей детей с ограниченными возможностями здоровья. URL: https://arkhipovaef.ru/povyshenie-abilitaczionnoj-kompetenczi/
Дослідження якості інклюзивного навчання для дітей з особливими освітніми потребами. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/2021/04/02Doslidzhennya_yakosti_inklyuzyvnoyi_osvity_1_02_04.pdf
Карелина И.Б., Туркина М.В. Психолого-педагогическая абилитация и реабилитация детей-инвалидов. Universum: медицина и фармакология. 2016. № 11(33). URL: https://7universum.com/ru/med/archive/item/3848 (дата обращения:23.12.2021).
Кобякова Е.А., Века Л.М. Абилитационная компетентность родителей : методическое пособие. URL:http://www.downsyndrome.ru/files/oogo/File/abilitatsionnaya_kompetentnost_roditelei.pdf
Колупаєва А.А., Таранченко О.М. Інклюзивна освіта: від основ до практики : монографія. Київ : ТОВ «АТО-ПОЛ», 2016. С. 35–40.
Нова Українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Про затвердження порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах : Постанова. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-%D0%BF#Text
Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні : Закон України від 6 жовтня 2005 р. No 2961-IV / Верховна Рада України. URL: https://kodeksy.com.ua/pro_reabilitatsiyu_invalidiv_v_ukraini/statja-1.htm
Родительская компетентность как средство профилактики зависимых форм поведения в старшем дошкольном и подростковом возрасте : учеб.-метод.пособие /состав. В.И. Рерке, И.Ю. Танькова, О.С. Балалайкина. Иркутск : Изд-во «РепроцентрА-1», 2017. С. 8.
Тюрина Н.Ш. Социально-педагогические условия формирования абилитационной компетентности родителей, имеющих детей с нарушениями психофизического развития младенческого и раннего возраста. Современные исследования социальных проблем. 2010, № 4 (04). С. 202–209.
Хворова Г.М. Зміст та рівні батьківської компетентності у корекційно-педагогічному аспекті. URL: https://aqce.com.ua/download/publications/229/212.pdf/
Чепурышкин И.П. К вопросу о сущности понятия «абилитации» как педагогический феномен : матер. І междунар. науч.-практ. конф. Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии. Новосибирск : СибАК, 2010. С. 27–32 .