ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ: ЗАРУБІЖНИЙ ТА ВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.8

Ключові слова:

компетентність, професійна компетентність, соціальний працівник, уміння, навички, структура, компоненти

Анотація

У статті висвітлено сутність понять «компетентний», «професійна компетентність». Зауважено, що фахівець із соціальної роботи повинен поєднувати у собі як професійні компетентності, так і особистісні. Наведено відмінні риси формування професійних (фахових) компетентностей від загальних: відбувається за допомогою лише дисциплін професійного циклу; обов’язкове проходження навчальної та виробничої практики. Встановлено, що у визначеннях щодо поняття професійної компетентності вітчизняні та зарубіжні вчені вказують на її складові. Їх думки щодо складових структури професійної компетентності переважно збігаються. Розглянуто структуру особистісного розвитку соціального працівника. Узагальнення думок вчених дозволило розглянути професійну компетентність соціального працівника у таких аспектах: актуальне, діяльнісне психічне новоутворення особистості; особистісно-професійна характеристика; професійні здібності спеціаліста; результат освіченості спеціаліста. Враховуючи аналіз зарубіжної та вітчизняної літератури розроблено теоретичну модель формування професійної компетентності соціального працівника, що складається з наступних компонентів: цільового, мотиваційного, функціонального, змістовного, діяльнісного та результативно-корекційного. Синтезувавши результати дослідження, встановлено недоліки підготовки майбутніх соціальних працівників у контексті досліджуваної проблеми (проблема проектування освітнього маршруту з урахуванням пропозицій роботодавців та самих студентів; проблема професійної підготовки викладачів до організації освітнього процесу в рамках компетентнісного підходу; проблема переважання частки теоретичних знань над практичними вміннями; проблема організації змістовної практики студентів у різних установах соціальної сфери; недостатнього рівня сформованості соціально-проектних компетентностей).

Посилання

Батышев С.Я. Блочно-модульное обучение. Москва : Транссервис, 1997. 258 с.

Безпалько О.В. Компетентнісний спектр майбутнього соціального педагога як основа професіоналізму. Проблеми освіти: збірник наукових праць. Житомир-Київ, 2015. № 84. С. 60–64.

Букач М.М. Компетентнісно орієнтоване навчання як основа формування майбутнього соціального працівника. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. 2016. Випуск 22. С. 119–131.

Густова Е.А. Динамика становления личностно-профессиональной компетентности студентов ВУЗа, будущих социальных работников. Вестник МГОУ. 2012. № 1. С. 73–79.

Доэл М., Шардлоу С. Обучение практике социальной работы: Международный взгляд и перспективы / пер. с англ. Ю.Б. Шапиро. Москва : Аспект Пресс, 1997. 208 с.

Дударьов В. Професійна компетентність соціальних працівників: методи управління. Грані. 2015. № 4. С. 27–32.

Зимняя И.А. Компетентностный подход. Каково его место в системе современных подходов к проблемам образования? (теоретико-методологический аспект). Высшее образование сегодня. 2006. № 8. С. 20–26.

Капська А.Й. Деякі аспекти професійної підготовки соціальних педагогів і соціальних працівників. Вісник Глухівського національного педагогічного університету ім. О. Довженка. 2010. № 15. С. 12–16.

Караванова Л.Ж. Профессионально-личностное развитие специалиста по социальной работе в период вузовского обучения: автореф. дис. … д. психол. наук. Тверь: изд-во ТГУ, 2012.

Карпенко О. Професійна підготовка майбутніх соціальних працівників в умовах університетської освіти : автореф. дис. … д. пед. наук : спец. 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. Київ, 2008. 48 с.

Комунікативна професійна компетентність як умова взаємодії соціального працівника з клієнтом / за ред. А.Й. Капської. Київ : ДЦСМ, 2003. 87 с.

Лебедева Н.В. Психологические факторы развития профессионализма социального работника. Ученые записки СПбГИПСР. 2015. 1. Том 23. С. 68–74.

Лісовець О.В. Компетентність соціального працівника у сприянні міжвідомчій взаємодії щодо соціально-правового захисту особистості. Наукові записки Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя. 2016. Випуск 1. С.43−47.

Ляшенко А.И. Профессиональное становление социального работника (опыт системного акмеологического исследования) : автореф. дис. … канд. психолог. наук : 19.00.13 «Психология». Москва, 1994. 20 с.

Маркова А.К. Психология профессионализма. Москва : Международный гуманитарный фонд «Знание», 1996. 312 с.

Про затвердження стандарту вищої освіти за сеціальністю 231 «Соціальна робота» для другого (магістерського) рівня вищої освіти: Наказ Міністерства освіти і науки України від 24.04.2019 №556. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/05/06/231-sotsialna-robota-magistr.pdf (дата звернення: 18.12.2021

Ребуха Л. Вітчизняний та зарубіжний досвід підготовки соціальних працівників. Педагогічний дискурс: зб. наук. праць. Хмельницький. 2017. Вип. 23. С. 114−118.

Садовська Е., Ярошенко А., Формування професійної компетентності соціального працівника в умовах вищого навчального закладу. 2018. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/23427/1/Sadovska%20E._Yaroshenko %20A.pdf. (дата звернення: 19.12.2021).

Сидорук І. І. Визначення сутності поняття “соціальна компетентність майбутнього соціального працівника. Науковий вісник Ужгородського університету. 2019. Випуск 1 (44). С. 174–178.

Социальная работа / под ред. Зимней И.А. Вып. 1,2. Москва: 1992. 453 с.

Шмелева Н.Б. Личность в профессии «социальная работа». Профессиональная библиотека работника социальной службы. 2014. № 1. С. 221–231.

Якунин В.А. Педагогическая психология: учеб. пособ. 2-е изд. Санкт-Петербург : Изд-во Михайлова В.А., 2000. 349 с.

Ярецкий В.Ю. Формирование профессиональной компетентности специалиста как основная задача ВУЗа. Известия Тульского государственного университета. 2006. №3. С. 314–316.

Barker R.Z. Social Work Dictionary – NASW, Silver Spring. Md, 1987.

Bernarto I., Bachtiar D., Sudibjo N., Suryawan I. N., Purwanto A., Asbari M. Effect of transformational leadership, perceived organizational support, job satisfaction toward life satisfaction: Evidences from indonesian teachers. International Journal of Advanced Science and Technology. 2020. № 29(3). P. 5495–5503.

Fayzhall M. et al. Transformational versus Transactional Leadership: Manakah yang Mempengaruhi Kepuasan Kerja Guru? EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology. 2020. №1. URL: https://ummaspul.e-journal.id/Edupsycouns/article/view/463 (date of application: 18.12.2021).

Katsaros K. K., Tsirikas A. N., Kosta G. C. The impact of leadership on firm financial performance: the mediating role of employees’ readiness to change. Leadership & Organization Development Journal. 2020. № 41(3). P. 333–347.

Leontyev V. V., Rebrina F. G., Leontyeva I. A., Gafiyatullina E. A. Evaluation of the Development of Professional Competence in Undergraduates: Methodical Aspects. Іnternational journal of environmental & science education. 2016. №14. P. 6592–6602.

Marek M., Wu Wen-Chi, Chew C. Sh. Teacher Experiences in Converting Classes to Distance Learning in the COVID-19 Pandemic. International Journal of Distance Education Technologies. 2020. №19. P. 40–60.

Nandan M, London M., Bent-Goodley T. Social Workers as Social Change Agents: Social Innovation, Social Intrapreneurship, and Social Entrepreneurship. Faculty Publications. 2014. P. 3770.

Noroozi O., Weinberger A., Biemans H.J.A., Mulder M., Chizari M. Argumentation-based computer supported collaborative learning (ABCSCL). A systematic review and synthesis of fifteen years of research. Educational Research Review. 2012. № 7(2). P. 79–106.

Ochirov G. Formation of professional competence of the future teachers of initial classes by student teaching means. Historical and social-educational ideas. 2016. № 8. P. 205–208.

Payne M. Knowledge Bases and Knowledge Biases. Social Work Journal of Social Work. 2001. № l (2). P. 133–146.

Peláez A.L., Erro-Garcés A., Gómez-Ciriano E.J. Young people, social workers and social work education: the role of digital skills. Social Work Education. 2020. № 39:6. P. 825–842.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-06

Як цитувати

КУЗЬМІНА, М. (2022). ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ: ЗАРУБІЖНИЙ ТА ВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД. Ввічливість. Humanitas, (1), 50–60. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.8

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ