ORGANIZATION FOR THE PROVISION OF EDUCATIONAL SERVICES TO CHILDREN WITH DISABILITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.3.22

Keywords:

educational services, children with disabilities, education, inclusion, inclusive education

Abstract

The article analyzes the challenges faced by educational institutions during the implementation of inclusive education. To reveal the peculiarities of the organization of providing educational services to children with disabilities. In recent years, significant progress has been made in the educational environment of Ukraine regarding the realization of the right to education of children with disabilities, who are guaranteed access to education at all educational stages on an equal basis with other children. Systematic steps are being developed to create proper accessibility conditions, provide the necessary means for learning, introduce individual positions in educational institutions, etc. The need for deep restructuring of the education system in Ukraine is currently determined by the objective processes of transformation of our society. Given the fact that the modern education system must meet the social demands of both the present and ensure a qualitatively new future, it is appropriate to consider the processes that are taking place now in our lives, as well as what caused them in the past and how they will unfold in the future. The answers to these questions can become the basis for determining acceptable and rational steps in building a new education system that will nurture the young generation for a decent life in the future. The annual increase in the number of children with disabilities who are covered by inclusive education shows that the state is on the right track. Therefore, the implementation of inclusive education is a complex, ambiguous, multifaceted problem, which unites a number of relatively independent scientific and applied directions, and requires consideration and development of normative-legal, psychological-pedagogical, programmatic-content, social-psychological principles. We see the prospects for further research of this problem in the development of educational programs, forms, and teaching methods in accordance with the needs of inclusive education.

References

Адаптована конвенція ООН щодо осіб з особливими потребами. URL: www.osmhi.org/index.php?page=200&news=401&pages (Дата звернення: 25.06.2024).

Гевко І. В. Значення інноваційних технологій при здійсненні інклюзивної освіти. Педагогічний альманах: збірник Комунального вищого навчального закладу Херсонська академія неперервної освіти Херсонської обласної ради. Херсон, 2018. Випуск № 37. С. 236–240.

Гевко І. Інклюзивна освіта в Україні: сучасний стан та проблеми розвитку. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2019. № 1 (64). С. 52–59. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/13405/1/HFV%2016_Hevko.pdf (дата звернення: 25.06.2024).

Данілавічютє Е. А. Стратегії викладання в інклюзивному навчальному закладі: навчально-методичний посібник. К. : Видавнича група «А.С.К.», 2012. 287 с.

Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Інклюзивна освіта: від основ до практики : монографія. Київ : ТОВ «АТОПОЛ», 2016. 152 с.

Кравчинська Т. С. Освіта дітей з особливими потребами. Післядипломна освіта в Україні. 2017. Т. 1. С. 77–80. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/84274451.pdf (дата звернення: 25.06.2024).

Лавріненко Л. Інклюзивна освіта в умовах викликів нової української школи. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2023. Т. 174, № 18. С. 165–171.

Пименова Н. В. Інклюзивна освіта – одна із фундаментальних засад розвитку освіти в Україні. Педагогічні обрії. 2020. № 3-4 (111-112). С. 83–90. URL: https://choippo.edu.ua/rar/PO3420.pdf (дата звернення: 25.06.2024).

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 25.06.2024).

Самойленко М., Левун Н. Неперервність освіти для дітей з ооп як основа майбутніх успіхів. Актуальні проблеми в системі освіти: загальноосвітній заклад середньої освіти – доуніверситетська підготовка – заклад вищої освіти. 2023. № 3. С. 557–563. URL: https://doi.org/10.18372/2786-5487.1.17742 (дата звернення: 25.06.2024). https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/APSE/article/view/17742/25044

Таранченко О. М. Ефективні технології викладання в інклюзивній школі. Початкова школа. 2017. № 5. С. 50–54.

Шевчук Г. Й. Інклюзивна освіта у вищій школі: виклики та перспективи. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2021. Т. 2, № 3. С. 151–157. URL: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.2.23 (дата звернення: 25.06.2024).

Янченко Т. В. Освіта дітей з інвалідністю: історико-педагогічний дискурс. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2022. Т. 173, № 17. С. 112–116.

Published

2024-09-04

How to Cite

СКОЧКО, М. (2024). ORGANIZATION FOR THE PROVISION OF EDUCATIONAL SERVICES TO CHILDREN WITH DISABILITIES. Humanitas, (3), 154–159. https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.3.22

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK