COMMUNICATIVE COMPETENCE OF A SOCIAL SPECIALIST AS A COMPONENT OF HIS PROFESSIONAL ACTIVITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.2.7

Keywords:

communicative competence, professional activity, a social specialist

Abstract

The article substantiates the important significance of communicative competence of a social specialist in professional activities. In modern information world, professional communication, which acts as a means of interaction and exchange of information between people in the professional, business and scientific spheres of public life, becomes extremely important. Of particular importance today acquires professional communication in the social sphere. Important and necessary requirements for the profession of a social worker are: the desire to communicate, the ability to get easily in touch with people, to persuade and inspire, the possession of verbal and nonverbal ways of speaking, knowledge of the language etiquette, the capacity to listen, to find common grounds with different members of society, to create an atmosphere of trust in conversation, the power to persuade and find compromise in human relations, i.e. to have the appropriate professional qualities — knowledge and skills, which are the basis for the formation of communicative competence of the future social specialist. The essence and features of a social worker’s communicative competence are characterized. It is defined that communicative competence is a complex integrative, holistic psychical formation and it determines success in professional activities. The most important task of every social worker is mastering the necessary knowledge of professional communication, cognizing its essence, functions, styles, moral principles, the formation as a result of this professional skills and techniques in dealing with people, acquiring the experience of communicative activity. After all, it contributes to the development of person’s communication skills and culture, improving these skills in order to achieve effective results in working with customers.

References

Капська А.Й. Соціальна робота : навчальний посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2005. 328 с.

Капська А.Й. Соціальна педагогіка. 4-те вид., виправ. та доп. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 488 с.

Карпенко О.Г. Професійне становлення соціального працівника. Київ : ДЦССМ,2004. 164 с.

Кайдалова Л.Г., Пляка Л.В. Психологія спілкування : навчальний посібник. Харків : НФаУ, 2011. 132 с.

Проблема професійного спілкування майбутніх фахівців із соціальної роботи. Підготовка майбутніх фахівців соціальної роботи до професійної діяльності : монографія. / наук. ред. Д.С. Мазоха. Київ : Міленіум, 2018. 292 с.

Василик М.А. Основи теорії комунікації : підручник. Миколаїв : Гардарики. 2013. 615 с. : іл.

Годлевська Д.М. Формування професійної комунікативної компетентності майбутніх соціальних працівників в умовах педагогічного університету : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.05 / Київ, 2007. 23 с.

Сидоренко О.В. Треннинг коммуникативной компетентности в деловом взаимодействии. Training of communicative competence in business interaction. Санкт-Петербург : Питер, 2006. 207 с.

Зимняя И.А. Педагогическая психология : учебник для вузов. Москва : Логос, 2003. 384 с.

Алексеева Л.С., Бобкова П.В., Бурлака Г.Ю. Справочное пособие по социальной работе [Текст]; Под ред. А.М. Панова, Е.И. Холостовой. Москва : ЮристЪ, 1997. 168 с.

Жуков Ю.М., Петровская Л.А., Растянников П.В. Диагностика и развитие компетентностей в общении. Москва, 1990. 255 с.

Петровская Л.А. Компетентность в общении: Социально-психологический тренинг. Москва, 1989. 216 с.

Абульханова-Славская К.А. Деятельность и психология личности. Москва : Наука, 1980. 336 с.

Комунікативна професійна компетентність як умова взаємодії соціального працівника з клієнтом / за ред. А. Капської. Київ : ДЦССМ, 2003. 87 с.

Тюптя Л.Т., Іванова І.Б. Соціальна робота: теорія і практика [Текст]: навч. посіб. Вид. 2-ге, перероб. і доп. Київ: Знання, 2008. 574 с.

Холостова Е.И. Социальная работа : учебное пособие. 3-е изд. Москва : Издательско-торговая корпорация «Дашков и Ко», 2006. 668 с.

Published

2021-05-12

How to Cite

ПЕТРУК, В. (2021). COMMUNICATIVE COMPETENCE OF A SOCIAL SPECIALIST AS A COMPONENT OF HIS PROFESSIONAL ACTIVITY. Humanitas, (2), 44–50. https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.2.7

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK