FORMATION OF SOCIO-EMOTIONAL SKILLS OF STUDENTS THROUGH THE ALL-UKRAINIAN CHILDREN'S AND YOUTH MILITARY-PATRIOTIC GAME «SOKIL» («DZHURA»)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.5

Keywords:

socio-emotional learning, student youth, «Sokol» («Dzhura»), national and patriotic education

Abstract

The article explores the role of socio-emotional learning (SEL) in the formation of the personality of students in the context of modern social challenges, in particular through participation in the all-Ukrainian children's and youth military- patriotic game «Sokol» («Dzhura»). Given the global changes in Ukrainian education through the introduction of the New Ukrainian School (NUS) concept and the educational challenges of the COVID-19 pandemic and the full-scale invasion of Ukraine, the study aims to reveal the importance of the socio-emotional skills of student youth through the tools of civic and military-patriotic education, namely through participation in the «Sokol» («Dzhura») game. The purpose of the study is to analyse the formation of socio-emotional skills of student youth through participation in the all-Ukrainian children's and youth military-patriotic game «Sokol» («Dzhura») as an educational tool that creates conditions for the practical use of skills of the XXI century. The theoretical analysis focuses on the study of existing scientific concepts of socio- emotional learning and its integration into the educational process. The method of observation of the participants of the game «Sokol» («Dzhura») is applied to the empirical analysis. The analysis is based on a comparison of the participants’ socio-emotional competences during training and competitions, as well as an assessment of changes in the team and leadership qualities of students. The scientific novelty of the study lies in the integration of the concept of socio-emotional learning (SEL) into military-patriotic education, as well as in the evaluation of the effectiveness of using the game «Sokol» («Dzhura») as a tool for developing these skills. The study also focuses on the patriotic aspect of developing socio- emotional skills through the mechanisms of teamwork, responsibility, leadership and emotional stability in the context of modern challenges for Ukraine. Conclusions: firstly, participation in the game «Sokol» («Dzhura») contributes to the formation of key socio-emotional skills, such as empathy, self-awareness, self-regulation, social interaction, responsibility for decision-making; secondly, the game «Sokol» («Dzhura») is a powerful tool for developing leadership skills, increasing the emotional stability of students, which is necessary in today's conditions; thirdly, participation in the game contributes to the development of national consciousness and civic engagement, helping young people to strengthen patriotic feelings and form high moral and ethical principles through participation in social initiatives.

References

Elkin O. Socio-emotional learning as an essential mechanism of developing soft skills in students: modern challenges and Ukrainian experience. Social work and social education. 2023. No. 1(10). P. 42–56. https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(10).2023.281654 (date of access: 26.04.2025).

Коломоєць Г., Бондарчук О., Бондарчук Д. Всеукраїнська дитячо-юнацька військово-патріотична гра «Сокіл» («Джура»): кількісний та якісний аналіз. Нові технології навчання. 2022. № 96. С. 87–96. https://doi.org/10.52256/2710-3560.2022.96.12 (дата звернення: 26.04.2025).

Майнаєв Ф. Я., Рибалко Л. С. Формування соціально-емоційних навичок учнівства для забезпечення його соціальної згуртованості та сприяння збереження ментального здоров’я. Теорія та методика навчання та виховання. 2024. № 56. С. 97–115. https://doi.org/10.34142/23128046.2024.56.07 (дата звернення: 26.04.2025).

Міністерство освіти і науки України. Стратегічний план діяльності Міністерства освіти і науки України до 2027 року. Київ, 2023. 49 с. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/Strateh.plan.diyalnosti.MON.do.2027.roku.pdf

Мурсамітова І. А., Гарбузюк Т. В. Національно-патріотичне виховання як засіб формування соціальних та життєвих компетентностей студентської молоді. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка (педагогічні науки): зб. наук. праць. Старобільськ, 2016. № 6. С. 252–259.

Панченко В. Соціально-емоційне навчання як сучасна педагогічна парадигма у вищій освіті. Інноваційна педагогіка. Теорія і методика професійної освіти. 2023. Т. 2, № 65. С. 91–94. URL: http://innovpedagogy.od.ua/archives/2023/65/part_2/19.pdf (дата звернення: 26.04.2025).

Про затвердження Державного стандарту початкової освіти : Постанова Каб. Міністрів України від 21.02.2018 № 87 : станом на 6 жовт. 2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-п#Text (дата звернення: 26.04.2025).

Про затвердження плану заходів на 2017-2029 роки із запровадження Концепції реалізації державної полі- тики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» : Розпорядж. Каб. Міністрів України від 13.12.2017 № 903-р : станом на 17 квіт. 2019 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/903-2017-р#Text (дата звернення: 26.04.2025).

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII : станом на 27 берез. 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 26.04.2025).

Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16.01.2020 № 463-IX : станом на 16 берез. 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 26.04.2025).

Published

2025-06-26

How to Cite

HASANOVA Л. (2025). FORMATION OF SOCIO-EMOTIONAL SKILLS OF STUDENTS THROUGH THE ALL-UKRAINIAN CHILDREN’S AND YOUTH MILITARY-PATRIOTIC GAME «SOKIL» («DZHURA»). Humanitas, (2), 30–37. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.5

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK