FORMS AND METHODS OF DEVELOPING SOCIAL AND EMOTIONAL SKILLS IN CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.32

Keywords:

social-emotional skills, children with autism, development of social-emotional skills in children with autism, forms and methods

Abstract

The study theoretically substantiates the forms and methods of developing social and emotional skills in children with autism spectrum disorders (ASD), taking into account the characteristics of their emotional response, social interaction and sensory information processing. The most appropriate are the use of social stories, role modeling, art and music therapy, larping, as well as life story cards. The potential of these forms and methods is characterized using the example of larping (a role-playing game in which participants physically and emotionally experience various social roles and situations) and life story cards (specially designed cards that illustrate various life situations). It was determined that all the presented forms and methods are powerful tools for the development of socio- emotional skills in children with ASD, since they provide the formation of the ability to emotional self-expression, understanding of one's own and others' emotions, establishing interpersonal contacts, developing empathy, self-regulation skills and effective social interaction, which are critically important for the full functioning of the child in the social environment. Key conditions for the development of social and emotional skills in children with ASD have been identified, including: building a friendly educational environment; high level of specialist training; involving the family in the process of skill formation, as well as taking into account the interests and strengths of each child.

References

Міжнародне дослідження соціально-емоційних навичок – в Україні. URL: https://mon.gov.ua/news/mizhnarodne-doslidzhennya-sotsialno-emotsiynikh-navichok-v-ukraini (дата звернення: 06.03.2025).

Рассказова О. І., Тарасенко Н. В. Досвід використання «Книг-соціальних історій» для дітей з розладами спектра аутизму або затримкою психічного розвитку. Дитина з особливими потребами. Харків : ТОВ «Основа», 2016. № 12(24). С. 25–28.

Рассказова О. І., Тарасенко Н. В. Картки «Життєві історії» як засіб збереження та зміцнення здоров’я дітей з особливими потребами. Педагогіка здоров’я: матеріали VІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Чернігів, 7-8 квіт. 2017 р. Чернігів, 2017. Т. 2. С. 371–374.

СЕЕН-путівник. Соціально-емоційне та етичне навчання: освітня програма для навчання серця й розуму / голов. ред. О. Елькін. 2-ге вид. Київ : ТОВ «Інжиніринг», 2023. 148 с.

Суменко Т. Ю. Ларпінг як метод формування соціальної компетнтності дітей із складними порушеннями розвитку. Сучасні реалії та перспективи соціального виховання особистості в різних соціальних інституціях: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Харків, 25 листопада 2021 р. Харків : ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2021. С.110–112.

Чепка О. Психолого-педагогічний супровід дітей з розладами аутичного спектра. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2022. Вип. 2. С. 209−220.

Що потрібно знати про розлади аутичного спектра? URL: https://moz.gov.ua/uk/scho-potribno-znati-pro-rozladi-autichnogo-spektra (дата звернення: 06.03.2025).

Що таке соціально-емоційні навички? URL: https://www.edcamp.ua/shcho-take-sotsialno-emotsijni-navychky/ (дата звернення: 06.03.2025).

Jones D., Greenberg M., Crowley M. Early Social-Emotional Functioning and Public Health: The Relationship between Kindergarten Social Competence and Future Wellness. American Journal of Public Health. 2015. Vol. 105. P. 2283–2290.

Stark L. Leaving mundania: Inside the transformative world of live action role-playing games. Chicago, Ill : Chicago Review Press, 2012.

Published

2025-06-26

How to Cite

CHUPANDINA Г. (2025). FORMS AND METHODS OF DEVELOPING SOCIAL AND EMOTIONAL SKILLS IN CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDERS. Humanitas, (2), 253–257. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.32

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK