PROBLEMS OF FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF SOCIAL WORKERS: FOREIGN AND DOMESTIC EXPERIENCE
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.8Keywords:
competence, professional competence, social worker, skills, structure, componentsAbstract
The article highlights the essence of the concepts of "competent", "professional competence". It is noted that a social worker should combine both professional and personal competencies. The distinctive features of the formation of professional (professional) competencies from the general ones are given: it takes place only with the help of disciplines of the professional cycle; mandatory training and internships. It is established that in the definitions of the concept of professional competence, domestic and foreign scientists point to its components. Their opinions on the components of the structure of professional competence mostly coincide. The structure of personal development of a social worker is considered. The generalization of the opinions of scientists allowed to consider the professional competence of a social worker in the following aspects: topical, active mental development of the individual; personal and professional characteristics; professional abilities of the specialist; the result of specialist education. Taking into account the analysis of foreign and domestic literature, a theoretical model of formation of professional competence of a social worker has been developed, consisting of the following components: target, motivational, functional, meaningful, activity and resultcorrective. Synthesizing the results of the study, identified shortcomings in the training of future social workers in the context of the problem (the problem of designing an educational route based on the proposals of employers and students; the problem of training teachers to organize the educational process within the competence approach; organization of meaningful practice of students in various institutions of the social sphere; insufficient level of formation of social and project competencies).
References
Батышев С.Я. Блочно-модульное обучение. Москва : Транссервис, 1997. 258 с.
Безпалько О.В. Компетентнісний спектр майбутнього соціального педагога як основа професіоналізму. Проблеми освіти: збірник наукових праць. Житомир-Київ, 2015. № 84. С. 60–64.
Букач М.М. Компетентнісно орієнтоване навчання як основа формування майбутнього соціального працівника. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. 2016. Випуск 22. С. 119–131.
Густова Е.А. Динамика становления личностно-профессиональной компетентности студентов ВУЗа, будущих социальных работников. Вестник МГОУ. 2012. № 1. С. 73–79.
Доэл М., Шардлоу С. Обучение практике социальной работы: Международный взгляд и перспективы / пер. с англ. Ю.Б. Шапиро. Москва : Аспект Пресс, 1997. 208 с.
Дударьов В. Професійна компетентність соціальних працівників: методи управління. Грані. 2015. № 4. С. 27–32.
Зимняя И.А. Компетентностный подход. Каково его место в системе современных подходов к проблемам образования? (теоретико-методологический аспект). Высшее образование сегодня. 2006. № 8. С. 20–26.
Капська А.Й. Деякі аспекти професійної підготовки соціальних педагогів і соціальних працівників. Вісник Глухівського національного педагогічного університету ім. О. Довженка. 2010. № 15. С. 12–16.
Караванова Л.Ж. Профессионально-личностное развитие специалиста по социальной работе в период вузовского обучения: автореф. дис. … д. психол. наук. Тверь: изд-во ТГУ, 2012.
Карпенко О. Професійна підготовка майбутніх соціальних працівників в умовах університетської освіти : автореф. дис. … д. пед. наук : спец. 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. Київ, 2008. 48 с.
Комунікативна професійна компетентність як умова взаємодії соціального працівника з клієнтом / за ред. А.Й. Капської. Київ : ДЦСМ, 2003. 87 с.
Лебедева Н.В. Психологические факторы развития профессионализма социального работника. Ученые записки СПбГИПСР. 2015. 1. Том 23. С. 68–74.
Лісовець О.В. Компетентність соціального працівника у сприянні міжвідомчій взаємодії щодо соціально-правового захисту особистості. Наукові записки Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя. 2016. Випуск 1. С.43−47.
Ляшенко А.И. Профессиональное становление социального работника (опыт системного акмеологического исследования) : автореф. дис. … канд. психолог. наук : 19.00.13 «Психология». Москва, 1994. 20 с.
Маркова А.К. Психология профессионализма. Москва : Международный гуманитарный фонд «Знание», 1996. 312 с.
Про затвердження стандарту вищої освіти за сеціальністю 231 «Соціальна робота» для другого (магістерського) рівня вищої освіти: Наказ Міністерства освіти і науки України від 24.04.2019 №556. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/05/06/231-sotsialna-robota-magistr.pdf (дата звернення: 18.12.2021
Ребуха Л. Вітчизняний та зарубіжний досвід підготовки соціальних працівників. Педагогічний дискурс: зб. наук. праць. Хмельницький. 2017. Вип. 23. С. 114−118.
Садовська Е., Ярошенко А., Формування професійної компетентності соціального працівника в умовах вищого навчального закладу. 2018. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/23427/1/Sadovska%20E._Yaroshenko %20A.pdf. (дата звернення: 19.12.2021).
Сидорук І. І. Визначення сутності поняття “соціальна компетентність майбутнього соціального працівника. Науковий вісник Ужгородського університету. 2019. Випуск 1 (44). С. 174–178.
Социальная работа / под ред. Зимней И.А. Вып. 1,2. Москва: 1992. 453 с.
Шмелева Н.Б. Личность в профессии «социальная работа». Профессиональная библиотека работника социальной службы. 2014. № 1. С. 221–231.
Якунин В.А. Педагогическая психология: учеб. пособ. 2-е изд. Санкт-Петербург : Изд-во Михайлова В.А., 2000. 349 с.
Ярецкий В.Ю. Формирование профессиональной компетентности специалиста как основная задача ВУЗа. Известия Тульского государственного университета. 2006. №3. С. 314–316.
Barker R.Z. Social Work Dictionary – NASW, Silver Spring. Md, 1987.
Bernarto I., Bachtiar D., Sudibjo N., Suryawan I. N., Purwanto A., Asbari M. Effect of transformational leadership, perceived organizational support, job satisfaction toward life satisfaction: Evidences from indonesian teachers. International Journal of Advanced Science and Technology. 2020. № 29(3). P. 5495–5503.
Fayzhall M. et al. Transformational versus Transactional Leadership: Manakah yang Mempengaruhi Kepuasan Kerja Guru? EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology. 2020. №1. URL: https://ummaspul.e-journal.id/Edupsycouns/article/view/463 (date of application: 18.12.2021).
Katsaros K. K., Tsirikas A. N., Kosta G. C. The impact of leadership on firm financial performance: the mediating role of employees’ readiness to change. Leadership & Organization Development Journal. 2020. № 41(3). P. 333–347.
Leontyev V. V., Rebrina F. G., Leontyeva I. A., Gafiyatullina E. A. Evaluation of the Development of Professional Competence in Undergraduates: Methodical Aspects. Іnternational journal of environmental & science education. 2016. №14. P. 6592–6602.
Marek M., Wu Wen-Chi, Chew C. Sh. Teacher Experiences in Converting Classes to Distance Learning in the COVID-19 Pandemic. International Journal of Distance Education Technologies. 2020. №19. P. 40–60.
Nandan M, London M., Bent-Goodley T. Social Workers as Social Change Agents: Social Innovation, Social Intrapreneurship, and Social Entrepreneurship. Faculty Publications. 2014. P. 3770.
Noroozi O., Weinberger A., Biemans H.J.A., Mulder M., Chizari M. Argumentation-based computer supported collaborative learning (ABCSCL). A systematic review and synthesis of fifteen years of research. Educational Research Review. 2012. № 7(2). P. 79–106.
Ochirov G. Formation of professional competence of the future teachers of initial classes by student teaching means. Historical and social-educational ideas. 2016. № 8. P. 205–208.
Payne M. Knowledge Bases and Knowledge Biases. Social Work Journal of Social Work. 2001. № l (2). P. 133–146.
Peláez A.L., Erro-Garcés A., Gómez-Ciriano E.J. Young people, social workers and social work education: the role of digital skills. Social Work Education. 2020. № 39:6. P. 825–842.