SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL ASSISTANCE TO TEENAGERS WITH AGGRESSIVE BEHAVIOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.4

Keywords:

aggression, adolescent, socio-psychological work, training, legal education, social prevention, peer-topeer method

Abstract

The article examines the peculiarities of social-psychological work with adolescents with increased aggressiveness. Aggression is motivated destructive behavior that contradicts the norms and rules of human existence in society, causing physical and moral damage to the objects of attack. Aggressiveness is often found in teenagers due to age and hormonal changes, the desire to assert oneself, to show independence and independence from parents, the influence of the environment and family upbringing. According to the results of diagnostics, an excessively high level of aggressiveness is inherent in one third of teenagers. To overcome aggression in teenagers, social prevention is effective – activities aimed at preventing the occurrence and development of negative social phenomena, social problems and personality problems. Effective forms of social prevention of adolescent aggressiveness are: training, brain-ring, quizzes, presentations, conversations, video lectures, games, contests, mutual aid clubs, viewing and analysis of video films, discussion, art therapy, etc. Effective means of reducing the aggressiveness of teenagers are: legal education (lectures, film lectures, video lectures, educational programs, media materials, "peer-to-peer" method); provision of advisory assistance in solving problems; family counseling and psychotherapy, social protection and representation of the interests of families; social protection and rehabilitation of children; creation of conditions for meaningful leisure time (creative circles and studios, sports sections, leisure facilities, competitions, street playgrounds); socio-psychological trainings (self-knowledge, increasing self-confidence, development of communication skills, ability to solve difficult situations, forming skills of responsible behavior); peer education (training of volunteers who will spread information among peers).

References

Береговська Л. В., Данилюк О. С., Залеська І. І. та ін. Антибулінг. Практичні заняття. Київ, 2019. 152 с.

Журавель Т. В. Попередження агресивної поведінки підлітків як наслідку насильства в сім’ї. Соціально-педагогічна підтримка сім’ї з дитиною, Запоріжжя, 2014. С. 26–28.

Звєрєва І. Д. Соціальна педагогіка : мала енциклопедія. Київ, 2008. 336 с.

Комплект освітніх програм. Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації. Київ, 2018. 143 с.

Кононенко Ю. В., Сопівник І. В. Агресивність підлітків із сільської місцевості: діагностика та соціально-педагогічна профілактика. Вісник Національного університету оборони України. 2012. № 6(31). С. 91–95.

Лютий В. П. Зміст і методи профілактичної інтервенції. Профілактика ВІЛ/СНІДу та ризикованої поведінки серед вихованців притулків для неповнолітніх. Київ, 2004. С. 39−48.

Розбудова миру. Профілактика і вирішення конфлікту з використанням медіації : соціально-педагогічний аспект. Київ, 2016. 192 с.

Романовська Л. І., Джигун Л. М., Синюк Н. В. Теорія і практика реабілітаційної роботи. Хмельницький, 2009. 222 с.

Файдюк О. В. Соціально-педагогічна профілактика агресивної поведінки підлітків у загальноосвітніх навчальних закладах. Запоріжжя, 2015. С. 76–78.

Харченко С. Я., Краснова Н. П. Робота соціального педагога з дітьми девіантної поведінки. Харків, 2012. 143 с.

Published

2023-08-15

How to Cite

ДІДИК, Н., & СПІВАК, В. (2023). SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL ASSISTANCE TO TEENAGERS WITH AGGRESSIVE BEHAVIOR. Humanitas, (2), 26–31. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.4

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK