СОЦІАЛЬНА РОБОТА З ДІТЬМИ-СИРОТАМИ ТА ДІТЬМИ, ПОЗБАВЛЕНИМИ БАТЬКІВСЬКОГО ПІКЛУВАННЯ, В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.4.9Ключові слова:
діти-сироти, ґендерночутливий підхід, соціальні послуги, діти, позбавлені батьківського піклування, соціальна робота, соціальний захист, воєнний станАнотація
У науковій статті авторкою розглянуто соціальну роботу з дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування, в умовах воєнного стану. Розкрито сутність, визначено потреби та ресурси означеної категорії, які є актуальними в умовах воєнного стану, а саме соціальні (щодо самовизначення та самореалізації, отримання соціальних виплат тощо), психологічні (нормалізація психоемоційного стану, інтелектуального розвитку у самоусвідомленні, самооцінці, естетичні потреби дитини тощо), біологічні (фізіологічній розвиток, забезпечення повноцінного харчування тощо). Розкрито проблеми та чинники, які необхідно враховувати під час соціальної роботи з дітьми в умовах воєнного стану в Україні. Проаналізовано поняття дитина-сирота, дитина, позбавлена батьківського піклування, та головні принципи надання соціальних послуг. Визначено особливості реінтеграції вихованців інтернатних закладів. Відзначено, нагальну проблему сьогодення, щодо організації соціальної роботи по влаштуванні дітей в сімейні форми виховання. Важливо також розвивати та удосконалювати зазначені форми виховання: усиновлення, опіка/піклування, прийомна сім’я, дитячий будинок сімейного типу. З’ясовано, що не дивлячись на те, що Україна перебуває у стані війни, проводиться соціальна робота та виконуються усі заплановані соціальні гарантії для дітей. Визначено та детально охарактеризовано підтримку дітей у воєнний період, яка обов`язково відбувається з урахуванням особливостей віку дитини, дотриманням гендерночутливого підходу. Визначено, що процес удосконалення соціальної роботи з дітьми означеної категорії в умовах воєнного стану можливий та потребує нових підходів в діяльності структур, причетних до роботи з дітьми. Зазначено, що соціальний захист дітей розвивається як один з пріоритетних напрямків державної соціальної політики.
Посилання
Безпалько О. В.. Соціальна робота в громаді : навчальний посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2005. 176 с.
Кияниця З. П., Петрочко Ж. В. Соціальна робота з вразливими сім’ями та дітьми: посібник. Київ : Обнова компані, 2017. Ч. І. 256 с.
Гендерночутливий підхід у роботі з вразливими верствами населення у соціально-правовій сфері : навчально-методичний посібник / В. Анголенко, О. Бєлоліпцева, О. Грошова, Ю. Дьоміна, Т. Ісаєва, Ю. Лисенко, О. Рассказова, В. Преображенська, М. Ткаченко, Ю. Чернецька, І. Цибуліна. Харків : ХГПА, 2017. 78 с.
Кахіані Ю. В., Бондарчук А. О. Заклад інтернатного типу як суб’єкт соціальнопедагогічної діяльності. Молодий вчений. 2017. № 10.1(50.1). С. 102.
Кальченко Л. В. Технологія реінтеграції вихованців інтернатних закладів до біологічної сім’ї як практичний інструмент системи превенції соціального сирітства. веб-сайт. URL: https://www.readcube.com/articles/10.15587%2F2519-4984.2017.119956 (дата звернення : 12.09.2022).
Міщенко О.М., Сівакова Є.О. Реінтеграція дітей: концепція і сутність. Держава та регіони. Серія «Соціальні комунікації». 2021. № 2(46). С. 168.
Про утворення Координаційного штабу з питань захисту прав дитини в умовах воєнного стану : Постанова Кабінету Міністрів України від 17 березня 2022 р. № 302/ Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/302-2022-%D0%BF#Text (дата звернення: 12.09.2022).
Деякі питання тимчасового переміщення (евакуації) дітей та осіб, які проживають або зараховані до закладів різних типів, форм власності та підпорядкування на цілодобове перебування, в умовах воєнного стану: Постанова Кабінету Міністрів України від 27 березня 2022 р. № 385/ Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/385-2022-%D0%BF#Text (дата звернення: 13.09.2022).
U-LEAD роз’яснює громадам специфіку соцзахисту дітей, які постраждали від агресії рф. веб-сайт. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-regions/3479511-ulead-rozasnue-gromadam-specifiku-soczahistu-ditej-aki-postrazdalivid-agresii-rf.html (дата звернення: 13.09.2022).
Питання діяльності органів опіки та піклування, пов’язаної із захистом прав дитини: Постанова Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 р. № 866/ Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/866-2008-%D0%BF#Text (дата звернення: 24.09.2022).
В Україні тимчасово спростили процедуру оформлення опіки над дітьми, які залишились без батьків. веб-сайт. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3437884-v-ukraini-timcasovo-sprostili-proceduru-oformlennaopiki-nad-ditmi-aki-zalisilis-bez-batkiv.html (дата звернення: 12.09.2022).
Про внесення змін до (dspace.onu.edu.ua) деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо цифровізації процесів влаштування дітей у сімейні форми виховання: Постанова Кабінету Міністрів України від 31 травня 2022 р. № 636/ Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/636-2022-%D0%BF#n36 (дата звернення: 13.09.2022).
Про затвердження Порядку провадження діяльності з усиновлення та здійснення нагляду за дотриманням прав усиновлених дітей: Постанова Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2008 р. № 905/ Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/905-2008-%D0%BF#Text (дата звернення: 12.09.2022).
Програма «Дитина не сама»: понад 1 000 українців пройшли навчання та готові прийняти у свою сім’ю дитину під час війни. веб-сайт. URL: https://www.unicef.org/ukraine/press-releases/dytyna-ne-sama-trained-1000-ukrainians (дата звернення: 12.09.2022).
Майже два мільйони родин з дітьми охоплені соціальною допомогою, спрямованою на захист прав дітей. веб-сайт. URL: https://www.msp.gov.ua/news/21881.html (Дата звернення 18.09.2022).