FORMATION OF SOCIAL SKILLS OF FUTURE SOCIAL WORKERS AS A SUBJECT OF SCIENTIFIC RESEARCH
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.5.5Keywords:
social work, social competence, formation of social skills, future social workers, soft skills, social skills, professional training, institutions of higher education, modern scientific discourse.Abstract
The article is devoted to the problem of forming social skills of future social workers in the process of professional training of higher education institutions of Ukraine. The purpose of the article is to highlight the results of the generalization of the experience of forming social skills of future social workers as a subject of scientific research. Achieving the goal of the article made it possible to use general scientific methods: analysis, synthesis, concretization, generalization to highlight and characterize the features of the formation of social skills of future social workers in the educational process of a modern institution of higher education. The scientific reflections of domestic researchers on the investigated problem are analyzed. Based on the theoretical analysis of dissertations of domestic researchers, it was established that the formation of social skills of future social workers was considered cursorily; there is a lack of research both at the level of scientific substantiation of the process of developing social skills and at the level of professional practical training of future social workers. The main components of the social skills of future social workers have been identified: empathy, social openness, the ability to effectively perform professional duties in difficult conditions, stress resistance, creativity, the ability to quickly and clearly formulate one's own opinion, argue and defend it, take the initiative and take responsibility. Ability to adapt to rapidly changing conditions, maintain professional and personal communication, work in a team. The expediency of emphasizing in educational programs of professional training of future social workers on purposeful formation of social skills based on systematic theoretical modeling is indicated.
References
Бибик Д. Д. Формування соціального лідерства у майбутніх соціальних працівників в умовах професійної підготовки. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 231 «Соціальна робота», Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ, 2021. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/35356
Годлевська Д.М. (2007). Формування професійної комунікативної компетентності майбутніх соціальних працівників в умовах педагогічного університету.URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/1407
Захаріна Т. І. Інтегративні тенденції підготовки соціальних працівників до роботи з військовослужбовцями та членами їх сімей. Академічні студії. Серія «Педагогіка», 2023, (2), С. 10-16. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.2.
Зозуляк-Случик Р. В. Формування професійної етики майбутніх соціальних працівників в університетах : монографія. Івано-Франківськ : НАІР, 2019. 460 с.
Карагодіна О., Семигіна Т. Перші дисертаційні дослідження із соціальної роботи в Україні: критична оцінка. Social Work and Education. 2022. Вип. 9, № 1. С. 37-50
Карпенко О. Г. Професійна підготовка майбутніх соціальних працівників в умовах університетської освіти: автореф. дис. ... д-ра пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова,. Київ, 2008. 46 с. URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/31377
Кірдан О.Л., Кірдан О.П. Формування soft skills здобувачів вищої освіти в освітньому процесі закладу вищої освіти. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи, 2021. 2 (6), С. 152–160. DOI: https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(6).2021.248144
Кірдан О.П. Медіація як складник соціальних навичок та фахових компетентостей майбутніх соціальних працівників. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2023. Випуск 3 (144). С. 96–100. DOI https://doi.org/10.24195/2617-6688-2023-3-15
Коляда Н., Моргай Л. Дисертації на здобуття наукового ступеня доктора філософії. Спеціальність 231 Соціальна робота 2020–2021 рр. Соціальна робота та соціальна освіта, 2021, 2(7), с. 331–380.
Кочубей Т., Ткачук Ю. Соціальні навички soft skills у системі компетентностей майбутніх соціальних працівників. Соціальна робота та соціальна освіта, 2021, № 2(7) с. 42–50 DOI: https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(7).2021.244074
Лободинська О.М., Гриджук О. Є. Формування соціальних навичок студентів: проблеми й перспективи. Науковий вісник НЛТУ України, 2020, 30 (3), С. 116–121 https://doi.org/10.36930/40300320
Мельничук І.М. Теорія і методика професійної підготовки майбутніх соціальних працівників засобами інтерактивних технологій у вищих навчальних закладах : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-р пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» /Тернопільський нац. екон. ун-т. Тернопіль, 2011. 44 с.
Микитенко Н. О. Професійна підготовка соціальних працівників в університетах Канади : автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04; Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2006. 20 с.
Савельчук І. Механізми підвищення якості підготовки соціальних працівників. Соціальна робота та соціальна освіта, 2021, 2(7), с. 232–240
Семигіна Т., Пожидаєва О. Формування компетентностей соціальних працівників: міжнародна та локальна практика. Publishing House «European Scientific Platform», 2020. С. 47–63.
Сидорук І. І. Теорія і методика формування соціальної компетентності майбутніх соціальних працівників у процесі фахової підготовки : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.05 / Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Луцьк ; Тернопіль, 2021. 699 с.
Смоляк П. Сутність і структура поняття «Соціальні навички студентів аграрних закладів вищої освіти». Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал. Суми : СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2020. № 8 (102). С. 306–317. DOI: 10.24139/2312-5993/2020.08/306-317