ШЛЯХИ ПОДОЛАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ В МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.4Ключові слова:
здобувачі вищої освіти, соціальна робота, емоційне вигорання, стратегії самодопомогиАнотація
У статті розглядається проблема професійного вигорання фахівців соціальної сфери. В умовах воєнного стану, підвищених вимог до надання допомоги різного рівня складності, проблема емоційного вигорання набуває особливої актуальності. Мета статті полягає в обґрунтуванні особливостей попередження та подолання професійного вигорання майбутніх фахівців соціальної сфери. Результати дослідження. Зауважено, що специфіка роботи фахівців соціальної сфери зумовлена підвищеною складністю міжособистісного спілкування, яке може значно впливати на ефективність праці та психічне самопочуття працівника. Такий стан не лише загрожує здоров’ю та самопочуттю, а й може підірвати здатність працівника надавати ефективну допомогу своїм клієнтам. Зазначено, що стан фізичного, емоційного та розумового виснаження, спричинений тривалим впливом стресових факторів на робочому місці, характеризується почуттям втоми, негативізму, зниженням професійної ефективності тощо. Ці компоненти посилюються через низький рівень поінформованості працівників щодо проблеми професійного вигорання, відсутності теоретичних знань і практичних навичок самодіагностики. Висновки. Отож, у навчально-виховному процесі майбутніх фахівців соціальної сфери слід упереджати їх щодо такого перебігу подій. Дуже важливо озброїти учасників освітнього процесу засобами самодопомоги; сформувати вміння застосовувати техніки регулювання власного самопочуття, фізичного й психічного здоров’я. Необхідно ввести відповідні курси чи тренінги у підготовку майбутніх фахівців соціальної сфери, які формують саме навички саморегуляції, самоусвідомлення й самодопомоги.
Посилання
Бутиріна М., Перейма В. Підготовка майбутніх педагогів до запобігання синдрому професійного вигорання. Професіоналізм педагогів: теоретичні й методичні аспекти. № 8 (1). 2018. С. 58–67.
Бутиліна О. В., Бугай К. Є. Професійне вигорання фахівців із соціальної роботи в умовах воєнного стану. SOCIOПРОСТІР: міждисциплінарний електронний збірник наукових праць з соціології та соціальної роботи. № 12. 2022. С. 24–30.
Главацька О. Л. Попередження та подолання професійного вигорання соціальних працівників. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2019. Вип. 2 (45). С.41–45.
Горбенко А. С., Савельчук І. Б. Чинники впливу синдрому професійного вигорання на успішність діяльності соціальних працівників: Матеріали ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції «Суспільство і особистість у сучасному комунікаційному дискурсі», 2 листопада 2022 р. Запоріжжя: НУ «Запорізька політехніка», 2022. С.20–22.
Мірошниченко О. А. Профілактика синдрому «професійного вигорання» у працюючих в екстремальних умовах : навчально-методичний посібник. Житомир, 2013. 155 с.
Перхайло Н. А. Попередження професійного вигорання майбутніх фахівців соціальної сфери. Педагогіка та психологія: Збірник наукових прац. Вип. 55. Харків, 2016. С. 202–210.
Рідкодубська Г. А. Професійне вигорання соціальних працівників. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки. 2020. № 1 (34). С. 266–271.
Скорик Т. В. Профілактика синдрому «професійного вигорання» соціальних працівників як необхідна умова професійної готовності. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2011. № 3. С. 98–100.
Спіріна Т. П. До питання професійного вигорання у майбутніх фахівців соціальної сфери. Професійне та емоційне вигорання учасників освітнього процесу під час кризових і трансформаційних процесів : Матеріали всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації (1 січня – 11 лютого 2024 року). Львів–Торунь : Liha- Pres, 2024. С. 119–121.
Чубук Р. В. Подолання синдрому професійного вигорання у майбутніх соціальних працівників. Видання ЧДУ імені Петра Могили. 2012. Вип. 172. Т. 184. С. 102–105.