РОЛЬ АСИСТЕНТА ВЧИТЕЛЯ У СОЦІАЛЬНІЙ АДАПТАЦІЇ ДІТЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ: ПРАКТИЧНИЙ ДОСВІД
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.4.3Ключові слова:
асистент вчителя, особи з інвалідністю, соціальний, адаптація, подолання бар’єрності, суспільство, потреби, студентиАнотація
У статті висвітлено важливість розвитку інклюзивної освіти. Метою є аналіз соціальної роботи з дітьми та молоддю з інвалідністю міста Умані. Надання освітніх та реабілітаційних послуг для дітей та молоді з порушенням слуху у місті Умань пропонують комунальний заклад «Уманський навчально-реабілітаційний центр Черкаської обласної ради», Центр ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів «Пролісок» та Уманська загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів № 9. Проаналізовано досягнення у навчанні учнів з інвалідністю. Розкрито важливість готовності майбутнього асистента вчителя до роботи в умовах інклюзивної освіти. Нами здійснено спостереження в одному із закладів освіти міста Умань. Свої перші успіхи, крокуючи шляхом інклюзії, колектив школи бачить за результатами, які показують учні. За період впровадження інклюзивного навчання в школі гостро постала проблема браку відповідних спеціалістів для роботи з дітьми даного контингенту, що позбавляє вчителя можливості вчасно отримати професійну консультацію чи пораду. Необхідне забезпечення додаткової підготовки вчителів, які працюють з дітьми з порушеннями психофізичного розвитку у системі післядипломної педагогічної освіти. Проведене опитування свідчить про необхідність у кожному інклюзивному класі асистента вчителя та співпраця із соціальними працівниками школи. При створенні необхідних умов для формування активної професійної компетентності майбутніх соціальних працівників можна покращити рівень виконання соціальної роботи з дітьми та молоддю з інвалідністю. Це дасть можливість відповідати критеріям гуманістичного суспільства, в якому всі мають рівні можливості для того, щоб бути активним членом суспільства. Здійснено анкетування у 23 групі, спеціальністі 231 «Соціальна робота». Студенти проявили досить позитивні результати. Знання про особливості роботи асистента на високому рівні. Проаналізовано знання, щодо роботи в інклюзивних класах студентів Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини.
Посилання
Благодійний Фонд «АІК». URL: www.аіk.uа/ru/аbоut/ (дата звернення: 17.06.2022).
Про затвердження Положення про Урядового уповноваженого з прав осіб з інвалідністю та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України: постанова Кабінету Міністрів України від 3 січня 2013 р. № 5 від 21 лютого 2017 р. № 125. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/125-2017 (дата звернення: 12.07.2022).
Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні: Закон України від 19.12.2017 р. № 2249-VІІІ. URL: httр://zаkоn3.rаdа.gоv.uа/lаws/shоw/1841-14 (дата звернення: 2.07. 2022).
Перфільєва М. В. Соціалізація неповносправних дітей в рамках інклюзивної освіти. Збірник наукових праць національного університету ім. Івана Огієнка. Серія соціально-педагогічна. 2009. Вип. 11. URL: httр://www.nbuv.gоv.uа/роrtаl/sоc_gum/znрkр/Sр/2009_11/13.рdf (дата звернення: 10.07.2022).
Факультет соціальної та психологічної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. URL: httрs://fsро.udрu.еdu.uа/%d0%bd%d0%b0%d1%83%d0%bа%d0%b0/%d0%bd%d0%b0%d1%83%d0%bа%d0%bе%d0%b2%d0%bе-%d0%b4%d0%bе%d1%81%d0%bb%d1%96%d0%b4%d0%bd%d1%96-%d1%86%d0%b5%d0%bd%d1%82%d1%80%d0%b8-2/%d0%b3%d0%b5%d0%bd%d0%b4%d0%b5%d1%80%d0%bd%d0%b8%d0%b9-%d1%86%d0%b5%d0%bd%d1%82%d1%80/ (дата звернення: 8.07.2022).
Холостова, Є. І., Дементьєва, Н. Ф. Соціальна реабілітація : навчальний посібник. К. : Вид.-торг. корп. «Дашков і К.», 2002. 340 с.
Хорошайло О. С. Виховання духовно-моральних цінностей у студентів з обмеженими фізичними можливостями : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.07. Луганськ, 2008. 20 с.
Чайковський М. Є. Інклюзивна компетентність як складова професійної компетентності суб’єктів навчально-виховного процесу. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2012. № 2. С. 15–21.
Чернуха Н. М. Інтеграція виховних соціальних впливів суспільства у формуванні громадянськості учнівської молоді : автореф. дис. … докт. пед. наук : 13.00.05. Луганськ, 2007. 44 с.
Ярмошук І. На шляху до інклюзивного навчання. Математика в школі. 2010. № 1/2. С. 51–54.