MONITORING SOCIAL PARTNERSHIP OF SOCIAL INSTITUTIONS IN SUPPORTING FAMILIES IN DIFFICULT LIFE CIRCUMSTANCES
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.6Keywords:
monitoring, social partnership, families in difficult life circumstances, business models in the social sector, optimization of social partnershipAbstract
Monitoring social partnership of social institutions in supporting families in difficult life circumstances (SLC) is an important component for assessing the efficiency of assistance, optimizing inter-institutional cooperation, and ensuring comprehensive meeting the needs of this category of families. Given the raising number of families in SLCs in Ukraine affected by the war, unemployment, and other social crises, there is an increasing need for effective social partnership between governmental and non-governmental institutions. The issue of monitoring social partnership has become relevant for researchers, as the coordination of actions between different institutions and the continuous control over the results of their interaction are pressing. An analysis of partnership relations in the Cherkasy region has highlighted the importance of developing effective monitoring mechanisms to improve the quality of assistance and coordination among institutions. Source review emphasizes the significance of applying various monitoring tools, including the adapted Canvas model, to evaluate the efficiency of social partnership. The problem of monitoring social partnership in the social sector is reflected in the works of prominent researchers such as I. Motzna, T. Hanzuk, V. Shinkaruk, and others. They offer the importance of establishing clear criteria for evaluating the efficiency of partnerships and ensuring the sustainability of interactions among participants. The aim of this study is to examine the features of monitoring social partnership in supporting families in SLCs, taking into account the specifics of local needs. The study focuses on optimizing social partnership, which includes coordinating the actions of state and public institutions and creating conditions for proper monitoring of assistance effectiveness. An important aspect is the development of a system of criteria for evaluating the efficiency of partnership interactions and ensuring transparency in the process of providing social services.
References
Ганзюк Т. Є. Соціальне партнерство як ресурс модернізації освітнього простору регіону. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 20, т. 1. С. 67–71. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2020.20-1.13 (дата звернення: 21.04.2025)
Денисенко М. П. Механізми реалізації соціального партнерства в освітньому просторі: сучасні виклики. Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 31, т. 1. С. 42–46.
Корнещук В. М., Моціна І. О. Соціальне партнерство в освітній галузі: сучасний дискурс. Молодий вчений. 2020. № 5 (81). С. 122–126.
Моцна І. О. Міжсекторальне партнерство у підтримці сімей в умовах децентралізації: нові підходи. Соціальна робота і сучасність. 2022. № 1 (17). С. 45–51.
Піскурська Г. О. Соціальне партнерство у сфері освіти: європейські орієнтири. Професійна освіта: педагогіка і психологія. 2020. № 4. С. 98–104.
Порохова І. В., Розказова А. М. Залучення заінтересованих сторін: адаптація стандарту AA1000SES у соціальній роботі. Наукові записки ТНПУ ім. В. Гнатюка. Серія «Соціальна робота». 2021. № 2. С. 78–84.
Фурдуй С.І. Фандрейзинг у діяльності соціальних установ: досвід, проблеми, перспективи. Соціальний захист. 2019. № 3. С. 12–18.
Шинкарук В. Д., Горбаль І. Й., Мельник С. В. Соціальна робота: моніторинг та оцінка ефективності: нав. посіб. Чернівці : ЧНУ, 2021. 172 с.
Пєша І. В., Петрочко Ж. В. Як організувати своє життя: побутові проблеми (Випускнику школи-інтернату для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування) Київ: УІСД, 2000. 87 с.
Капустін О. В. Формування партнерської взаємодії у соціальній роботі: соціально-філософський аналіз. Гілея: науковий вісник. 2020. Вип. 154 (№ 11). С. 95–99.