РОЛЬ СІМ’Ї У ФОРМУВАННІ АКТИВНОЇ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ПОЗИЦІЇ СУЧАСНОЇ МОЛОДІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.6.6Ключові слова:
активна громадянська позиція, сім’я.Анотація
У статті розкрито роль сім’ї у формуванні активної громадянської позиції молоді. Для цього авторами проаналізовано ряд нормативних документів, які стосуються національно-патріотичного виховання, формування активної громадянської позиції, а також наукові праці, у яких вітчизняними мислителями, філософами, громадянськими діячами, ученими здійснено аналіз досліджуваного поняття. На основі проаналізованих наукових праць обґрунтовано зміст базового поняття дослідження: «активна громадянська позиція» як рухливої, складної структури, що містить переконання, цінності, суспільно-політичні уявлення, які ґрунтуються на соціальному досвіді та проявляються в поведінці. Серед чинників, які впливають на формування громадянської позиції варто виділити політико-правову систему, громадянську культуру в суспільстві, а також соціальне середовище. Розширено уявлення про сім’ю як соціальну систему стійких взаємодій її членів, функціонування якої здатне сприяти формуванню активної громадянської позиці. Доведено, що сім’я є невід’ємним компонентом соціальної структури суспільства, інститутом соціалізації, формою соціальної спільності, в основі формування і розвитку якої лежить взаємодія, взаємовплив, взаєморозуміння, взаємопізнання, взаємоспрямованість тощо та має широкі виховні можливості та значний ресурс у формуванні цілого комплексу особистісних якостей та рис, соціально прийнятих моделей поведінки, світогляду, активної життєвої та громадянської позиції. Обґрунтовано, що середовище сім’ї із найперших днів життя стає основним ґрунтом для опанування правил і норм, формування навичок взаємодії, що може сприяти або перешкоджати розвитку компетентної поведінки особистості загалом і компетентної поведінки громадянина в суспільстві зокрема. Проаналізовано форми та методи формування активної громадянської позиції в середовищі сім’ї.
Посилання
Боришевський М. Й. Громадянська спрямованість у контексті стратегій та цілей життєдіяльності особистості. Психолого-педагогічні умови виховання громадянської спрямованості в юнацькому віці: наук.-метод. посіб. Київ: Міленіум. 2004. С. 5.
Завалевський Ю. Деякі аспекти формування громадянської спрямованості старшокласників у процесі виховної діяльності. Педагогіка, 2003. № 3. С. 12–14.
Концепція державної сімейної політики : Постанова Верховної Ради України: від 17.09.1999 р. № 1063-ХІV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1063-14#Text
Кравченко Т. В. Соціалізація дітей шкільного віку у взаємодії сім’ї і школи: монографія. К. : Фенікс, 2009. 416 с.
Наливайко Т. В. Формування громадянської позиції особистості. Науковий вісник Херсонського державного університету, 2014. Вип. 2. С. 100‒103.
Полєхіна В. Теоретичні основи визначення змісту поняття «Активна громадянська позиція молоді» Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету Вип. № 3 (2022). Умань.: ВПЦ «Візаві», 2022. С. 42–48.
Саврасова-В’юн Т. О. Наукові підходи щодо вивчення феномена громадянської активності URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Vchdpu/2009_74_2/32.pdf
Саврасова-В’юн Т. Організаційно-методичні засади розвиткугромадянської активності студентів. Освітологічний дискурс. № 4. 2014. С. 208. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/osdys
Шангіна Л. І. Громадянська активність середнього класу. Оцінка важливості громадянської активності. Національна безпека і оборона; Центр Разумкова. 2008. № 7. С. 30–45.
Шевченко Н. Ю. Права дитини – права батьків. Діти – батьки – сім’я. Вип. 5. 2006. С. 11–17.