FEATURES OF THE APPLICATION OF MOBILE GAMES AND GAME EXERCISES IN THE PHYSICAL EDUCATION OF FUTURE SPECIALISTS OF SPECIAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.4.2

Keywords:

physical education, students, mobile games, game exercises

Abstract

The problem of insufficient motor mode of the participants of the educational process requires special attention, as it negatively affects their physical development and the state of mental processes, in particular: thinking, memorization, attention, perception. This fact reduces the success of studies to some extent. Therefore, it is necessary to look for ways to use such means in the educational process of education seekers, which would contribute to increasing motor activity and, as a result, improving their physical and psychological condition. The purpose of the article is to reveal the peculiarities of the use in the educational process of physical education of future specialists in the social sphere of mobile games and game exercises as a means of improving their physical condition. To a certain extent, physical education classes with the use of mobile games and game exercises contribute to increasing the motor activity of students. The peculiarities of the use of the game method in the process of physical education, which provides sufficient physical activity and contributes to strengthening health, forms moral and volitional qualities, are revealed. The character of mobile games, their structure and intensity are highlighted. It is noted that well-chosen mobile games and game exercises in classes significantly contribute to the development of important physical qualities: strength, speed, dexterity, endurance; consolidate and improve various skills and abilities in walking, running, and jumping. Emphasis is placed on the careful selection of games, their dosage, which makes it possible to diversify classes and form the necessary physical qualities in students. It is noted that a variety of movements and game actions effectively affect the activity of the cardiovascular, respiratory and other systems of the body, stimulate the appetite and promote sound sleep. The game method of classes is effective in physical education. Using mobile games and game exercises, you can significantly improve the physical fitness of students and strengthen their health.

References

Артюх О. А. Рухливі ігри на уроках фізичної культури. Їх роль та значення. URL: https://naurok.com.ua/stattya-ruhlivi-igri-na-urokah-fizichno-kulturi-h-rol-i-znachennya-337047.html

Вольчинський А. Я., Касарда О. З., Малімон О. О., Герасимюк П. П., Смаль Я. А. Професійно-прикладна фізична підготовка студентів у системі вищої освіти : методичні рекомендації. Луцьк, 2024. 46 с.

Довгань П. Ю., Копилов О. М., Горборуков В. М. Спортивно-рухливі ігри як один з елементів формування здібностей студентів на заняттях із фізичного виховання. URL : https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/be0783ad-3804-4a48-b599-08305d3c11b9/content

Донченко В. І., Петришин О. В. Спортивно-ігрова діяльність, як засіб підвищення фізичної підготовленості та емоційного стану студентів на заняттях з фізичного виховання. Актуальні проблеми фізичної культури, спорту та фізичного виховання : зб. матеріалів І Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф. з міжнар. участю. Полтава, 2020. С. 82–65.

Карасєвич С. А., Карасєвич М. П. Рухливі ігри та ігрові вправи : навчальний посібник. Умань : Видавець «Сочінський М. М.», 2019. 146 с.

Малахова Ж. В., Бєлкова Т. О. Професійно-прикладна фізична підготовка в освітньому процесі студентів вищих медичних закладів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2019. № 66. Т. 2. С. 43–47.

Методичні вказівки для практичних та самостійних занять з дисципліни «Фізичне виховання (професійно-прикладна фізична підготовка)» для студентів усіх спеціальностей / укладач : Бейгул І. О. Дніпродзержинськ, 2012. 15 с.

Рубанов Є. І. Рухливі ігри як засіб відновлення фізичного та психологічного стану студентів в період навчального процесу. URL: https://vseosvita.ua/ library/embed/0100ae7e-58d4.docx.html

Рухливі ігри, як основний засіб розвитку фізичних якостей : методична розробка / уклад. Дереш І. В. URL: https://vseosvita.ua/library/embed/01008n6n-5c41.docx.html

Спортивно-ігрова діяльність, як засіб підвищення фізичної підготовленості та емоційного стану студентів на заняттях з фізичного виховання. URL: https://repository.pdmu.edu.ua/items/e17f5e5a-e37d-49fe-b50e-ffaece0db8fd

Published

2024-11-22

How to Cite

ВОЛЬЧИНСЬКИЙ, А., СМАЛЬ, Я., МАЛІМОН, О., & ГЕРАСИМЮК, П. (2024). FEATURES OF THE APPLICATION OF MOBILE GAMES AND GAME EXERCISES IN THE PHYSICAL EDUCATION OF FUTURE SPECIALISTS OF SPECIAL EDUCATION. Humanitas, (4), 13–19. https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.4.2

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK