ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО НАДАННЯ ЯКІСНОЇ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ-СИРІТ В УМОВАХ ПРИЙОМНОЇ СІМ’Ї
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.4.6Ключові слова:
готовність, соціально-педагогічна підтримка, діти-сироти, прийомна сім’я, соціальний працівникАнотація
Основну увагу приділено системному аналізу різноманітних аспектів процесу формування готовності соціальних працівників до надання якісної соціально-педагогічної підтримки дітей-сиріт в умовах прийомної сім’ї, здійснено оцін- ку поточної ситуації та окреслено варіанти ефективних варіантів покращення ситуації, що склалася. Мета роботи – проаналізувати особливості формування готовності соціальних працівників до надання якісної соціально-педагогічної підтримки дітей-сиріт в умовах прийомної сім’ї. Методологічну основу дослідження становить низка концептуаль- них підходів і загальнонаукових методів. Розглянуто актуальні питання методології професійної готовності. Дослі- джено наукові теорії сучасної педагогіки вищої школи, її особливості в контексті формування готовності соціальних працівників до надання соціально-педагогічної підтримки. Якщо значення науково-теоретичних досліджень є дедалі важливішим для педагогіки вищої школи, то не можна заперечувати, що наукова теорія формування готовності досі не перебуває в полі зору в конкретній формі. Відображаючи її сучасний стан, слід констатувати незначну міру приді- леної уваги окресленій проблематиці. Акцентовано увагу на організації професійного навчання соціальних працівників. Розглянуто проблему низького рівня підготовки соціальних працівників до виконання своїх професійних обов’язків. Нау- кова новизна одержаних результатів полягає в тому, що досліджено та представлено проблему формування готов- ності соціальних працівників до надання якісної соціально-педагогічної підтримки дітей-сиріт в умовах прийомної сім’ї через розуміння її змісту. У висновку зазначено, що соціальний працівник, який працює з дітьми-сиротами в умо- вах прийомної сім’ї, має не лише знати техніки ведення бесіди, правила спілкування, психологічні особливості дітей і значення невербальних засобів спілкування, а й володіти такими якостями, як увічливість, привітність, люб’язність, спрямованість на дітей, терпіння, інтуїція та співчуття, які є обов’язковими складниками психологічної готовності до діяльності з адаптації дітей до проживання в умовах прийомних сімей.
Посилання
Архипова С.П. Компетентнісний підхід до професійної підготовки соціальних педагогів і соціальних працівників. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Сер. 11. Соціальна робота. Соціальна педагогіка. Київ; Івано-Франківськ : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2013. № 7, Ч. 1. С. 42–48.
Бартків О.С. До проблеми практичної підготовки соціальних педагогів. Науковий вісник, 2009. № 21. С. 71–75.
Бартків О.С. Соціально-педагогічна практика в школі-інтернаті. Практична психологія та соціальна робота. 2004. № 1. С. 58–68.
Власюк О.П. До проблеми професійної підготовки студентів вищих навчальних закладів. Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Серія: Педагогічні науки). 2011. № 1. 356 с.
Водяна О.В. Методичні основи формування професійної готовності майбутніх соціальних працівників до соціального супроводу сімей, в яких перебувають діти під опікою. Педагогічна освіта: теорія і практика: збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. 2015 № 19. С. 45–51.
Заблоцький А.Р. Особливості розвитку альтернативних форм державної опіки над дітьми на прикладі прийомної сім’ї. Сімейна політика в Україні: проблеми і перспективи розвитку: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Київ, 2018. С. 45–47.
Заблоцький А.Р. Професійна готовність майбутнього працівника соціальної сфери до роботи в альтернативних формах державної опіки над дітьми. Науковий вісник Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка. Серія: Педагогіка, 2019. № 12. С. 123–135.
Ігнатенко К.В. Особливості оцінки потреб прийомних сімей у процесі соціального супроводу. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2015. № 10. С. 25–28.
Пометун О.І. Енциклопедія інтерактивного навчання. Київ, 2007. 144 с.
Терещук Г.В. Навчальний процес у вищому закладі педагогічної освіти в контексті інноваційних змін. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. Серія: педагогіка, 2010. № 3. С. 115–120.