ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНИХ НАВИЧОК МАЙБУТНІХ CОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЯК ПРЕДМЕТ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.5.5

Ключові слова:

соціальна робота, соціальна компетентність, формування соціальних навичок, майбутні соціальні працівники, soft skills, соціальні навички, професійна підготовка, заклади вищої освіти, сучасний науковий дискурс.

Анотація

Стаття присвячена проблемі формування соціальних навичок майбутніх соціальних працівників у процесі професійної підготовки закладів вищої освіти України. Мета статті – висвітлити результати узагальнення досвіду формування соціальних навичок майбутніх соціальних працівників як предмету наукових досліджень. Досягнення мети статті уможливило використання загальнонаукових методів: аналізу, синтезу, конкретизації, узагальнення для виокремлення та характеристики особливостей формування соціальних навичок майбутніх соціальних працівників в освітньому процесі сучасного закладу вищої освіти. Проаналізовано наукові рефлексії вітчизняних дослідників з досліджуваної проблеми. На основі теоретичного аналізу дисертаційних праць вітчизняних дослідників констатовано, що формування соціальних навичок майбутніх соціальних працівників розглянуто побіжно; бракує досліджень як на рівні наукового обґрунтування процесу розвитку соціальних навичок, так і на рівні професійної практичної підготовки майбутніх соціальних працівників. Виявлено основні складові соціальних навичок майбутніх соціальних працівників: емпатія, соціальна відкритість, здатність ефективно виконувати професійні обов’язки у складних умовах, стресостійкість, креативність, здатність швидко і чітко формулювати власну думку, аргументувати і відстоювати її, проявляти ініціативу та брати на себе відповідальність, здатність адаптуватись до швидкозмінюваних умов, підтримувати професійну та особисту комунікацію, працювати в команді. Вказано на доцільність акцентування в освітніх програмах професійної підготовки майбутніх соціальних працівників на цілеспрямованому формуванні соціальних навичок, базованому на системному теоретичному моделюванні.

Посилання

Бибик Д. Д. Формування соціального лідерства у майбутніх соціальних працівників в умовах професійної підготовки. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 231 «Соціальна робота», Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ, 2021. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/35356

Годлевська Д.М. (2007). Формування професійної комунікативної компетентності майбутніх соціальних працівників в умовах педагогічного університету.URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/1407

Захаріна Т. І. Інтегративні тенденції підготовки соціальних працівників до роботи з військовослужбовцями та членами їх сімей. Академічні студії. Серія «Педагогіка», 2023, (2), С. 10-16. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.2.

Зозуляк-Случик Р. В. Формування професійної етики майбутніх соціальних працівників в університетах : монографія. Івано-Франківськ : НАІР, 2019. 460 с.

Карагодіна О., Семигіна Т. Перші дисертаційні дослідження із соціальної роботи в Україні: критична оцінка. Social Work and Education. 2022. Вип. 9, № 1. С. 37-50

Карпенко О. Г. Професійна підготовка майбутніх соціальних працівників в умовах університетської освіти: автореф. дис. ... д-ра пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова,. Київ, 2008. 46 с. URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/31377

Кірдан О.Л., Кірдан О.П. Формування soft skills здобувачів вищої освіти в освітньому процесі закладу вищої освіти. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи, 2021. 2 (6), С. 152–160. DOI: https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(6).2021.248144

Кірдан О.П. Медіація як складник соціальних навичок та фахових компетентостей майбутніх соціальних працівників. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2023. Випуск 3 (144). С. 96–100. DOI https://doi.org/10.24195/2617-6688-2023-3-15

Коляда Н., Моргай Л. Дисертації на здобуття наукового ступеня доктора філософії. Спеціальність 231 Соціальна робота 2020–2021 рр. Соціальна робота та соціальна освіта, 2021, 2(7), с. 331–380.

Кочубей Т., Ткачук Ю. Соціальні навички soft skills у системі компетентностей майбутніх соціальних працівників. Соціальна робота та соціальна освіта, 2021, № 2(7) с. 42–50 DOI: https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(7).2021.244074

Лободинська О.М., Гриджук О. Є. Формування соціальних навичок студентів: проблеми й перспективи. Науковий вісник НЛТУ України, 2020, 30 (3), С. 116–121 https://doi.org/10.36930/40300320

Мельничук І.М. Теорія і методика професійної підготовки майбутніх соціальних працівників засобами інтерактивних технологій у вищих навчальних закладах : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-р пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» /Тернопільський нац. екон. ун-т. Тернопіль, 2011. 44 с.

Микитенко Н. О. Професійна підготовка соціальних працівників в університетах Канади : автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04; Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2006. 20 с.

Савельчук І. Механізми підвищення якості підготовки соціальних працівників. Соціальна робота та соціальна освіта, 2021, 2(7), с. 232–240

Семигіна Т., Пожидаєва О. Формування компетентностей соціальних працівників: міжнародна та локальна практика. Publishing House «European Scientific Platform», 2020. С. 47–63.

Сидорук І. І. Теорія і методика формування соціальної компетентності майбутніх соціальних працівників у процесі фахової підготовки : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.05 / Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Луцьк ; Тернопіль, 2021. 699 с.

Смоляк П. Сутність і структура поняття «Соціальні навички студентів аграрних закладів вищої освіти». Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал. Суми : СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2020. № 8 (102). С. 306–317. DOI: 10.24139/2312-5993/2020.08/306-317

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-31

Як цитувати

КІРДАН, О. (2024). ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНИХ НАВИЧОК МАЙБУТНІХ CОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЯК ПРЕДМЕТ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ. Ввічливість. Humanitas, (5), 35–40. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.5.5

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ