FOSTER FAMILY AS A UNIQUE OBJECT OF SOCIAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.2.2

Keywords:

social and pedagogical support, social services, foster family, orphans, social worker, planning, social protection, social support

Abstract

The author considers the interpretation of social support and its formation in the social-pedagogical practice of Ukraine. The methodological analysis of the social support aimed at finding the hidden resources of the development of a family and creating favorable conditions for the restoration of the connection with the social world based on the available opportunities is conducted. It was found that the implementation of social support of the foster family involves periodic planning of social work with the child, parents, family members and social environment. The content of social support planning is noted. The objectives set by the social-pedagogical support of the foster family are described. The fundamental principles of the organization of work to support the functioning of the foster family are noted. The factors that determine the frequency of visits to the foster family during social support are outlined. The main directions of realization of the mediating function of a social worker in social work with a foster family are revealed. The principle of regulation of social support of foster families is revealed. The importance of cooperation between the participants of the process for the implementation of the main task in order to implement quality social rehabilitation and socialization of foster children was noted. The role positions of a social worker who provides social support to a foster family are described. The most promising forms of work of a social worker in the process of accompanying a family of this category have been identified. The research methods used are the search of the available methodological and scientific literature with analysis of the found material, clarification of causal relationships, systematization and analysis of documentation and results of researchers on the problem of the study.

References

Водяна О.В. Організація соціального супроводу сім’ї, в якій перебуває дитина під опікою. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2013. № 4. С. 220–224.

Всеукраїнська наукова конференція «Соціально-гуманітарні аспекти розвитку сучасного суспільства». (Суми, 20–21 квітня 2017 року). Суми, 2017. С. 296–299.

Капська А.Й., Пєша І.В. Соціальний супровід різних категорій сімей і дітей. Київ : Центр учбової літератури, 2012. С. 241–257.

Мала Р.О. Сім’я як об’єкт соціальної підтримки. Традиції та новації у розвитку сучасної соціологічної науки: дослідження молодих вчених. Київ : КНЕУ, 2020. С. 3–6.

Марчук А.В. Психолого-педагогічні основи та особливості соціальної роботи з різними типами сімей. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія психологічна. 2014. № 1. С. 39–47.

Міхеєва О.Ю. Алгоритм соціально-педагогічної роботи з прийомними сім’ями. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. 2017. № 23. С. 69–75.

Пєша І.В. Методика здійснення соціального супроводу прийомних сімей. Соціальна робота в Україні: теорія і практика. 2006. № 3 (15). С. 90–101.

Пєша І.В. Соціальний супровід як форма комплексної соціальної допомоги. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2013. № 11 (2). С. 193–199.

Прийомна сім’я: методика створення і соціального супроводу. Г. М. Бевз, В.О. Кузьмінський, О.І. Нескучаєва та ін. Київ : Центр стратегічної підтримки, 2003. 92 с.

Проботюк О.В. Соціальний супровід прийомних сімей і прийомних дітей. Вісник Національного університету оборони України. 2012. № 4. С. 94–98.

Технології створення та функціонування прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу : збірник методичних матеріалів. Бевз Г.М., Капська А.Й., Комарова Н.М. та ін. Київ : Державний інститут проблем сім’ї та молоді, 2003. 188 с.

Published

2021-05-12

How to Cite

МАРЧУК, В. (2021). FOSTER FAMILY AS A UNIQUE OBJECT OF SOCIAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT. Humanitas, (2), 14–18. https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.2.2

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK