ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНИХ НАВИЧОК УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ ЧЕРЕЗ ВСЕУКРАЇНСЬКУ ДИТЯЧО-ЮНАЦЬКУ ВІЙСЬКОВО-ПАТРІОТИЧНУ ГРУ «СОКІЛ» («ДЖУРА»)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.5

Ключові слова:

соціально-емоційне навчання, учнівська молодь, «Сокіл» («Джура»), національно-патріотичне виховання

Анотація

У статті досліджується роль соціально-емоційного навчання (СЕН) у формуванні особистості учнівської молоді в умовах сучасних соціальних викликів, зокрема через участь у всеукраїнській дитячо-юнацькій військово-патріотичній грі «Сокіл» («Джура»). Враховуючи глобальні зміни української освіти через впровадження концепції «Нової української школи» (НУШ) та освітні виклики в наслідок пандемії COVID-19 та повно- масштабного вторгнення на територію України дослідження має на меті розкрити значення соціально-емоційних навичок учнівської молоді через інструменти громадянського та військово-патріотичного виховання, а саме через участь у грі «Сокіл» «Джура»). Метою дослідження є аналіз формування соціально-емоційних навичок учнівської молоді через участь у всеукраїнській дитячо-юнацькій військово-патріотичній грі «Сокіл» («Джура»), як освітній інструмент, який створює умови для практичного використання навичок ХХІ століття. У статті використовуються теоретичні та емпіричні методи дослідження. Теоретичний аналіз зосереджено на вивченні існуючих наукових концепцій щодо соціально-емоційного навчання та його інтеграції в освітній процес. До емпіричного аналізу застосовано метод спостереження за учасниками гри «Сокіл» («Джура»). Аналіз проведено на основі порівняння соціально-емоційних компетентностей учасників під час тренування та змагань, а також оцінки змін командних та лідерських якостях учнів. Наукова новизна дослідження полягає в інтеграції концепції соціально-емоційного навчання (СЕН) у військово-патріотичне виховання, а також в оцінці результативності використання гри «Сокіл» («Джура») як інструмент у розвитку цих навичок. Також дослідження акцентує увагу на патріотичному аспекті формування соціально-емоційних навичок через механізми командної взаємодії, відповідальності, лідерства та емоційної стійкості в умовах сучасних викликів для України. Висновки: по-перше – участь у грі «Сокіл» («Джура») сприяє формуванню ключових соціально-емоційних навичок, таких як емпатія, самоусвідомлення, саморегуляція, соціальна взаємодія, відповідальність прийняття рішень; по-друге – гра «Сокіл» («Джура») є потужним інструментом для розвитку лідерських якостей, підвищення емоційної стійкості учнівської молоді, що є необхідним в умовах сьогодення; по-третє – участь у грі сприяє розвитку національної свідомості й громадянської активності, допомагаючи молоді зміцнювати патріотичні почуття та формувати високі морально-етичні принципи через участь у суспільних ініціативах.

Посилання

Elkin O. Socio-emotional learning as an essential mechanism of developing soft skills in students: modern challenges and Ukrainian experience. Social work and social education. 2023. No. 1(10). P. 42–56. https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(10).2023.281654 (date of access: 26.04.2025).

Коломоєць Г., Бондарчук О., Бондарчук Д. Всеукраїнська дитячо-юнацька військово-патріотична гра «Сокіл» («Джура»): кількісний та якісний аналіз. Нові технології навчання. 2022. № 96. С. 87–96. https://doi.org/10.52256/2710-3560.2022.96.12 (дата звернення: 26.04.2025).

Майнаєв Ф. Я., Рибалко Л. С. Формування соціально-емоційних навичок учнівства для забезпечення його соціальної згуртованості та сприяння збереження ментального здоров’я. Теорія та методика навчання та виховання. 2024. № 56. С. 97–115. https://doi.org/10.34142/23128046.2024.56.07 (дата звернення: 26.04.2025).

Міністерство освіти і науки України. Стратегічний план діяльності Міністерства освіти і науки України до 2027 року. Київ, 2023. 49 с. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/Strateh.plan.diyalnosti.MON.do.2027.roku.pdf

Мурсамітова І. А., Гарбузюк Т. В. Національно-патріотичне виховання як засіб формування соціальних та життєвих компетентностей студентської молоді. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка (педагогічні науки): зб. наук. праць. Старобільськ, 2016. № 6. С. 252–259.

Панченко В. Соціально-емоційне навчання як сучасна педагогічна парадигма у вищій освіті. Інноваційна педагогіка. Теорія і методика професійної освіти. 2023. Т. 2, № 65. С. 91–94. URL: http://innovpedagogy.od.ua/archives/2023/65/part_2/19.pdf (дата звернення: 26.04.2025).

Про затвердження Державного стандарту початкової освіти : Постанова Каб. Міністрів України від 21.02.2018 № 87 : станом на 6 жовт. 2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-п#Text (дата звернення: 26.04.2025).

Про затвердження плану заходів на 2017-2029 роки із запровадження Концепції реалізації державної полі- тики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» : Розпорядж. Каб. Міністрів України від 13.12.2017 № 903-р : станом на 17 квіт. 2019 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/903-2017-р#Text (дата звернення: 26.04.2025).

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII : станом на 27 берез. 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 26.04.2025).

Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16.01.2020 № 463-IX : станом на 16 берез. 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 26.04.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

ГАСАНОВА, Л. (2025). ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНИХ НАВИЧОК УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ ЧЕРЕЗ ВСЕУКРАЇНСЬКУ ДИТЯЧО-ЮНАЦЬКУ ВІЙСЬКОВО-ПАТРІОТИЧНУ ГРУ «СОКІЛ» («ДЖУРА»). Ввічливість. Humanitas, (2), 30–37. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.5

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ