ЧИННИКИ РИЗИКУ АДИКТИВНОЇ ПОВЕДІНКИ СТУДЕНТІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.4.6

Ключові слова:

адиктивна поведінка, залежність, чинники ризику, профілактика, студент, заклад вищої освіти

Анотація

Мета представленого у статті дослідження – визначення чинників, що підвищують ризик формування адиктивної поведінки студентів закладів вищої освіти (ЗВО). Теоретично обґрунтовано, що формування адиктивної поведінки під час навчання в ЗВО може бути пов’язане із труднощами адаптації до навчання, ускладненими проблемами в сім’ї та неформальному оточенні. Визначено ознаки неблагополуччя в різних сферах життєдіяльності студентів, що можуть свідчити про ризик формування у них девіантної поведінки: конфлікти в сім’ї, формальних і неформальних групах та з викладачами, самотність та відсутність підтримки з боку оточуючих, відсутність мотивації до навчання та надмірні навчальні навантаження. Представлено результати емпіричного дослідження, що передбачало анонімне опитування студентів ЗВО за допомогою Google Forms та статистичний аналіз отриманих даних. Дослідження продемонструвало наявність значущих взаємозв’язків між загальними показниками неблагополуччя в сім’ї, дружніх стосунках і ЗВО, а також низькими показниками дружелюбності й емоційної стабільності, визначеними за допомогою методики TIPI UKR, та ступенем ризику формування адиктивної поведінки студента. Виокремлено стилі студентського життя, що пов’язані з формуванням адиктивної поведінки. Доведено, що ризик формування адиктивної поведінки пов’язаний із перенавантаженням роботою та навчанням на фоні емоційної нестабільності за умов, що студент не отримує належну підтримку в сім’ї та у неформальному оточенні. Представлено рекомендації щодо профілактики адиктивної поведінки студентів у ЗВО: систематичне проведення досліджень, спрямованих на виявлення чинників ризику її формування в конкретному закладі, формування у студентів навичок раціональної організації навчання, формування позитивного психологічного клімату в студентських групах та створення умов для активного дозвілля, впровадження працевлаштування студентів у формах, сумісних із навчанням, налагодження системи соціальної та психологічної підтримки студентів, котрі зустрічаються із особистісними проблемами, проведення тренінгів з формування успішних копінг-стратегій, розвитку комунікативних вмінь та навичок самоконтролю емоційного стану.

Посилання

Железнякова Ю. В. Адиктивна поведінка: аналіз наукових підходів. Актуальні проблеми психології. Київ : Фенікс, 2013. Т. 12. Вип. 18. С. 96–103.

Куріння, вживання алкоголю та наркотичних речовин серед підлітків, які навчаються: поширення й тенденції в Україні : за результатами дослідження 2019 року в рамках міжнародного проекту «Європейське опитування учнів щодо вживання алкоголю та інших наркотичних речовин – ESPAD» / О. М. Балакірєва та ін. Київ : ТОВ «ОБНОВА КОМПАНІ», 2019. 214 с.

Кліманська М. Б., Галецька І. І. Українська адаптація короткого п’ятифакторного опитувальника особистості TIPI (TIPI-UKR). Psychological Journal. Volume 5. Issue 9, 2019. С. 57–74.

Михайлишин У. Б. Вплив міжособистісних відносин на формування адиктивноі поведінки у юнацькому віці. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2020. № 3(1). С. 165–183 .

Проблема залежності від соціальних мереж як сучасного виду соціальних відносин в юнацькому віці / Бохонкова Ю.О., Пелешенко О. В., Сербін Ю. В., Леліва В. С. Теоретичні і прикладні проблеми психології та соціальної роботи. 2021. № 3(56) Т.2. С. 101–112 .

Чубіна Т. Д., Косяк С. М., Федоренко Я. А. Поведінкові аномалії в умовах трансформації сучасного суспільства. 2022. URL: http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/download/222/5951/12459-1?inline=1 (дата звернення: 23.09.2022).

Global prevalence of gaming disorder: A systematic review and meta-analysis / Stevens M.W.R., Dorstyn D., Delfabbro P. H.,. King D. L. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry. 2021. P. 553–568.

Social Media Addiction Statistic. TRUELIST. 2022. URL: https://truelist.co/blog/social-media-addiction-statistics/(дата звернення: 23.09.2022).

Teenage Drug Use Statistics: Data & Trends on Abuse. NCDAS. 2022. URL: https://drugabusestatistics.org/teendrug-use/ (дата звернення: 23.09.2022).

Santangelo O. E., Provenzano S., Firenze A. Risk Factors for Addictive Behaviors: A General Overview. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2022 Jun; 19(11): 6583. URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9180507/pdf/ijerph-19-06583.pdf (дата звернення: 23.09.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-15

Як цитувати

ЛЮТИЙ, В., & БОЗОВЧУК, Н. (2022). ЧИННИКИ РИЗИКУ АДИКТИВНОЇ ПОВЕДІНКИ СТУДЕНТІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Ввічливість. Humanitas, (4), 37–45. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.4.6

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ