PHILOSOPHICAL-ANTHROPOLOGICAL APPROACH IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING OF MASTER’S STUDENTS IN THE SPECIALTY OF «SOCIAL WORK»
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.1.12Keywords:
education system, higher education institution, master’s student, social work, academic space, professional training, philosophical anthropology, civilizational choice, biophilosophyAbstract
The article examines the features of the philosophical and anthropological approach in the process of professional training of master’s students in the specialty «Social work». Education in today’s conditions should be oriented towards the adaptation of the individual to life in new civilizational conditions and the accumulation of socially significant personal knowledge. Reflection on various forms and methods of education is one of the defining features of modern philosophical anthropology. The need to solve acute social problems in modern Ukraine is highlighted, which places a requirement on higher education institutions to improve the quality of professional training of social work specialists at the «master’s» level. It is established that the philosophical-anthropological approach in pedagogy has a stable, long-standing tradition, the convergence of philosophical anthropology forms a productive complex with a specific task of approaching human subjectivity. It is shown that the philosophical-anthropological approach, implemented in the plane of the concept of anthropocentrism, focuses attention on human individuality and on the conscious development of rational, analytical, critical thinking. The need to analyze various aspects of the philosophical-anthropological approach in the process of professional training of master’s students in the specialty «Social work», given its humanistic orientation, is substantiated.The scientific novelty lies in substantiating the feasibility of a philosophical-anthropological approach in the process of professional training of master’s students in the specialty «Social work». The conclusion is made that the issues of philosophical anthropology are quite naturally combined with the process of professional training of master’s students, future specialists in the field of social work.
References
Закон України «Про вищу освіту» №1556-VII від 01.07.2014 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556- 18#Text
Костючков С. К. Біополітичне підґрунтя філософсько-освітньої концепції в умовах громадянського суспільства : монографія. Херсон : Айлант, 2015. 320 с.
Костючков С. К. Основи біофілософії : підручник для здобувачів усіх рівнів вищої освіти закладів вищої освіти. Херсон : вид-во ФОП Вишемирський В. С., 2022. 224 с. URL: http://ekhsuir.kspu.edu/handle/123456789/15956
Костючков С. К. Продуктивність сучасної освіти в контексті пристосування людини до життя в нових цивілізаційних умовах. Грані. 2016. № 3(131). С. 11–16.
Кравченко А. А. Суперечності освітнього процесу в інноваціях інфосвіту: контекст творчості. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії: збірник наукових праць. 2012. Вип. 49. С. 250–256.
Левкулич В. Вища освіта сучасності крізь призму концептуальних пріоритетів. International Scientific Journal of Universities and Leadership. 2021. № 12. С. 100–116. https://doi.org/10.31874/2520-6702-2021-12-2-100-116
Наказ Міністерства науки і освіти України «Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 231 «Соціальна робота» галузі знань 23 «Соціальна робота» для другого (магістерського) рівня вищої освіти за № 556 від 24.04.2019 р. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/05/06/231- sotsialna-robota-magistr.pdf
Пирожков С. І., Хамітов Н. В. Цивілізаційний проект України: від амбіцій до реальних можливостей. Вісник НАН України. 2016. № 6. С. 45–52. https://doi.org/10.15407/visn2016.06.045
Margalit A. Politik der Würde: Über Achtung und Verachtung. Berlin : Alexander Fest Verlag, 1997. 332 s.