WAYS TO OVERCOME EMOTIONAL BURNOUT IN FUTURE SOCIAL PROFESSIONALS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.4

Keywords:

higher education students, social work, emotional burnout, self-help strategies

Abstract

The article considers the problem of professional burnout of social professionals. In conditions of martial law, increased requirements for providing assistance of various levels of complexity, the problem of emotional burnout becomes particularly relevant. The purpose of the article is to substantiate the features of preventing and overcoming professional burnout of future social professionals. Research results. It is noted that the specifics of the work of social professionals are due to the increased complexity of interpersonal communication, which can significantly affect the efficiency of work and the mental well-being of the employee. Such a condition not only threatens health and well-being, but can also undermine the employee's ability to provide effective assistance to their clients. It is noted that the state of physical, emotional and mental exhaustion caused by the prolonged influence of stress factors in the workplace is characterized by a feeling of fatigue, negativism, decreased professional efficiency, etc. These components are exacerbated by the low level of awareness of employees about the problem of professional burnout, the lack of theoretical knowledge and practical skills of self-diagnosis. Conclusions. Therefore, in the educational process of future specialists in the social sphere, they should be anticipated regarding such a course of events. It is very important to equip participants in the educational process with self-help tools; to form the ability to apply techniques for regulating their own well-being, physical and mental health. It is necessary to introduce appropriate courses or trainings into the training of future specialists in the social sphere, which form the skills of self-regulation, self-awareness and self-help.

References

Бутиріна М., Перейма В. Підготовка майбутніх педагогів до запобігання синдрому професійного вигорання. Професіоналізм педагогів: теоретичні й методичні аспекти. № 8 (1). 2018. С. 58–67.

Бутиліна О. В., Бугай К. Є. Професійне вигорання фахівців із соціальної роботи в умовах воєнного стану. SOCIOПРОСТІР: міждисциплінарний електронний збірник наукових праць з соціології та соціальної роботи. № 12. 2022. С. 24–30.

Главацька О. Л. Попередження та подолання професійного вигорання соціальних працівників. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2019. Вип. 2 (45). С.41–45.

Горбенко А. С., Савельчук І. Б. Чинники впливу синдрому професійного вигорання на успішність діяльності соціальних працівників: Матеріали ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції «Суспільство і особистість у сучасному комунікаційному дискурсі», 2 листопада 2022 р. Запоріжжя: НУ «Запорізька політехніка», 2022. С.20–22.

Мірошниченко О. А. Профілактика синдрому «професійного вигорання» у працюючих в екстремальних умовах : навчально-методичний посібник. Житомир, 2013. 155 с.

Перхайло Н. А. Попередження професійного вигорання майбутніх фахівців соціальної сфери. Педагогіка та психологія: Збірник наукових прац. Вип. 55. Харків, 2016. С. 202–210.

Рідкодубська Г. А. Професійне вигорання соціальних працівників. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки. 2020. № 1 (34). С. 266–271.

Скорик Т. В. Профілактика синдрому «професійного вигорання» соціальних працівників як необхідна умова професійної готовності. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2011. № 3. С. 98–100.

Спіріна Т. П. До питання професійного вигорання у майбутніх фахівців соціальної сфери. Професійне та емоційне вигорання учасників освітнього процесу під час кризових і трансформаційних процесів : Матеріали всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації (1 січня – 11 лютого 2024 року). Львів–Торунь : Liha- Pres, 2024. С. 119–121.

Чубук Р. В. Подолання синдрому професійного вигорання у майбутніх соціальних працівників. Видання ЧДУ імені Петра Могили. 2012. Вип. 172. Т. 184. С. 102–105.

Published

2025-06-26

How to Cite

VOLCHYNSKYI А., SMAL Я., & KHOMIK О. (2025). WAYS TO OVERCOME EMOTIONAL BURNOUT IN FUTURE SOCIAL PROFESSIONALS. Humanitas, (2), 23–29. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.4

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK