КОМУНІКАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ФАХІВЦЯ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ ЯК СКЛАДНИК ЙОГО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.2.7Ключові слова:
комунікативна компетентність, професійна діяльність, фахівець соціальної сфериАнотація
У статті обґрунтовано важливе значення комунікативної компетентності фахівця соціальної сфери в про- фесійній діяльності. В сучасному інформаційному світі надзвичайно важливого значення набуває професійне спілкування, яке виступає як засіб взаємодії, так і обміну інформацією між людьми у професійній, діловій та нау- ковій сфері суспільної життєдіяльності. Особливого значення сьогодні набуває професійне спілкування у соціаль- ній сфері. Важливими й необхідними вимогами до професії соціального працівника є: прагнення до спілкування, вміння легко вступати в контакт з людьми, переконати та надихнути, володіння вербальними і невербальними способами мовлення, знання мовного етикету, вміння слухати, здатність знаходити спільну мову з різними чле- нами соціуму, створювати атмосферу довіри у бесіді, вміння переконувати й знаходити компроміс у людських стосунках, тобто володіти відповідними професійними якостями ‒ знаннями та вміннями, що є основою для формування комунікативної компетентності майбутнього фахівця соціальної сфери. Охарактеризовано сутність та особливості комунікативної компетентності соціального працівника. Визна- чено, що комунікативна компетентність, є складним інтегративним, цілісним психічним утворенням, визначає успішність у професійній діяльності. Найважливішим завданням кожного соціального працівника є: оволодіння необхідними знаннями з професійного спілкування, пізнання його сутності, функцій, стилів, моральних принципів, формування в результаті цього професійних комунікативних навичок і прийомів, оволодіння досвідом комунікатив- ної діяльності. Адже це сприяє розвитку його комунікативних здібностей, комунікативної культури, удосконалення його комунікативної компетентності з метою досягнення ефективних результатів в роботі з клієнтами.
Посилання
Капська А.Й. Соціальна робота : навчальний посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2005. 328 с.
Капська А.Й. Соціальна педагогіка. 4-те вид., виправ. та доп. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 488 с.
Карпенко О.Г. Професійне становлення соціального працівника. Київ : ДЦССМ,2004. 164 с.
Кайдалова Л.Г., Пляка Л.В. Психологія спілкування : навчальний посібник. Харків : НФаУ, 2011. 132 с.
Проблема професійного спілкування майбутніх фахівців із соціальної роботи. Підготовка майбутніх фахівців соціальної роботи до професійної діяльності : монографія. / наук. ред. Д.С. Мазоха. Київ : Міленіум, 2018. 292 с.
Василик М.А. Основи теорії комунікації : підручник. Миколаїв : Гардарики. 2013. 615 с. : іл.
Годлевська Д.М. Формування професійної комунікативної компетентності майбутніх соціальних працівників в умовах педагогічного університету : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.05 / Київ, 2007. 23 с.
Сидоренко О.В. Треннинг коммуникативной компетентности в деловом взаимодействии. Training of communicative competence in business interaction. Санкт-Петербург : Питер, 2006. 207 с.
Зимняя И.А. Педагогическая психология : учебник для вузов. Москва : Логос, 2003. 384 с.
Алексеева Л.С., Бобкова П.В., Бурлака Г.Ю. Справочное пособие по социальной работе [Текст]; Под ред. А.М. Панова, Е.И. Холостовой. Москва : ЮристЪ, 1997. 168 с.
Жуков Ю.М., Петровская Л.А., Растянников П.В. Диагностика и развитие компетентностей в общении. Москва, 1990. 255 с.
Петровская Л.А. Компетентность в общении: Социально-психологический тренинг. Москва, 1989. 216 с.
Абульханова-Славская К.А. Деятельность и психология личности. Москва : Наука, 1980. 336 с.
Комунікативна професійна компетентність як умова взаємодії соціального працівника з клієнтом / за ред. А. Капської. Київ : ДЦССМ, 2003. 87 с.
Тюптя Л.Т., Іванова І.Б. Соціальна робота: теорія і практика [Текст]: навч. посіб. Вид. 2-ге, перероб. і доп. Київ: Знання, 2008. 574 с.
Холостова Е.И. Социальная работа : учебное пособие. 3-е изд. Москва : Издательско-торговая корпорация «Дашков и Ко», 2006. 668 с.