ДІАГНОСТИЧНИЙ ІНСТРУМЕНТАРІЙ ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.2.8Ключові слова:
соціальна компетентність, майбутні соціальні працівники, діагностичний інструментарійАнотація
У статті актуалізовано проблему формування та діагностики соціальної компетентності майбутніх соціальних працівників у процесі фахової підготовки. Проаналізовано наукові підходи до діагностики соці- альної компетентності майбутніх фахівців. Розкрито сутність, критерії сформованості мотиваційно- ціннісного, когнітивно-діяльнісного та особистісно-рефлексивного компонентів соціальної компетентнос- ті майбутніх соціальних працівників. Представлено діагностичний інструментарій для визначення стану сформованості соціальної компетентності майбутніх соціальних працівників, котрий розроблявся з ураху- ванням сформульованого поняття «соціальна компетентність майбутнього соціального працівника», його змістової характеристики, структури, відповідно до критеріїв та показників. Розкрито призначення мето- дик, спрямованих на діагностику сформованості соціальної компетентності майбутніх соціальних праців- ників та її складників, таких як: анкети «Мотиваційні тенденції соціально-професійного становлення осо- бистості», «Соціальна компетентність соціального працівника в процесі виконання соціально-професійної діяльності», «Утруднення майбутнього соціального працівника в процесі здійснення соціально-професійної діяльності, пов’язаної із соціальною компетентністю»; методики «Мета–засіб–результат» (О. Карманов), «Опитувальник термінальних цінностей» (І. Сенін), «Вимірювання комунікативної й соціальної компетент- ності» КОСКОМ В. Кунициної, «Діагностика перцептивно-інтерактивної компетентності» (М. Фетискін), діагностики рефлексивності (опитувальник А. Карпова), «Самооцінка рефлексивних умінь» (Л. Носко); тес- ти «Визначення рівня самоактуалізації особистості» (опитувальник «САМОАЛ»), «Діагностика «емоційно- го інтелекту» (Н. Холл); опитувальники «Методика діагностики професійної спрямованості особистості» (Б. Басс), «Соціальна активність майбутніх фахівців».
Посилання
Грибанова О.Є. Формування соціальної компетентності майбутніх економістів у процесі професійної підготовки в коледжі : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Запоріжжя, 2019. 281 с.
Куницына В.Н. Социальная компетентность и социальный интеллект: структура функции, взаимодействие. Теоретические и прикладные вопросы психологии/под ред. А.А. Крылова. Ч. 1. Санкт-Петербург, 1995. 160 с.
Малімон Л.Я., Пашкіна А.М. Гармонізація індивідуальних та групових організаційних цінностей в місцевих органах виконавчої влади: навч.-метод. посіб. Луцьк: СПД Гадяк Жанна Володимирівна, 2014. 136 с. С. 92–102.
Малкина-Пых И.Г. Психосоматика: справочник практического психолога. Москва : Изд-во Эскимо, 2005. С. 124–126.
Професійний розвиток науково-педагогічних працівників у системі освіті дорослих: зб. методик і тестових діагностичних завдань/укладачі: М.І. Скрипник, Я.Л. Швень. Київ : ЦІППО, 2017. 105 с. С. 61–72.
Сидорук І.І. Теорія і методика формування соціальної компетентності майбутніх соціальних працівників у процесі фахової підготовки: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.05. Тернопіль, 2021. 699 с.
Сидорук І.І. Теорія і методика формування соціальної компетентності майбутніх соціальних працівників у процесі фахової підготовки: автореф. дис. … д-ра. пед. наук, 13.00.05. Тернопіль, 2021, 36 с.
Фетискин Н.П., Козлов В.В., Майнулов Г.М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. 2-е изд., доп. Москва : Психотерапия, 2009. 544 с.
Щербакова І.М., Стадник Г.А. Психодіагностика професійного самовизначення оосбистості: навч.-метод. посіб. Суми : Вид-во СумДПУ ім. А. С. Макаренка. 2012. 324 с. С. 112–117.