ФОРМИ ТА МЕТОДИ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНИХ НАВИЧОК У ДІТЕЙ З РОЗЛАДАМИ АУТИЧНОГО СПЕКТРА
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.32Ключові слова:
соціально-емоційні навички, діти з розладами аутичного спектра, розвиток соціально-емоційних навичок дітей з РАС, форми та методиАнотація
У межах дослідження теоретично обґрунтовано форми та методи розвитку соціально-емоційних навичок у дітей з розладами аутистичного спектра (РАС) з урахуванням особливостей їхнього емоційного реагування, соціальної взаємодії та сенсорної обробки інформації. Найбільш доцільними визнано використання соціальних історій, рольового моделювання, арт- і музикотерапії, ларпінгу, а також карток життєвих історій. Охарактеризовано потенціал зазначених форм та методів на прикладі ларпінгу (рольова гра, в якій учасники фізично та емоційно переживають різні соціальні ролі і ситуації) та карток життєвих історій (спеціально розроблені картки, які ілюструють різноманітні життєві ситуації). Визначено, що всі презентовані форми та методи є потужними інструментами розвитку соціально-емоційних навичок дітей з РАС, оскільки вони забезпечують формування здатності до емоційного самовираження, розуміння власних і чужих емоцій, встановлення міжособистісних контактів, розвиток емпатії, навичок саморегуляції та ефективної соціальної взаємодії, що є критично важливими для повноцінного функціонування дитини в соціальному середовищі. Визначено ключові умови розвитку соціально-емоційних навичок у дітей з РАС, серед яких: побудова доброзичливого освітнього середовища; високий рівень підготовки фахівців; залучення родини до процесу формування навичок, а також врахування інтересів і сильних сторін кожної дитини.
Посилання
Міжнародне дослідження соціально-емоційних навичок – в Україні. URL: https://mon.gov.ua/news/mizhnarodne-doslidzhennya-sotsialno-emotsiynikh-navichok-v-ukraini (дата звернення: 06.03.2025).
Рассказова О. І., Тарасенко Н. В. Досвід використання «Книг-соціальних історій» для дітей з розладами спектра аутизму або затримкою психічного розвитку. Дитина з особливими потребами. Харків : ТОВ «Основа», 2016. № 12(24). С. 25–28.
Рассказова О. І., Тарасенко Н. В. Картки «Життєві історії» як засіб збереження та зміцнення здоров’я дітей з особливими потребами. Педагогіка здоров’я: матеріали VІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Чернігів, 7-8 квіт. 2017 р. Чернігів, 2017. Т. 2. С. 371–374.
СЕЕН-путівник. Соціально-емоційне та етичне навчання: освітня програма для навчання серця й розуму / голов. ред. О. Елькін. 2-ге вид. Київ : ТОВ «Інжиніринг», 2023. 148 с.
Суменко Т. Ю. Ларпінг як метод формування соціальної компетнтності дітей із складними порушеннями розвитку. Сучасні реалії та перспективи соціального виховання особистості в різних соціальних інституціях: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Харків, 25 листопада 2021 р. Харків : ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2021. С.110–112.
Чепка О. Психолого-педагогічний супровід дітей з розладами аутичного спектра. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2022. Вип. 2. С. 209−220.
Що потрібно знати про розлади аутичного спектра? URL: https://moz.gov.ua/uk/scho-potribno-znati-pro-rozladi-autichnogo-spektra (дата звернення: 06.03.2025).
Що таке соціально-емоційні навички? URL: https://www.edcamp.ua/shcho-take-sotsialno-emotsijni-navychky/ (дата звернення: 06.03.2025).
Jones D., Greenberg M., Crowley M. Early Social-Emotional Functioning and Public Health: The Relationship between Kindergarten Social Competence and Future Wellness. American Journal of Public Health. 2015. Vol. 105. P. 2283–2290.
Stark L. Leaving mundania: Inside the transformative world of live action role-playing games. Chicago, Ill : Chicago Review Press, 2012.